Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2437 ggr
Fisherling
5

Alltså folk..

Nu är det en annons på blocket där det är Schabrador/Aussie. 

Älskar beskrivningen på mamman. "Renrasig Schabrador". Jo men tjena. Är de så obildade att de inte ens vet att en Schabrador är en blandras mellan Schäfer och Labrador?

Blä. Blir så trött på folk ibland. 

Måste sluta kolla på blocket.

CayKantos
4

Vet vad du menar… :/ Även folk som skriver "sötaste lilla fluff valpen" för att locka ovetande 😡

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Zadeira
17

Det bästa jag sett är ändå "renrasig blandras"…

Fisherling
1

Ja, de skriver allt möjligt. "Perfekt familjehund" och häromdagen såg jag någon liten bichon-blandis med marketing-taktiken "utmärkt agilityhund".

Alltså visst, en bichon kan väl bli agilityhund som vilken annan hund, men skulle knappast kalla det för en utmärkt agilityras…

Zakaraa
2

#3 Fast om det bara stod "utmärkt agilityhund" så betyder ju inte det att de syftade på att den är utmärkt för agility bara för att det är en Bichon-mix utan för att hunden visat goda agilityegenskaper?
Stod ju Agility Hund och inte Agility Ras? (kan bara utgå från infon du skrev då jag inte sett annonsen själv)

#0, det förstår du väl att det är en renrasig Schabrador! Föräldrarna är ju renrasig Schäfer och renrasig Labrador så blir det ju en renrasig Schabrador! DUH! 😎😃

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fisherling
0

#2 Haha! Det sorgliga är att folk tror på det..

taylor__lambert
1

Och ibland finns det bra hundar också, som exempelvis en färdig tränad jakthund som jagade björn, älg, rådjur, en ras jag aldrig hört talas om innan (men det finns ju så många att det är svårt att hålla koll på dom, 45.000 skulle de ha :) Men ja majoriteten är dåliga annonser och väldigt ofta hundar som är i slyngel åldern :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fisherling
1

#6 Jo, finns flera jakthundsannonser och draghundar, färdigtränade och bara att sätta i arbete. Jag har inget emot prestationsavel, den är SÅ oerhört mycket sundare än till exempel designeravel. (och utställningsavel i många fall..)

Herveaux
2

Ja jisses vad man har läst under åren…

Minns en annons om en familj som hade en blandras-hane som sökte en tik för parning - "för att dom trodde hanen skulle bli så glad av att bli pappa". 🤦‍♂️

// Harley

Em_
6

Eller alla ~12 veckorsvalpar som säljs pga "ändrade familjeförhållanden".

[Temmy]
5

Ja gud så många konstiga annonser man hittar på blocket titt som tätt. 😴 Och alla dessa ''renrasiga'' labradoodles 😃

Påminner mig om en annons jag såg på en dräktig katt för någon vecka sedan.. En huskatt som de tidigare hade tagit 2 kullar på endast för att det var en upplevelse som alla barn bör få uppleva + att man om inte annat fick en slant för dem??

Skye_berlin
6

Den roligaste annonsen jag har läst är "Renrasig Doberman hane till avel - kastrerad ! 300 €" hmmm 😜😄 Förmogligen någon som har lagt upp annonsen för att lura till sig pengar…men "tyvärr" inte så hund kunnig :)

Joyous
13

Eller de som skriver "endast seriösa", när de själva inte verkar seriösa för fem öre.

Vixxen
0

#2 😃

Fialialej
8

#12 eller hur! Avskyr "först till kvarn"-annonser också. Och annonser där de inte ens kan stava rasens namn rätt. "Renrasig Australien scheppard", någon? Men värst är ändå "hund på ca ett år omplaceras pga flytt, ändrade familjeförhållanden, allergi, bruten rygg, snöstorm, stort bilintresse, och fan och hans moster..

"På natten är alla katter svarta"

Karmatarerskanise
7

Värst tycker jag är att folk köper dessa hundar. Att man i dagens samhälle inte läser på innan man köper ett liv. Det är ju dessa människor som får det att fortsätta.

teddyc0rn
5

Gillar också när det är folk som fått valpar med en renrasig hund och en oreggad hund och så ska de sälja de oreggade valparna för samma pris som en SKK-reggad valp.

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

[LarssonA]
2

jag är långt ifrån en hundkännare. Och jag tycker nog att folk borde fatta att en hund inte är en leksak. Men det är väl inte så konstigt att läsa att de måste göra sig av med sin "ettåring" pg a allergi?? Det är ju sånt som bara kan uppstå! Det kan gå hur bra som helst i 6-7 år, plötsligt en dag får du en allergichock och tätnar totalt! Vad ska man göra då tycker du?

Corgitok
2

"Chihuahua tik hane" ._.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Ugglemor.
2

Blandrasparning är ju inte alltid planerat. Visst ska man inte vara så slarvig, men händer det så händer det. Likaså går  det inte att veta om man kommer få ett barn med allergi te.x.

Joyous
0

#17 Det har jag väl inte sagt någonting om?

[LarssonA]
0

Ber om ursäkt, det har du inte. Det var #14. Förlåt!

Fisherling
5

Nu säljs det en Labradortik på blocket. Sägs inte ett ord om att den är en blandras, trots att den är i färgen brindle…. 🤓

Som iförsig var väldigt snygg, men inte fasen ska man kalla den där för en Labbe och ge sken av att den är renrasig.

Fialialej
6

#17 jag syftade på de där annonserna där säljaren nämner typ tio olika anledningar i samma annons. Fattar väl också att man kan bli allergisk. Även om det är en väldigt konstig slump att "alla" råkar bli allergisk mot sin 1,5-årige hanhund…

"På natten är alla katter svarta"

camilla85
5

Värsta annonsen jag har sett var en REA jätte söta valpar annons 😳. Jag anmälde den till blocket för djur rear man faktiskt inte ut kan jag tycka. Visst att det finns många som sätter alldeles för lågt pris på sina djur men man skriver ändå inte så bara för att locka till sig människor som egentligen inte har råd till att skaffa hund från början. Blocket tog bort den så det var ju bra men de borde inte godkänt den från början.

Frida B
6

Den här då: har för mig att det var blandis mellan japanese chin, ngn liten ras till och chinchilla. Autocorrect? :D

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
2

Såg precis en annons om Dansk-Svensk Gårdshund/Border Collie valpar. Herregud alltså vilken blandning, högintensiv vallhund och självständig vakt- och jakthund…. Och mamman är gårdshunden!

Itchy
2

denna såg jag för ett tag sen…

[Bild borttagen av Medarbetare då den bryter mot sajtens Skrivregler.]

You can't spell Bitchy without Itchy

Fisherling
2

#27 Schnitzel, det var något nytt. Trodde det var en maträtt 🤪

Corgitok
0

Chihuahua/pudel? Kanske bara är jag som är oerfaren men är det verkligen bra att para de två raserna?

Zadeira
0

#27 Vad sjutton är det för ras, schnitzel? Vad finns det för raser som liknar det i namnet? Schnauzer?

Corgitok
1

#27 Ska man skratta eller gråta åt hur oerfaren ägaren är?

Mysisa
0

Håller inte med om att den hunden var lik en pappillon men jag kanske måste hålla med då det faktiskt ser ut som en hund inte mat :D Den har ju fått färgen från schnitzeln iaf

minavitas.wix.com/kennel

Itchy
0

jag tyckte att det var så korkat att jag var tvungen att ta ett screenshot på det XD och tur var väl det att jag hade det kvar

taylor__lambert
0

schnauzer, shih tzu och pappillon? XD

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Itchy
0

på vilket sätt bröt bilden mot sajtreglerna ?? det fanns ingen mail eller telefonnummer på bilden

Vixxen
3

Hittade en annons på blocket nu med en Double doodle valp… ?!?

Var alltså en valp med Labradoodle mamma och Goldendoodle pappa! Uppfinningsrikedom! 🤔 😉

12 500 var priset!

Fisherling
1

#37 Alltså jag har alltid tyckt, från första gången jag såg dem att alla "doodles" är så oerhört fula XD

Men jag gillar ju iförsig verkligen inte hundar med skägg och långa ögonbryn.. Gillar inte krullig päls heller. För mycket skit fastnar i den… Det är en fasa att gå ut med kompisens Lagotto, ALLT fastnar i den där pälsen.

Vixxen
0

#37 Ja, vad ska man säga…  🤔🤦‍♂️😴

[Udoon]
2

Häromveckan var det nån som sålde en pomerian-valp för 19 000, den var renrasig, mamman och pappan likaså, stamtavla fanns, men den skulle inte reggas i SKK? Tyckte det lät lagom skumt.

Fisherling
3

#40 Då lär mamman eller pappan ha problem med patella, eller något som gör att de inte egentligen får avlas på. Usch.

Vixxen
1

#40 Oj då! 😮Det var ett högt pris utan SKK-stamtavla…

…finns det nåt annat förbund än SKK att registrera en hund i Sverige? 🤔

Fisherling
0

#42 Förutom Jordbruksverket då?

Vixxen
1

#43 Fast man får väl ingen stamtavla från Jordbruksverket? Eller?

Fisherling
0

#44 Nä, men man registrerar hunden där iallafall.

Kanske finns några specialklubbar? Det finns ju en klubb för allt i USA till exempel. Typ, National Stock Dog Registry, tror de har stamtavlor där?

Maleficum
4

Nu har jag inte sett det på kanske hundannons men sett flera smådjursannonser (främst för kanin) där de säljes för dem ska skaffa hund istället.

Många större papegojor säljs ju också när de är i "slyngel"ålder :( Sen reagerar jag också på när de säljer småfåglar som ligger på ägg! Eller har icke utflugna ungar.

Sen verkar det ju jättevanligt nu att blandrashundar ska ha massa påhittade namn så det låter som en rashund (som papipoo och allt vad det nu kan vara).

Och hur många valpar och unghundar har inte sålts för att ägarna fått barn? (vilket med tanke på åldern av många av dessa hundar inte borde varit nån överraskning när de skaffa hunden).

Men sen finns det ju en hel del konstiga personer som svarar på annonser. När min kompis mamma för flera r sedan skulle omplacera deras stora hund skrev de klart och tydligt att hunden inte tycker om barn (och var en av anledningarna till omplaceringen) och ändå hörda många av sig och fråga hur den funka med barn.

Tyvärr funkar det väl inte alltid som man trott eller förväntat när man skaffat djur men är väl tyvärr för många som inte läser på något innan de skaffar.

Jag har själv lånat ut en av mina förra kaniner till min kusin för de var osäkra om hennes dåvarande sambo skulle tåla att ha kanin (han hade massa allergier) och de skaffa inte kanin förrän de testat att det verkligen fungerade. Så framför allt när det kommer till allergi finns det ju åtgärder man kan göra innan man skaffar djur för att minska risken att behöva omplacera pga allergi senare (även om det ju inte är en 100% garanti).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fisherling
5

Alltså det där med allergier i annonser.. Visste ni att bara cirka 10% av Sveriges befolkning faktiskt lider av någon sorts djurrelaterad allergi? 

Och jag lovar, de blev inte allergiska så fort hunden började närma sig året… 🤓

Zakaraa
2

#47 Jag fick en svår allergisk reaktion på mina djur - 3 år in i ägandet. Jag är inte allergisk enl. tester men jag är överkänslig. (Jag gjorde mig dock inte av med mina djur för de var/är mina familjemedlemmar, äter istället allergimedicin än idag, 5 år efter reaktionen)

Men med det sagt så används allergi som en dålig ursäkt allt för ofta….

Maleficum
0

#48 Sen kan det gå åt andra hållet också, jag är enligt tester allergisk mot både hund och katt men har aldrig reagerat på hundarna utan enbart på katt.

Men finns ju som sagt många med allergi som ändå lyckas lösa det med sina djur.

Fisherling
1

#48 #49 Precis, även om man mot all förmodan blir allergisk just när hunden är ett år (trots att valpar är mer allergena) så finns det ju medicin, det är ju inte rimligt att alla dessa har allergier som är "beyond treatment" liksom :/

[AnimeV4]
0

Och ännu värre är det ju när de med "allergierna" är sååå ledsna och säljer dem "med sorg i hjärtat". Och vi har ju redan konstaterat att folk kan bli allergiska, så jag syftar självklart på de "allergiska". Skulle jag bli allergisk helt plötsligt skulle jag pröva allt!

Fisherling
1

Om jag skulle bli allergisk mot hund helt plötsligt nu när Tinja är i den superfarligt allergiframkallande åldern 13 månader så skulle jag hellre kvävas än att sälja henne 😂Är redan överkänslig mot halm/spån/hö men likväl jobbar jag i stall… Det är bara att snörvla, nysa och jobba på.

Zakaraa
1

#52 Haha du också? :D Jag med reagerar på spån/hö och jobbar i stall. Hostar tills man spyr men det är det värt för att få jobba med heestarna 😂👍

Fisherling
1

#53 haha ja, jag är ju iförsig överkänslig mot lite allt möjligt. Har en iförsig rätt ofarlig sjukdom som gör att jag inte kan få tjock hud, så huden är väldigt känslig och jag blir småallergisk mot livet i sig liksom 😂

Dock är det ju trevligt att jag aldrig behöver skala skaldjur, för då får jag stora röda utslag på händerna..

Frida B
4

Fast nu börjar väl tråden spåra ur lite. Börjar nästan bli taskiga kommentarer.. Jag själv är allergisk, oftast hjälper medicin men inte alltid. Jag är allergisk mot katter och hästar främst, och i vissa fall har ansiktet svullnat upp och jag har fått andningssvårigheter. Hur mycket jag tyckt om mina djur i det fallet så hade jag faktiskt omplacerat, för att leva med rädslan att eventuellt vakna upp en natt och inte kunna andas hade varit alldeles för stor. 

Vi alla påverkas på olika sätt av allergi dessutom. Jag påverkas ofta, förutom det ovanstående, av kli i ögonen, snuva, kli typ överallt och känslomässigt. Kan bli superduperdeppig och börja gråta för ingenting, och det hjälper ingen medicin mot än så länge. Så innan ni dömer folk, tänk efter lite. Allt är inte så självklart.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
3

#55 Det är ingen som är taskig, vet inte vart du läser in det någonstans. Vi har inte sagt minste grej om folk som faktiskt har allergier.

Allergier är en helt legitim anledning till att omplacera djur, om den är äkta. Jag dömer ingen med faktiska allergier, tyckte det framgick ganska uppenbart att jag bara tycker det är fånigt med alla som får "allergier" just när hunden är ett år. Finns alltid ett tio-tal på blocket som omplacerar pga "allergi" och hunden är nästan uteslutande 9-15 månader då. Det är en annan sak med de som omplacerar hunden när den är typ 12 veckor pga allergi, för då är det ju sannolikt den riktiga anledningen, och att allergin är så illa att det inte går att göra något åt. Folk brukar ju inte vilja skiljas från sina söta små valpar.

Frida B
1

Det taskiga syftar jag mer på att folk skrivit att människorna bakom dessa annonserna är korkade, "ska man skratta eller gråta över hur oerfaren den är" osv. Hade jag varit en av annonsörerna hade jag tagit oerhört illa vid mig.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
0

#57 Jag vet inte ens vad de som skrev det syftade på så jag kan inte säga något om just den kommentaren.

[AnimeV4]
2

"Blandras 97% Schäfer, Border colli. Liten bedårande livsglad tik på 15,5 veckor gammal. Pga ändrad familjesituation är vi tvungen hitta ett nytt hem för ---. Pma!"

Alltså.. va? 97%? 15,5 veckor gammal och ska redan omplaceras?

"Hej papilon chiuaua valp till salu är 14 veckor . Van vid barn pigg o glad" 

14 veckor..

Om folk tänkte igenom sina köp bättre, alltså..😕

Corgitok
1

"chiuaua/mops/tax 3 år"

Borde man inte veta hur Chihuahua stavas om man haft hunden i 3 år? Om man inte har skriv svårigheter dock

Fisherling
4

#60 Det är ganska många som inte kan stava till hundraser…. Vilket iförsig är lite konstigt, även om man har skrivsvårigheter kan man ju googla, kopiera hur rasnamnet egentligen stavas och klistra in det i annonsen. Ser ju lite mer proffsigt och seriöst ut då liksom.

Själv är jag en kronisk googlare så fort jag inte vet hur något stavas. 😂

Maleficum
0

#61 Samma här, google och rättstavning i Firefox hjälper en hel del när man har svårt med stavning som jag har :)

Fisherling
0

#62 Thesaurus och Tyda är mina stöttepelare när det kommer till språk 👍

Maleficum
0

#63 Aldrig hört talas om Thesaurus så det ska jag kolla upp men Tyda används ofta när jag hänger på de engelska forumen och spelsidor.

Fisherling
0

#64 Thesaurus är ett jättebra verktyg när man som jag skriver på engelska och vill ha synonymer till saker :)

TjockaBerta
1

Jag har reagerat på att man inte vet vad rasen heter som man säljer. Värsta jag minns nu var "skånsk dansk gårdshund"   Man Googlar väl först?

>>>Malum domesticum<<<