Import frågor
Hej!
Det är nu så att jag kanske ska importera hund ifrån Danmark 🙂
Det jag vet är att jag ska vänta tills valpen är 15 veckor för rabiesvacc. Jag vet även att valpen ska ha pass.. Men det är allt, tror jag, jag kan.
Om det något jag har glömt får ni gärna pointa ut det 😎
Men det jag direkt undrar är det med registrering i SKK. Hur funkar det? Är det något uppfödaren gör? Jag ska göra? När är det lämpligt att göra det? Hur lång tid brukar det att ta?
Tack på förskott! 😃
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Valpen ska som du redan vet vaccineras mot rabies när den är minst 12 veckor gammal. Efter det ska man vänta 3 veckor innan den får föras in i Sverige. Och naturligtvis ska den ha pass, där rabiesvaccinet ska föras in. Allt det där vet nog din uppfödare om..
För att registrera din valp i SKK fyller du i ett formulär, importansökan, som finns på SKK's hemsida. Det formuläret skickar du tillsammans med stamtavlan till SKK. Dom kommer regga hunden i Sverige, stämpla stamtavlan och skicka tillbaka den till dig via postförskott, du får alltså betala registeringsavgiften när du hämtar ut stamtavlan. Brukar ta ca 1 vecka. Min senaste import skickade in min stamtavla på fredagen, på tisdagen var min hund reggad i SKK. Det spelar ingen roll när du gör det men ju förr desto bättre tycker jag.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Införseltillstånd från Jordbruksverket. Jag behövde iaf det när jag tog hem Lexus från Tjeckien i slutet av 2014
#1 Tack, hur mycket kostar det ca? :)
#2 ok tack ska kolla upp det
Instagram
#3 450 kr + porto
Justja, hunden ska vara chipmärkt också. Sen ska den föras in genom tullen och du ska betala moms också. Det behövs inget införselsintyg.
Kennel Flatian's 
ok ttack
Instagram
Vad roligt! Vilken ras? Om du importerar får du jätte gärna "dokumentera" resan osv i bilder eller film som en annan gjorde här nyligen. Tyckte det var spännande att se då jag själv funderat på import (om mina sverige-planer inte går som tänkt). :D
#6 hade jag oxå tänkt mig :D Australian Kelpie är det. Hoppas verkligen då jag gillar tiken, men vi får se, ska kanske ner i besöka i maj så där kan jag gå möta henne o hennes hundar 😄
Instagram
Jag är jättenyfiken på importer. Jag har ingen aning om hur det går till och tycker det är sjukt svårt att hitta kennlar utanför Sverige? Speciellt när de man väl hittar är på typ finska och man inte fattar ett jota av vad de skriver.
Om du använder Google chrome (webbläsaren) så finns det översättning som brukar vara bra, grammatiken blir ju som den blir men det blir förståligt :)
Nu är jag ju halv dansk och har inga problem med danska, norska, svenska o engelska. Så dom länderna skulle jag lätt kunna hitta uppfödare. Då förstår jag mig dock inte på Norges Kennelklubb. Fattar inte vart man ska hitta uppfödare 😂
Instagram
#10 Du får nog gå in på repektive rasklubb 😉
Kennel Flatian's 
Försökte hitta, men det var inte lika lätt alla raser. Men har valt bort att importera från Norge, finns mera än nog här i Sverige och Danmark :)
Instagram