Kommentarer/frågor om era hundar
Jag har shih-tzu och Pudel och det händer att folk frågar vad det är för raser. Framförallt pudeln är det många som undrar eftersom han inte är klippt som pudlar brukar och har en lite ovanligare färg. Shih-tzun tilltalar många äldre damer som vill gulla med honom. Men jag tycker i det stora hela att folk inte bryr sig så mycket om mina hundar, vilket är skönt.
När jag hade min första egna hund, en newfoundland fick jag nästan dagligen kommentarer/frågor om honom. -Oj, vad stor!- Orkar du verkligen hålla den där? -En björn! -Oj vad den måste få mycket motion. -Hur mycket äter den? -Vad väger den? Osv osv…
Får ni mycket frågor och kommentarer om era hundar? Vad brukar ni få höra? Berätta gärna vad det är för ras också.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Hade förresten en granne som hade en blue merle collie som ofta fick höra att hunden måste vara gammal, eftersom hon var grå i pälsen. 😃
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Nästan varenda en säger "Oj! Jag som trodde det var en valp!" när de fått reda på hennes ålder. Ja, hon är liten och valpig till sitt sätt, men hon blir 3 år i juni.
Jag får många frågor om vilken ras min japanska spets är. Inte så många som känner till rasen så många som gissar på fel raser. Alla tycker han är så mjuk och det är han också. Som att klappa en leksaksbjörn. Chihuahuavalpen ser folk heller inte vad det är för ras konstigt nog. Men alla vill fram och gulla med dem och hälsa oavsett ålder.

Angående barn så var det liten som pekade på shih-tzun och sa marsvin. Tur att hunden inte förstod, tror han hade blivit lite förolämpad. Jag tyckte däremot det var roligt.

Folk brukar först säga "vilken läcker färgteckning!" och sedan följs det ofta av "men det är väl en blandras?" För ni vet, om hunden har många färger måste det ju vara en blandras :P Man får ju en färg från varje iblandad ras, eller?
Jag har fått frågan "Visst är det en schäfervalp?" om min sheltievalp haha!
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Cockern får jag inte så mycket kommentarer om mer än att han ser glad ut.
Leonbergern brukar dock ge en del kommentarer. De flesta brukar säga att han är så stor och fin, men barn brukar av någon anledning alltid fråga "Kan han bitas?" precis som om små hundar inte kan det.
Absolut vanligaste kommentaren (om de fått hälsa/klappa honom) är "Mej jösses så mjuk han är!" Oftast med följdfrågan "vad ger du honom för mat?" och blir ofta lite avskräckta när jag säger att jag ger honom rått kött x)
Annars är det mycket att han är söt och duktig när folk ser oss trickflamsa. Och om man skulle gå på andra folks antagandet är han en heeler (vet inte om de menar red heeler eller lancashire. Antar sistnämnda då få använder namnet red heeler i Sverige.) Chihuahua eller corgi.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Oh Lord, where to begin….
"Hur mycket vägen han?"
"Hur mycket äter han?"
"Han måste kräva mycket motion, va?"
"Är det en vargkorsning/hybrid?"
"Den där sover väl inte i din säng?"
"Orkar du hålla den där?"
"Du måste ha en stor lägenhet/stort hus!"
"Är du ute och går med en häst / ponny / (älg)kalv?"
"Vart har du sadeln då?"
"Får jag hälsa / klappa / fota?"
"Vem är det som är ute och går med vem?"
Sen har vi alla kommentarer som inte sägs direkt till mig, men som är svåra att inte höra ändå.
"[Diverse kombinationer av svordomar] vilken stor hund!" är absolut vanligast, tätt följt av "Vilken söt/gullig/fin/häftig hund!"
Jag har en Irländsk Varghund som väcker stor uppmärksamhet vart vi än rör oss.
Här hemma i bygden är jag den där apan som alla känner, men apan själv känner inte många. 😂
// Harley
En dam var stensäker på att det inte var papillon/podwerpuff i Roxy, att det måste vara något annat och att jag blivit lurad. Spelade ingen roll vad jag sa
Berner sennen har Lillan fått höra att hon är.
Idag fick Roxy höra att hon var en valp xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lille blandrasen tycker många är väldigt söt, helst barn. Dafne får inte några direkta kommentarer, bara när hon får hälsa då säger alla hur go och kär hon är eftersom hon sätter framtassarna på ens höfter och "kramar en" samtidigt som hon ger några små pussar på kinden haha. Nyx får en del som "Oj titta frisyren på den hunden!" Eller "Mamma hunden har en massa tottar i håret!" Då hon är storpudel som ställs ut så får jag totta hela hennes päls så det tycker många ser roligt ut :)
"Men OJ vad blank han är!" (Hmmm… Barf :D)
"Vad är det där för ras?" (Labrador.)
"Det är en jakthund va?" (Nä. Eller ja, om han fick välja själv.)
"Vad jagar ni för något?" (En väluppfostrad hund.)
"Hur mycket tränar du honom? Jag tänkte bara, **** vilka muskler!" (Promenader, lösspring. Kan det vara pga barfen?)
"Vad lugn han är för en labbe!" (Eeeh… Nej. Men med mattes tumme i ögat så :D)
Labrador av fulavel, barfas. Alltid trevligt att höra :P
"det är en söt hund men det är ingen rashund va? Måste vara en vägkorsning" -
"Oj vad han blänker i pälsen, brukar svarta hundar blänka så mycket"
"Vist är det en flatcoated? Jag har hört att såna inte får gå på dagis för att dom är för vilda."
"jag har en släkting som har en flatte…. vi brukar kalla den för naturkatastrofen"
Tittar länge på mig….. "Ni har fullt upp va?"
"vilka långa ben han har fått"
"vilken fin labrador du har"
"den där kommer väga runt 50kg när han är stor"….
Det som förvånar mig mest är dock kommentarerna om hans lydnad
"Oj vilken pli du har på honom"
"vilken följsam hund du har"
"oj hur har du fått honom att bli så väluppfostrad"
Medan jag springer runt och grinar för att jag har en hund med bomull i öronen som vägrar att lyssna.
Tror att vi har olika synsätt på hur hundar ska vara^^
Felix är en sex månader gammal flatte
Nästan ingen kommer fram till mig och min lilla blandras tik (jackrussell/chinese crested). Under tiden jag bodde hemma så gick jag mycket med min mammas hund inne i stan medan hon var inne och handlade. Då pekade folk och kom fram och pratade.
Frågor och kommentarerna va typ:
"Han måste äta en del va?"
"Hur mycket väger han?"
"Är det en leonberger?"
Det va väl typ standard, varje gång jag gick med honom inne i stan kom minst en person fram och pratade 😃
Han är nu en treårig grabb på ca 70 kg. Blandning 50% American wolfdog 25% Leonberger och 25% Newfoundland. Det var en del lärare på min skola som spekulerade om att det var en ovtjarka 😂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Storpudel :) Inte många som vågar komma fram och prata men de som gör brukar tycka hon är så fin :) sen är det många som viskar bakom mig och säger typ "titta en kungspudel" "vilken fin pudel" m.m
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Men Benji brukar jag få höra "men han kan inte vara så gammal" fast han är 5 år, och sedan följt av den tvekande frågan "…. vilken ras ÄR det?" Jo, ja, han är ju en Labrador, mitt lilla rådjur..
"Nej men vad fiiiin han är!"
"Gud vad stor han är!"
"Han ser ut som en varg!"
"Vad ÄR det för ras?! Är det en husky?"
Det är endast ett axplock av vad folk brukar säga. När jag berättar att han är en Ceskoslovensky vlcak så har folk en massa andra frågor om rasen och så ,vilket jag tycker är roligt. :)
#19 åh har du en sån? Det finns väl inte många såna i sverige? Det är klart att folk blir nyfikna, det hade jag blivit om jag mötte dig!
# Japp det har jag! Nej det finns det inte och det finns definitivt inte många aktiva uppfödare i Sverige så jag fick importera honom från Tjeckien :) Folk är verkligen nyfikna och jag tycker att det är superkul att att folk frågar för jag berättar gärna :)
#21 den finaste och bästa rasen enl mig du har dig❤️ Min drömhund sen liten
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Knäppaste hittills?: Brun och vit liten border collie, några gånger med neonrosa sele och en gång med täcke (visserligen svart men med reflexer på): "!!! Jag trodde det var en varg!!". Hahah xD Har alltså hänt flera gånger med olika personer, mitt på blanka dagen. En gång var det ett grabbgäng och hörde när dom gick vidare hur den som reagerade mest sa "Det var ögonen, jag såg ögonen och trodde det var varg då!". Hon har ljusare bärnstensfärgade ögon och jag måste ge det till honom för jag har sett flera vargar med liknande ögonfärg, bland annat var det en på Kolmården som hade i princip exakt likadana.
Jag får bara en enda fråga, och efter det samma följdfråga: - Vad är det för ras? - Schäfer. - Jaha, finns det svarta schäfrar?! - Ja. Några gånger varje vecka händer detta, i alla sammanhang förutom på brukshundklubben.
Visst är det en tik? nej det är en hane,men han har ju tofs !!
Den där pälsen måste vara jobbig när det är blött
Visst är det en renrasig papillon?(han är chinese crested/papillon)
Hur gammal är den?-12, åh 12 månader??-nej år,oj
Varför har den tofs?
Vilka fina färger den har
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#29 Undra hur de får han till papillon söta Max, mest lik puff tycker jag :D
Dessa komentarer brukar Dundee få :) "Oj, vad fin päls!" "Han liknar en mini schäfer/är han en schäfer valp?" "Vad är det för ras?" "Hur gammal är han?"
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Labben (väldigt liten och snart 12 år) får ofta kommentarer som:
Är det en labrador? Är det en valp? Vad fin päls.
Powder puff/pudeln (snart 14 år) får ofta kommentarer som:
Är det en sån där nakenhund? Va, är han så gammal? (när man berättar hans ålder). Det är en tik? (oftast när han har nån av sina pyjamasar på sig).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Har dalmatiner. Får ständigt frågan om jag räknat prickarna..
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#31 Ja det undrar jag med faktiskt hahaha(hon höll en renrasig papillon i kopplet(eller ja det såg ut som renrasig papillon iaf)Så det var ännu värre hahaha
Kom på att nån sa att han såg ut som en afghan också 🙂
#35 Jag fick höra att jag blivit lurad ang Roxy, kunde inte vara papillon eller puff i henne, spelade ingen roll vad jag sa xD
haha! :D
#34 Har du räknat prickarna då? 😎
Jag har tollare men har hört att jag har en aussie.. xD Eller flera gånger jag gått med en 9årig tollare och får kommenaterer av andra som "åh vilken fin valp" 😎
#37 Nej, men jag brukar dra till med något. Typ "Ja, 105 stycken!" Brukar få väääldigt chockade miner 😎 Är ju omöjligt att räkna, försök räkna prickarna på öronen 😉
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Story of my life med en lagotto romagnolo…
"Hej, vad är det för ras?"
"En lagotto!"
"Jaha, en spansk vattenhund?"
"Nej en lagotto :) "
"Ja, en spansk vattenhund?"
"Öh nej, en italiensk vattenhund kanske man kan kalla dem"
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Dom vanligaste är nog…
''Vad är det för ras?''
''Är det en basenji?''
''Han ser ut som en räv.''
Många undrade hur jag "vågar ha en schäfer och en jack russell ihop. Schäfer är ju så mycket större!" Ja för det var ju verkligen den lille som fick passa sig :'D (Han gick bort i cancer förra året så har bara schäfern nu) Många frågar också hur det går med honom och mina 3 små söner på under 18 månader. För en stor svart schäfer kan ju inte vara snäll ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#36 Syns ju både papillonen och kinesen i henne ju 😃
Cavalieren får jag sällan frågor om, förutom kommentarer om att han är söt. Några gånger har folk gissat på att han är en cocker spaniel.
Pumin, däremot, är en annan historia.
- Vad är det för ras?
- Pumi.
- Jaha, blandning mellan Pudel och…?
- Nä, han är renrasig.
Nu händer det att jag förbigår folk och säger direkt att "Pumi, det är en vallhund", för det blir alltid den automatiska följdfrågan ;)
Äsch, men jag tycker det oftast är kul när folk frågar och är intresserade. Tänker att jag förgyller säkert någons dag när de får klappa lite på mina hundar :) Blir bara irriterad när folk börjar kladda på dem utan att ta kontakt med mig först, det tycker jag är oförskämt.
Var en man för ett par dagar sedan som kom fram till Bella och mig när vi satt och väntade på perrongen och började nästan "våldsamt" klappa henne på halsen och säga vilken fin kamphund jag hade… Hon är Tax??? Tänk om hon varit folkaggressiv och bitit honom?
Får också många kommentarer om hennes färg, om hur fin hon är! (Stolt husse!)
https://morrharochmustasch.wordpress.com/
Roligt att läsa alla kommentarer! 😃
Har två Chihuahuor och får oftast höra:
"Titta vilka små hundar/vovvar!"
"Ååååh vad söta!"
"Vad är det för ras" ibland följt av "Jaha, de trodde jag var korthåriga".
"Orkar de gå/hur långt orkar de gå?"
"Fryser de inte/behöver de inte kläder?"
"Vad duktiga/lydiga/trevliga de är!"
"Hur stor blir den? (båda är vuxna, men båda har blivit kallade valpar)"
"Den där kan man ju stoppa ner i fickan/väskan!"
"Smidig storlek på hund".
"Vad kostar en sån?" Ofta blir de förvånade över att de kostar som många andra raser.
Sen har man ju fått höra en hel del elakheter med (kloakråttor, insekter, det där är ingen hund, skit på snöret, de går inte att träna/tävla med), men som tur är så är det inte det vanligaste folk säger!
Vilka söta chihuahuor du har
Är alla samma ras? (när jag är ute med småttingarna)
Får dom verkligen ha den färgen? (merle)
Får dom vara långhåriga?
Dom där äter inte mycket va?
Behändig storlek
Usch vilka små hundar, man kan ju inte göra någonting med så små hundar
Är den stora snäll med de små? (När jag tar med killens hund ut också)
Hur får ni plats med så många hundar?
Vad skönt med så små hundar då slipper du gå ut så mycket (??!!??)
Går dom på låda?
Vilka stora öron
Den där är ju mindre än min katt!
Hur mycket kostar en sån där?
När det kommit fram att jag har kennel så brukar folk vilja köpa hundarna jag har med mig ut på promenad, verkar som att folk tror att en kennel köper in och säljer hundar, att ha avelshundar hemma är tydligen mycket märkligt.
Mina långhåriga pojkar kallas ofta för "hon" av nån anledning.
När jag berättar vad det är för ras så blir reaktionerna nästan alltid detsamma.
Det där går ju inte att uttala
Det måste vara en ny ras va?
Är dom godkända?
Vad har man dom till
Sen får jag ofta ha en liten historie lektion om rasen.
Folk som inte vill gå fram pratar ofta gärna med varandra, när jag gått förbi får jag ofta höra
Vad många hundar
Såg du?? Vilka söta?
Det där var det sötaste jag sett
Osv
minavitas.wix.com/kennel
Har fått frågor om hon är en Amstaff eller Greyhoundmix.
Hon är en renrasig Malinois.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Yissah brukar inte få så himla många kommentarer, mest om hur mjuk hon är och "visst är det en kines?"
Loke däremot.. Vi kan verkligen inte gå ut utan att få minst tre kommentarer..
Några vanliga är:
Vad vacker han är!
Vad är det för ras?
Visst måste det väl vara schäfer i den där?
Är han blind på ena ögat?
Har han ett emaljöga?
Har du satt in en lins på honom?
Ska han verkligen se ut sådär?
Varför har han olika ögonfärger? Ser han lika bra på båda?
Han kan väl inte vara så gammal?
Det är nog de vi för höra mest. Vi blir väldigt ofta stoppad på våra promenader, kul för Lok som älskar uppmärksamhet 😃
Ja, var inte så förberedd när jag skaffade hund att så många ville stanna och prata.
De flesta är glada när de ser en Tax, några säger att de har erfarenhet av elaka taxar som bet. Men de flesta vill stanna och klappa :-)
De tror att dom är syskon, det är väl den vanligaste kommentaren. Sen att de är långhåriga (flesta har mött korthåriga eller strävhåriga taxar).
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Så himla kul att läsa det ni skriver!
Kom på när jag för många år sedan passade en väns två whippets i hennes hem. Hon bodde i stadsmiljö och jag var ute med hundarna där i området och träffade mycket folk. Jag fick frågor om hur fort hundarna kunde springa och att jag borde ge dom mer mat eftersom dom var så magra. Och om dom dödar alla smådjur dom kommer åt. Det var till och med någon som sa att såna där, dom är farliga och opålitliga. Vad han nu fått det ifrån. När jag berättade detta för min vän så sa hon att det inte går en dag att någon kommenterar. Vanligaste kommentaren var att hon borde ge sina hundar mer mat, för hon ser väl hur magra dom är.
Vargo som är en finsk lapphund får ofta kommentarer som. "Jag trodde det var en björn du var ute med", "Men vad söt han är!", "Vad är det för ras?", "Är pälsvården jobbig?" "Vad snäll han ser ut", "Oj vilken fin hund!", "Vad heter han?" Och så tror många att man säger "Bargo" när man säger "Vargo" XD
Vintertid låter det även ofta "Den där fryser inte va?" X)
Min bästa vän hade en fralla förut som folk alltid misstog för en bostonterrier. X) Hahaha! Hon var så jävla sur på alla som misstog sig. Det roligaste var ju att många öppnade med "Åh! En sån har jag också haft!" För att sedan fortsätta med "Visst är det en bostonterrier?" XD
.
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Precis som #53 Gaaras finska lapphund får min keeshond ofta höra "Han behöver i alla fall inte frysa (som vi människor)" på vintern. Och det är ju sant.
Annars "Åh, vilken vacker/söt hund!", "Vilken (välkammad/stor) päls!", "Är det en varg?" (Vilken löjlig liten varg han skulle vara isåfall! 😃), "Vad är det här för en ras?" och "Ska man inte klippa pälsen?". Sommartid "Nu har han det varmt, va?". Aldrig hört nånting negativt trots att han brukar dra till sig en hel del uppmärksamhet.
Vänligen,
Elin
Det som i princip alla säger, främlingar och folk jag känner, är: "Han är precis lagom stor." Han är förövrigt en Miniature American Shepherd (en "mini aussie") och mest standard fråga är: "Är det en border collie?" En jag mötte på stan sa: "är det verkligen inte en border collie? Jag har en border collie hemma och den ser exakt likadan ut. Din måste vara En border collie." Annars är det mest kommentarer om att han är fin, fin i pälsen, fin i formen osv. På brukshundsklubben förra veckan fick jag höra: "wow, han har verkligen perfekta former."
Och för övrigt när han var liten fick jag alltid fråga om det var en finsk lapphund? För de har uppenbarligen nästan samma bruna prickar över ögonen…. Jo finns rätt många raser som har färgade ögonbryn… En gång fick jag även frågan om det var en bernen sennen valp, utav samma anledning, teckningen i ansiktet…
#56 Det där har jag också fått höra, "det måste vara border collie i han!", för en sån har dom minsann haft och därför vet dom tydligen att min hund också har det i sig 😉
Blir ärligt talat lite irriterad på 'experter' som påstår sig veta mer om min hund än vad jag gör. En gång efter att jag blivit informerad om att min hund var border collie, så fick jag höra en kort föreläsning om hur mycket aktivering rasen kräver, följt av att personen började fråga ut mig om hur mycket jag aktiverade min hund, eftersom "border collies mår inte bra om dom inte får tillräckligt med aktivering"…
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Får oftast höra
- "OJ, orkar du verkligen hålla i han?"
- "Hur mycket större kommer han bli? O.O" (han är endast 9 månader så cirka 10-20 kg till skulle vi tro)
- "Men, men… Han är ju snäll?"
Får hela tiden höra att folk är förvånade över att han faktiskt inte är någon mördarmaskin haha… Tråkigt när det kommer till fördomar men det är så kul när man väl träffar sånna och kan få dom att ändra uppfattning om rasen!
Jag har en storpudel. De flesta känner ju igen en Pudel, men jag har fått frågan om han var en curly coated retriever när han har varit kortklippt. Eftersom pudeln är en rätt vanlig ras är det många som stannar och vill prata om pudlar de har eller har haft, oftast äldre människor. Det tycker jag bara är trevligt :) Annars hör jag ofta en del kommentarer på avstånd om att han är fin och ståtlig.
När han var utställningsklippt väckte han såklart ännu mer uppmärksamhet. Folk brukade verkligen stirra, och jag kan ändå förstå det om man inte är van att se hundar med massa tofsar och färgglad plast.
Lilla blandrasen får inte lika mycket kommentarer, mer än att folk brukar tycka han är söt.
#59 Åh! Vilket underbart uttryck han har! Han ser så glad och snäll ut. Underbar. 😍
Fina hundar i tråden i övrigt också! ❤️