Fodervärd ?
Hej, har tänkt ett tag på att bli fordervärd till en hund och började kolla lite efter nån som i början bara ville ha en fodervärd några dagar och började läsa lite inlägg då de är många som säger att vara fodervärd är som att köpa en hund och att man har den hela livet men har endå sätt dom som säger att dom bara vill ha fodervärd över drygt en månad eller så för att dom tex ska resa bort jag undrar vad utav de är sant? eller är båda att vara fodervärd? 🤔
Fodervärd innebär att du tar hand om/köper djuret och säljaren har rätt till parning på djuret.
Det du pratar om är hundpassning.
Fodervärd är när man får en valp i utbyte av att uppfödaren får använda den i aveln. Halvfoder värd så köper du halva priset på valpen och uppfödaren har avelsrätt på hunden. Uppfödaren är fortfarande den som äger och står registrerad på hunden, men den bor hos dig. Det är vad fodervärd är.
Fodervärd i den typen du nämner ovan är inte samma sak, tror egentligen inte att det heter fodervärd direkt i det fallet när man lämnar bort en hund under en viss period. Men tror man tagit fodervärdsordet för att det ska låta bra, vet inte riktigt helt ärligt 😛
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Ok tack för svar 🙂
#2, Tror att många blir förvirrade eftersom begreppet "fodervärd" har olika betydelse i häst- och hundvärlden. Egentligen syftar väl de flesta hundmänniskor på SKKs begrepp som är just med avelsrätt, det är ju inget som säger att icke SKK-medlemmar använder det med den innebörd det oftast har hos hästfolk. (På häst så menar man vanligtvis att fodervärden lånar en häst mer eller mindre gratis och har den som sin egen mot att hen står för alla utgifter.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 juste, det var så det var! Jag mindes att jag läste något för ett tag sedan (när jag sökte info om fodervärd) om fodervärd häst vs hund och att det var enorm skillnad. Nu blev jag påminns om hur det var 👍
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Ser många som lägger ut annonser om att dom letar fodervärd och det är trist för det är helt fel då dom letar efter hundpassning i viss tid. Vad du ska passa dig för ts är att kolla så du verkligen skriver rätt kontrakt på fodervärd och att ägaren verkligen menar fodervärd och inte hundpassning viss tid. Lycka till
Precis som tidigare nämnt är det skillnad på fodervärd och hundpassning. Det verkar vara det senare du är ute efter då du vill ha hunden tillfälligt. Alternativt finns också dagmatte/veckomatte som innebär att du har hunden under dagarna eller veckorna.