Kickbike
Hej! Tänkte höra här lite om kickbike med hund. Kan man låta vilken hund som helst springa/dra en sån? Har en hund på 8-9kg som jag tror hade älskat detta! Isåfall, vad ska man tänka på? Var köper man en bra kickbike osv. ?
Har också varit inne på att skaffa en förut :) Antar att du menar de lite kraftigare modellerna http://www.kickbike.se/ ? Tyvärr så ligger dom väldigt högt i pris och det verkar va svårt att hitta någon begagnad .. :/
Ska du låta hunden springa bredvid så behöver du en sele som ligger bra, inte nödvändigtvis en dragsele utan någon typ vadderad y sele. Gärna någon typ av joggingkoppel som dämpar mot plötsliga drag osv. Och att man tar det lugnt i början, bara låter hunden trava bredvid :) Om du har möjlighet så ska du helst inte motionera på asfalt, om du skulle göra det rekomenderar jag att ta på någon fet tassalva innan som skyddar trampdynorna lite.
Ska du köra drag så behövs en dragsele som passar din hund. Draglina som expanderar sig lite vid drag. Och om du nu ska köpa en sådan kickbike ifrån sidan jag länkade ska du ha dragfäste framme på kickbiken så linan inte hamnar emellan på hjulen. Här är det också viktigt att ta det långsamt ifrån början.
Alla hundar kan dra och springa. Dock så får man ju ta det lugnt med de mindre hundarna.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
#1 Tack för bra svar! :D
Du har fått ett jättebra svar men tänk på att aldrig varken cykla eller dra med din hund innan den är fullvuxen och röntgad!
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#3 Glömde att skriva att hunden ska vara fullvuxen 🙂 Men behöver man verkligen röngta en liten hund innan man cyklar med dom? Alltså om man tar det väldigt lugnt och gör det på hobbynivå. Fattar om man gör det om man har en extra utsatt ras te.x schäfer.
#4 Ja, även små hundar kan ha problem med höfter.
#5 Okej, tack för svar 🙂
#3 Det är tramsigt, klart man kan både cykla och dra med hunden innan den är röntgad.
Jag tycker du ska låna en kickbike och testa innan du köper en egen. Många älskar kickbiken, men jag som själv haft en dragidiot tyckte bara det var obehagligt. Jag kände mig mycket tryggare på en vanlig cykel, trots att jag försökte vänja mig vid kickbiken. Så testa innan du gör den stora investeringen!
#7 Det är absolut inte tramsigt. Man ska varken träna agility, cykla, dra eller dylikt innan hunden är färdigvuxen och röntgad.
#8 Det ska man visst.
#9 Absolut inte. Promenera, jogga, träna spår eller lydnad, absolut. Sporter som påfrestar höfter, leder och dylikt? Nej. Inte innan hunden är färdigvuxen och man kan se hur skelettet ser ut.

Ajdå… Jag började dragträna Humla när hon var 1 år men hon röntgades först vid 2 år. Vi körde även agility, fysträning osv innan röntgen. Vad är det som ska hända menar ni? En hund lär knappast gå sönder pga lite drag eller fysiskt arbete.
Tror det är för att säkra det inte finns några "defekter" eller problemer innan man börjar på sporter då det snabbt kan gå snett :) inte säker dock
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det är ju inte så att hunden automatiskt kan dra och sånt efter röntgen utan att man aldrig kan vara säker på hur höfter (och ibland armbågar) ser ut, även om det är en frisk ras med enbart a-höfter bakåt. Därför ska man aldrig börja med krävande sporter innan man röntgat.

Och om det skulle visa sig att hunden har några "defekter"? Jag vet flera som tävlar högt i agility och även kör drag med sina c-höftade hundar, utan problem. De är noga med uppvärmning och nervärmning, samt att hålla hundarna i fin form och bra musklade (detta tycker jag man ska vara oavsett resultat på röntgen). Det finns inga studier som stödjer att fysisk träning skulle vara dåligt för dessa hundar. Därför förstår jag inte alls varför det skulle vara farligt för en hund att köra drag innan en röntgen är gjord. Har hunden ont eller uppvisar problem så drar man inte med sin hund, oavsett vad röntgen säger.
Ja, man kan köra på utan problem, om man har tur. Men det finns en anledning till att man röntgar och inte avlar på c-höfter, de är inte bra. En hund kan gå hela livet med c-höfter och må jättebra men höfterna är inte bra så varför sätta sin hunds hälsa på spel? Hundar är mästare på att dölja att de har ont, man kan inte lita på det.

