Dalmatiner mentalt?
Hur är dalmatiner mentalt?
När jag läser om rasen låter den bra, dock framhäver man sälla det sämsta med rasen som rasklubb, läste dock att avlen förut blev lite för mycket, så man fick lite problem, fatta dock inte om det var mentalt eller hälso problem.
Men att det var bättre numera.
Hade träffat 1 dalmatiner, typ 4 månader gamal tik, snäll, trevlig och glad hund, gillade henne skarpt.
Träffade dock 3 nya i helgen 1 jätte trevlig, men 2 svåra hundar, dem var osäkra, skälliga och en vart nästan agressiv, när dem hälsat på mig i sin takt blev även dem snälla. Men är dalmatiner lite så? stressade/nervösa/osäkra eller var det bara otur att jag träffade 2 såna?
Rent generellt är det mysiga hundar.
Många är aggressiva då de hamnat fel från början.
Men aktiverar man en dalmatiner på rätt sätt, och KAN rasen, alltså läst på, pratat med uppfödare och dalmatinerägare så vet man vad man får i bagaget så att säga..
Har en dalmatiner här hemma, och det är den första jag träffat..
Hon är lekfull, aktiv och extremt energisk, men helt underbar.
De talas mycket om aggressivitet i rasen, och det stämmer till viss del, eftersom aveln sköt i höjden efter filmen 101 Dalaminer och många dalmatiner hamnade i barnfamiljer och fick svenssonfostran, alltså inget som passar en dalmatiner.
Det är en aktiv hund, och behöver jobba.
Det är en allroundhund så de är mångsidiga.
Över lag - hittar man en bra uppfödare, som avlar på rätt sätt och man ger sin dalmatiner det den behöver, så har man en underbar hund!
Jag har ju som sagt bara levt nära den här, men det är väl i alla fall ett bevis på att det finns trevliga individer.
#1 hur menar du "hamnat fel"?
Tex labbe, golden och papillon kan hamna hos en första gångs ägare, ägaren går valp kurs och allmän lydnads kurs på brukshund klubbn å kan då fixa sin hund i uppfostran å aktivering.
Medan det krävs lite mer för att ha tex en Rottis, å kanske ingen bra ras att skaffa som första hund.
Var hamnar då dalmatiner? jag trodde den låg med golden å dem raserna.
#2 Hur mycket som stämmer kan jag inte svara på. Men dalmatiner sägs vara hundar som inte passar ihop med barn.
Man brukar ju säga att vissa raser funkar bra med barn medans andra är mindre lämpade, och dalmatiner sägs vara en sådan ras.
De kommer hem till en barnfamilj och får följa med ut med barnvagnen, inte riktigt det de behöver som ras - Alltså hamnar fel.
Då 101 Dalmatiner vart populär så skaffade ju många barnfamiljer dalmatiner för de såg ut att passa från filmen.
De gav en felaktig bild av rasen..
#3 Samma med paris hiltom-chiuhuahuan ;)
Å nu verkar det som om alla ska a fransk bulldog :/
Okey, men då vet jag :)
Min erfarenhet av dalmatiner är väl sådär. men jag kan ha träffat ett måndagsex. ;)
Finns en på jobbet där jag jobbade innan och han är så vansinningt tråkig! är som att hunden inte har något innanför pannbenet. Han lyssnar inte och märker inget. trög helt enkelt ;)
Ägaren är inte heller jätte nöjd då han bara är vettig i stallet (kan tilläggas att jag inte tycker ägaren är mycket bättre än hunden) ;) hih
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#5 Kan vara för att Dalmatiner är en hästhund - Användes till att springa brevid hästen och skydda den emot.. Ja div. ting som kunde attackera/skada hästen..
Så ska man ha en stallkompis är dalmatiner en utmärkt jycke!

Svärmor har dalmatiner, den fungerar relativt bra med barn. Men osäker mestadels, man får därför hålla koll när det är småttingar i närheten av hunden.
Mentalt sett(baserat på egen erfarenhet), osäker, rädd, gnällig och skriker för minsta lilla.
#6 jao, i know. men tycker ändå att en hund ska funka i andra sammanhang ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#8 Absolut, men inte många raser som är lämpade till allt, och sen hänger det inte alltid på ras, utan individ och ägare i många fall 

Jag har en dalmatiner och jag tycker de e sååå fel att folk sänker den rasen.
Våran dalmatinerkille är den underbaraste, våran första hund dessutom
visst att dom är envisa men då är de bara och vara envis tillbaka.
Allt går med RÄTT ägare.
jag har själv jobbat på ett hundagis och har sett hur 80% av ägarna inte vet hur man ska hanskas med hunden
och behandlar den som sin lilla söta nalle
VI MÅSTE INSKAFFA HUNDÄGAR KÖRKORT NU RÄCKER DET MED MÄNNISKOR SOM INTE KAN TA HAND OM SINA HUNDAR ELLER AKTIVERA DOM ORDENTLIGT………

#10 Menar du att det är fel att folk har sina åsikter baserade på egna erfarenheter? Självklart är allt beroende från individ till individ samt ägare och uppfostran.
Vi har en dalmatinerblandning här hemma, hon har mest dalmatiner i sig men även bordercollie och setter.
När jag hämtade hem henne var hon världens skyggaste vovve, rädd för precis allt, allt från matskålar till dörrar, bilar och kopplet.
Hennes historia är inte den finaste så det kan förklara varför hon är som hon är, även kullbrodern som hamnat snett i början var lika rädd han.
Den erfarenheten jag har av dalmatiner är att de kan vara väldigt skygga om de inte får vänja sig vid tidig ålder vid olika saker och ting.
Sen att de tröttnat väldigt snabbt på upprepningar, när vi skulle öva in sitt tröttnade hon efter 5ggr, det var inte roligt längre, så man måste variera inlärningsättet och belöningarna ofta vilket ger det hela mkt mer utmaning.
På henne märker jag även att hon blir mer rädd och hispig om hon inte har fått vara ute och springa av sig riktigt riktigt ordentligt på två dagar.
Kan även tillägga att de dalmatiner jag har träffat inte har varit jätteförtjusta i att komma fram till främmande människor det första de gör, utan de håller sig hellre på sin kant tills de vant sig..
Jag har en dalmatin, hon älskar barn, mat, aktivering och kärlek. Har aldrig träffat på en aggressiv, eller stressad/rädd. Av mina erfarenheter är det en aktiv tas, som trivs utmärkt på landet, med stora ytor och passar bra med barn.

Lite off topic men hundarna i 101 Dalmatiner är ju inte speciellt duktiga dom heller då Pongo i filmen är väldigt olydig, drar och skäller väldigt mycket och lyssnar inte på sin husses kommandon 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#14 hahaha! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jag har träffat EN trevlig Dalmatin. Men det var en aktiv familj. Mannen hade med sig hunden överallt. Och både mamma och dotter var engagerade i hunden kvällar och helg. Kändes som hunden var mer ute än inne, då tonårsdottern alltid sågs med Dalmatinern i koppel då hon hängde med kompisarna på torget.
Kanske är så en Dalmatiner i vårt moderna samhälle behöver ha det? Sova på husses kontor dagtid och följa med tonårsdottern på kvällarna 
Jag har träffat 5 dalmatiner och alla av dem har varit osäkra på olika nivåer. Vissa har gjort riktigt fula utfall medan andra endast visat obehag.
Som alltid annars, var noga med att välja uppfödare och kolla upp linjerna noga. Självklart finns det bra dalmatiners där ute :)
#17 om du menar till mig har jag valt att kolla på annan ras då dalmatiner inte verkar passa mig. Men kanske om aveln tar en ny vändrning kan man kolla på dem i framtiden ;)
#18 Ren nyfikenhet.. Vad för ras? 
#18 inte bestämt mig ännu, ideen bollar ganska mycket om vad för storlek, aktiverin osv jag vill ha. Och sen beror det endel vart och hur jag bor när det bli dags att skaffa hunden :)
#20 Okej, vad spännande :) Hoppas du hittar en ras där allt klickar
Jag har 2 Dalmatiner hanar, en på 3,5 år (omplacering) och en på 9 månader. Ingen av dem har aggressiva beteende. Min omplaceringshane har flyttat runt i olika hem sex gånger innan han hamnar hos mig. Han bytte hem 3 gånger på bara 1 år och ändå är han hur lugn som helst och är litar fortfarande på människor! Men visst har han lite problem vad det gäller att åka bil eller vid hundmöte eftersom hans första ägare som hade honom som valp har inte låtit han vara så socialt och träffa så många hundar som möjligt, men detta går att träna bort. Men som sagt är han hur snällt som helst och är jätte mammig av sig.
Min unga hane på 9 månader är fortfarande valpig och hoppar och skuttar runt när han ser andra hundar. Han gnäller och piper när han är ensam eftersom han är alltid med den andra hanen vilket är mitt eget fel som inte tränar han på att vara ensam. Han är lite jobbigt ibland och man måste vara bestämt med honom och visar vem som bestämmer men annars är han hur go som helst.
Som sagt så ska man välja uppfödaren noga och aktiverar dem rätt. Dem är mina första hundar och jag håller på fortfarande att lära mig men det går framåt för mig i alla fall. Jag tycker inte att man ska döma ut rasen eller alla andra raser efter vad folk har sagt. Jag tycker mer att hundarna blir vad ägarna har gjort dem till. Rätt motion och disciplin gör alltid till bra hundar. Jag valde lite tuffare ras som första hund men som tur är så finns det snälla hundvana grannar som hjälper till och jag håller på att lära mig varje dag.
Jag är uppvuxen med Dalmatiner. Min mormor och morfar som bodde granne med oss hade en som hetter Pedro och maken till hund har aldrig funnits. Okej vi körde inte lydnad med honom, det var inte så mycket tjafs på den tiden om att man ska aktivera dem och att de skulle jobba. Han mötte mig vid bussen alla dagar och vid olika tider och han var min beskyddare, En kille kastade en snöboll på mig och Pedro jagade hem honom vilket han också gjorde med hanhundar som var intresserade av vår Tax tik,. Han följde en lekkamrat hem och såg till så hon kom in innan han sprang hem igen. Allt funkade toppenbra bara en massa tjafs nu förtiden om att man ska göra si och så. Dalmatiner är en toppenhund enligt min åsikt och han var bra med barn obs inget dalt men har aldrig funnits en mer pålitlig vakthund,.