Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 999 ggr
IsisMylla
0

Köpa hund ? 3 Frågor

Hej igen, 

Jag och familjen hade tänkt att skaffa hund i framtiden och just nu tänker vi oss en American toy fox terrier men är inte säkra har flera frågor just nu.

1  Vi har en katt så kanske fins nån hund som är lite känd för att vara snäll med dom? Vi vill inte ha en stor eller lång hårig hund den saker är klar. Vilken hund ska vi ha ?

2 vad behöver man till en hund? Nån som har lite som en inköpslista för en hund ?

3 vad tycker ni är viktigast när man köper en hund är de nått speciellt ni tror man måste tänka på?

frejaspluto
0

Hej har skrivit ett PM till dig. Höger längst upp , meddelanden. Vet inte hur ny du är här. 😎☀️

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zyloon
0

Om det är en valp du ska köpa så brukar det ju oftast gå bra med katter 🙂
Du får utveckla lite mer vad du vill göra med din hund/vad du ska ha den till, vilka egenskaper du söker osv.

Det du behöver till en hund är ju:
Halsband och koppel
Bra mat
Mat och vattenskålar
Leksaker
*Tuggleksaker (till valp)
En bädd
Speciell rengöring när olyckan är framme (valp eller vuxen hund som kan markera inne)
En hundbur att ha i bilen, alternativt bilsele
*Reflexväst
*Adresstub eller namnbricka
*Hundtäcken, regntäcken osv.
Milt hundschampo
Klosax
Borstar
Salva till tassarna
*Tandborste och tandkräm (för hundar såklart)
Tuggben och hundgodis
Bajspåsar

Det jag har markerat med * behöver man egentligen inte, men det kan underlätta att ha det. 

Om du ska skaffa en valp så se till att hitta en bra uppfödare, och skapa kontakt med kenneln. Läs på om din hundras, prata med uppfödare. Du kan också gå och kolla på utställningar eller andra hundrelaterade tävlingar så du får se hur den hundrasen du är intresserad av betéer sig. Det är inte nödvändigt att gå med i en brukshundsklubb eller gå på en valpkurs, men det underlättar. Det är framförallt viktigt för att slippa att hunden blir allmänt jobbig när den blir äldre, sedan är det fruktansvärt roligt att gå på kurs med sin valp och träffa andra.

Köper du en omplacering så ska du åka till hemmet där hunden finns. Kolla vad för typ av försäkring hunden har, och ta över den. Och även se till att hunden skrivs över på dig. Ställ alla frågor du kan komma på om hunden. Te.x om den varit skadad, eller har några problem.

Det sista som jag har att skriva på detta långa inlägget är att du inte ska glömma att vaccinera din hund. Det går att ringa till veterinär och få upplysning om när det är dags 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Em_
0

Det verkar inte födas några valpar av den rasen i Sverige. Det kan med andra ord bli svårt att få tag i en hund. Det kostar pengar och är en del pappersarbete med att importera en hund. Sen blir själva resan en påfrestning för valpen.

Det viktigaste när man väljer ras och uppfödare är hundarnas hälsa tycker jag. Man kan läsa RAS (rasspecifik avelsstrategi, finns på SKK's hemsida) för raserna man är intresserad av för se vilka problem som finns i en viss ras. 

De flesta rasbeskrivningar av hundar i grupp 9 (som du verkar vara intresserad av) är rätt lika varandra. Det är lättare att bilda sig en uppfattning genom att träffa hundar, t.ex. på utställning eller hos uppfödare.

IsisMylla
0

#3 vi har kollat lite också och har hittat några av rasen dock är några av dom bladig av den men vi är glada så lägen den kommer trivas hos oss 🙂

frejaspluto
0

Håller med #2. Djurförsäkring, köp gärna köttben från djurbutik. Finns online med. Bra tuggben för " tandborstning" jag hade en pitbull blev 17 år. Borstade tänderna en - två ggr i veckan. Plus tuggbenet som skyddar tänderna. Varannandag. Det lönar sig. hur ofta ni gör det hur ni gör det prata sinsemellan .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