Jag skulle snarare säga att du får ha otur om måttlig dragträning skulle sätta hundens hälsa på spel.
#10 Jag håller absolut inte med dig och jag förstår inte ditt resonemang. Oavsett vilken bokstav en höft får behöver den muskler runt sig för att stabilisera leder runt till exempel höft och knäskål. Dessutom är inte röntgen avgörande för om en hund kommer kunna dra eller inte.

#15 Jag får inte riktigt ihop vad du vill säga här? Du säger att en hund är mästare på att inte visa att den har ont och att man inte kan lita på det. Men hur menar du då att man ska veta om hunden har ont? Även en röntgad hund kan ha fel eller skador som inte syns. Din egen hund är troligtvis inte röntgad från topp till tå. Uppvisar hunden ingen smärta, extrem stelhet, utmattning, ovilja till träning eller liknande så får man väl ändå anta att hunden inte har ont? Eller hur gör du för att kontrollera att dina hundar inte lider av någon smärta?

Skrev ett riktigt långt inlägg, och sen råkade jag klicka bort det, suck! Försöker igen då!
Ålder att börja med drag hänger mycket på ras, men även individ. Mina golden har jag väntat till de är ett år, men behöver inte röntga. Där kör jag inte drag på fullaste allvar heller. De springer gärna med lösa istället.
Husky och grönlandshund som är avlade till drag, börjar man köra in vid 6 mån, senare endast om det är för varmt ute. Från första början kan man lära valpen att koppel i halsbandet så går man fint, men koppel i y-sele/dragsele så lägger man tyngd i selen. Det är även viktigt att låta valpar och unghundar bygga muskler och balans genom att röra sig fritt i terräng. Det går fint att ha med valpar från 4 mån lös när man kör släde, och låta dem åka ibland, och springa med ibland.
Vi tränar kommandon från början, som start, stopp, riktningar, öka och sänka tempo, passera osv. När de ska böra dragtränas på riktigt, tar vi ofta unghunden med en vuxen trygg hund, kör 2 st framför cykel/sparkcykel. Första gången 2-3 km om de är vana promenader på 6-8 km. Ganska snart ökar vi och kör 4 km, och efter nån gång spänner vi in dem i spannet på 8-12 hundar. Sträckorna ökar vi så fort unghundarna klarar av det till 8 km. När de är runt 1 år kör vi 1-2 mil. När de är 18 månader får de börja tävla.
Man kan köra drag med alla typer av hundar. Vi har haft massor av olika raser på våra grundkurser i drag. Malamuter, husky och samojeder så klart, men även minibulle, pudel, riesen, springer, labbe och gråhund. Det svåra med de minsta hundarna är att hitta en sele som funkar, och att hjälpa till lagom när man kör.
Både cykel och sparkcykel går att köra med för kul, eller för att tävla. Vi har en riktigt billig MTB från biltema och en Kickbike Cross Max 20V hemma. Cross Max har riktigt bra dämpning som är ställbar, och rejäla bra mönstrade däck. Vill man ha bättre bromsar än bara V-bromsar väljer man en modell med skivbromsar, tex Cross Max 20D+L. Kör man på fina vägar och har en hund som varken är stor, stark eller snabb, och vill ha en billigare modell kan en City G4 duga.Dämpning och däck som en vanlig cykelJag tycker nog att man ska lära hunden att dra och vara framför cykeln, istället för att bara trava bredvid. Visst får de motion av det oxå, men det ger mer om de får dra.
Fördelar cykel: Du kan sitta, dvs vila lite mer själv. Det blir jämnare hjälp åt hunden att trampa än att sparka, till man får bättre sparkteknik.
Fördelar sparkcykel: Man kommer av och på snabbare. Detta är bra när man har starka och snabba hundar i start och efter stopp. Inte minst är det bra att kunna komma av snabbt om det händer något. Bättre balans och tyngdpunkt. Det är roligare så klart! Det är även säkrare att köra 2 hundar med sparkcykel än med cykel. Du får mer motion och bättre balans själv, då det inte går att bara ”åka med” utan du jobbar med kroppen även om du inte sparkar.
Det man behöver till hunden är en dragsele, antingen en nome eller kombi, eller bara en vanlig Y-sele. Sen behövs en tolklina som är ca 3 m i utdraget läge. Linan ska ha en expanderande del, och längden behövs för att den inte ska komma för nära fordonet.
Det kan vara bra med ett dragfäste som hindrar linan från att trassla sig i framhjulet. Du behöver hjälm och handskar, gärna byxor med förstärkning. Kör man stora, starka och snabba hundar kan ryggplatta vara bra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter