Äcklig fiskluktande sörja
En sjukt äcklig grej som händer ibland med min hund är att han släpper ut nåt slags sekret från analen som fullkomligt stinker fisk. Det händer kanske varannan månad eller så… Vad är det och varför gör han det?? Ibland har jag tex. fått det på byxan när han suttit i mitt knä, inte så nice!! Någons hund som gör likadant?
★
Låter som din hund tömmer analsäckarna. Jag har bara varit med om det när en hund blev riktigt rädd en gång. Och det luktade inte hallonbakelse om man säger så.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

En del hundar åker kana på marken för att det kliar i analsäckarna.
Att de töms så här är något som är galet. Normalt ska analsäckens innehåll tömmas rätt regelbundet när hunden skiter, vilket gör att hundskiten har ganska stark lukt när den är färsk. Den lukten klingar av rätt snart, och efter ett dygn kan människor knappast känna den, men hundar kan, och det är så att säga hundens avtryck, som talar om för hundar att "här har jag varit". Lite grann som att tagga lite här och var. Hundar gör ju också samma sak med urinen.
Hundar som är riktigt angelägna om att markera sin status lägger sin avföring högt, kanske uppe på en stubbe eller sten.
Men du kanske skulle ta kontakt med en veterinär om analsäckarna på din hund. Det kan ju tänkas att de är inflammerade, att hunden inte mår helt bra. Vanligen behöver en hund inte tömma dem på det sättet. Det ska komma ut lite i taget över den normala avföringen.
Låter som vanligt sekret från analsäckarna. Har hunden inte lyckats tömma när den bajsar (kanske varit lite för mjuk avföring den dagen), så kan den spontantömma vid andra tillfällen - eller om den blir rädd/skrämd osv.
När den spontantömmer och inte har problem i övrigt med analsäckarna (inte irriterat, svullen eller så) så bara torka av så försvinner lukten 🙂 Händer oftare med unghundar tycker jag.

Får jag kapa tråden lite? Min tik löper sitt tredje löp och samtliga löp så har jag känt den här typiska fisklukten från rumpan på henne. Här om dagen tömde hon dessutom ut sekret i bilburen… Annars är det inga konstigheter, hon verkar inte irriterad, slickar inte mer än vanligt och hon har aldrig dragit rumpan mot marken. Varken innan eller efter löp känner jag någon doft utan den är just när hon löper. Är detta vanligt? Har haft flera tikar men aldrig upplevt detta i samband med löp.
#4 blir hon sämre/mjukare i magen vid löp ?

#5 Hmm kan inte svara för tidigare löp men just nu är hon faktiskt lite lös i magen, inte på något sätt rinnigt eller så, men lite mjukare!
Min tik som har problem till och från med analsäckarna tömmer dom oftare i samband med löp när hon blir mer allmänt svullen där bak. Analsäckarna verkar ha lättare för att läcka då helt enkelt. Vi var hos veterinären med henne flera gånger när hon var ung och hon fick smärtstillande samt antibiotika… Men ingenting hjälpte och vi ville inte operera eftersom hon uppenbarligen inte visade några typiska symptom mer än att de spontant tömdes. Ingen smärta eller rumpåkande. Idag tömmer jag säckarna själv varannan-var tredje månad.

Okej! Kanske är något liknande med Humla. Har dock inte märkt av någonting sen senaste löpet och det var nästan ett år sedan. Hon verkar inte på något vis berörd av det!
#6 - det kan räcka för att dom inte töms ordentligt 🙂