Skendräktig
Har en tik på 10 år som jag misstänker är skendräktig hon har varit skendräktig förut och då har hon haft "låtsas valpar" i form av olika pip leksaker men denna gången inget alls istället är det Mjölk i ena tutten märkte det när jag kliade henne på magen för ett tag sedan att det fuktigt Svullen buk, inget intresse för mat men hon tycker om att gå ut har börjat med tratt då hon börjat slicka:) längtar efter min vanliga glada lilla tjej Skendräktigheterna hon haft förut har inte varit så långa men detta känns annorlunda hur länge kommer detta vara ? Vad kan hända om jag låter henne slicka? Kommer hon sova under hela? Hon är sig inte lik Hur får jag henne att äta?
Glömde nämna att hon gärna vill ligga bredvid mig helst i mitt knä det gör hon inte annars
Jag skulle kontakta veterinären om detta det låter som hon kan behöva medicin mot skendräktigheten.
Varför? Har läst att alla dessa symtom stämmer med skendräktig ? Var det något som inte stämde?
Allt stämmer med skendräktighet men går det så långt som att dom pruducerar mjölk brukar man medicinera med galastop. Normalt hjälper det att öka motionen och minska maten.
minavitas.wix.com/kennel
3 att åka till vetrinären för hälsokoll är väl inte heller helt fel sen bör väl även dom se om detta har med skendräcktigheten att göra eller inte.
Varför tratt ? Har hon bara lite mjölk, så släpper spänningarna om hon slickar - det är inte alltid dom stimulerar mer genom att tvätta sig.
Svullen buk låter dock inte normalt och en varningsklocka är att tiken känns annorlunda mot tidigare skendräktigheter. Jag skulle kolla upp henne hos veterinär, så det inte är livmoderinflammation på gång.
Men vid livmodersinflammation har jag läst att dom ska kissa mycket och även blodfärgade flytningar
Och då skulle hon väl inte ha mjölk?
de gånger vår tik varit skendräktig har hon fått ha body/tratt på sig för att hon tvättade tissarna när det kom mjölk=stimulerade mjölkproduktionon så det blev en ond cirkel. När vi tyckte att symptomen började försvinna fick hon börja vara utan tratt och body under uppsikt först så hon inte skulle trigga igång det igen. Hon slutade vara skendräktig rätt fort båda gångerna faktiskt!
#7 - kissa mycket har inget med livmoderinflammation att göra - vissa har rejäla flytningar, andra inte. Låter inte som något akut, men svullen buk är för mig oroande och inget som är synonymt med skendräktighet det stadiet. Behöver inte alls ha med livmoderinflammation att göra, men just att tiken är annorlunda mot tidigare skendräktigheter är för mig en varningsklocka. En så pass gammal tik skulle jag göra en hälsokoll på när saker inte är som det brukar vara.
Svullen buk och svullna tuttar har jag läst
"Symtom vid skendräktighet tiken kan fysiskt gå upp i vikt och bli svullen vid buken"
Men du har en tik som är 10 år och som du haft länge och som varit skendräktig förut ? eller fattar jag fel ? Du skriver att hon är annorlunda och inte alls som hon brukar vara då ?
Jag skulle göra en koll för säkerhets skull hos veterinär, men det är jag det. Äldre hundar bör oavsett få en koll för att se hur dom mår. Du bad om råd och jag ger det råd jag kan ge 🙂
Men kan det inte finnas olika grader av det och hon har det inte efter varje löp
Hon kanske har starkare nu när hon är äldre
Jag är inte inne på denna sida så mycket eftersom jag tycker att man får inte riktiga svar dom första svaren handlade om det jag frågade och sedan börjar det handla om annat. Vet att du vill hjälpa men det skrämmer upp mig
#15 - vad menar du med starkare ?
Absolut finns det olika grader av skendräktighet, men det är ändå en äldre hund. Jag vill inte skrämma någon, men ingen här känner din hund och bara du kan se och känna om något inte är som det brukar. Jag brukar inte rekommendera veterinär för småsaker, men just äldre hundar och framförallt tikar med annorlunda beteende kring löp/efter löp är värda att kolla upp enligt mig 🙂 Jag ser hellre att få en koll och få veta att hunden är kärnfrisk, än att vänta och upptäcka något som kunde upptäckts tidigare.
Är det ingen förändrig på tiken, gått snart en vecka sen du skrev tråden.
Pratat med vetrinär och fått galastop utskrivet eftersom hon har mjölk i tuttarna så vi får hoppas det blir bättre