Run with your dog
Hittade nyss ett event som äger rum i Borås nu under våren och Stockholm till sensommaren och blev väldigt sugen på att prova på detta Evenemanget går ut på att man springer ihop med sin hund i antingen ett 2,5km lopp eller 5km lopp :) Tror ni man hinner träna upp till det korta loppet på strax över en månad? Har hittills bara sprungit väldigt korta sträckor på promenaden med Helix, längsta har kanske varit en 100m :) Slänger med länken till deras evenemang med om någon mer tycker det verkar intressant http://www.runwithyourdog.se/
Haha, skulle jag delta i det där skulle alla behöva hoppa över en halvt livlös hög efter en halv kilometer…
Jag är verkligen inte en person som kan springa längre sträckor. Överslag i knäna, snett bäcken och ansträngningsastma skapar icke en bra löpare 😎
#1 Haha! Jag är inte jätte hel i kroppen heller, men jag tycker det är så himla kul att springa :D
Det kommer inte ske någon mirakulös förändring, men det är ju alltid en början! Kolla upp lite träningsprogram som täcker 8 veckor och kör hälften ut och fortsätt efter loppet!
Träna också hunden i hur han/hon ska springa! Springvett är viktigare än en tror.
Lycka till 😃
https://morrharochmustasch.wordpress.com/
#3 Får nog ta tag i att göra det :D Jag vill ju kunna ha en joggingkompis i fortsättningen med så vi fortsätta efteråt med. Det ser ut som att många har hunden framför sig när dem springer.. Finns det en speciell anledning till det? Jag hade ju helst sett att hunden springer bredvid :P
#4 Kan tänka mig att det är praktiskt på två sätt att ha hunden framför sig. Både som daghjälp och att det är lättare för förbipasserande ekipage att ta sig förbi!
När jag springer har jag hunden vid sidan, men jag springer på öde grusvägar. 😎
https://morrharochmustasch.wordpress.com/
#5 Det har du rätt i att det blir lättare att springa förbi. Men samtidigt svårt att korrigera OM han skulle göra något jag inte vill där fram >.< Nä, jag kör nog vid sidan. Jag har också främst grusvägar här hemma att röra mig på ^^, Blir han helgalen på loppet så var det tillåtet att gå runt banan :D
#4 Jag har hunden framför mig eftersom att han drar mig :D
#7 Är rädd att mina knän inte skulle klara att han drar mig framåt >.< Har du midjebälte när ni springer? :D
#8 Ja, jag har midjebälte, och ett Baggen-koppel (stötdämpande). Jag har också problem med knäna, så jag förstår dig. Själv är inte mina knän värst, så jag brukar inte få ont medan vi springer, utan mer om vi går långpromenad med midjebälte.
Men det är så smidigt att bli dragen, så slipper man springa så mycket själv :P
Många på Realgymnasiet i Borås springer det och tycker att det är kul :) Aldrig i livet att jag gör det men de kan få låna valfritt antal hundar om de vill vara med… 😃
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#8 Jag har tittat flera gånger men inte köpt haha :P Jag har subluxation, inte så illa att det går helt ur led men ibland bär inte benen och jag snubblar till. Tror han får springa bredvid, vill inte råka ramla över honom ^^, #10 Åh så kul! Tror dock att det endast var tillåtet med en hund per person på detta loppet men du kanske menade på att dem kan få starta flera lopp med olika hundar? Går du på real här i Borås? :D
#11 Finns väl flera personer ;)
Har sökt in dit tills i höst :) Går du där eller ska du gå där? :O
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#12 Haha, där har du en poäng! Jag har en vän som tog studenten där ifrån i somras, hon gick dock hästutbildningen :P Jag gick på Dingle, djurvård :D
Tror absolut du klarar det om du är någotsånär i form för övrigt, att det bara är springtekniken som fattas så att säga.
Sen tror jag inte att det är ett måste att springa hela tiden, om du känner för att ta det lite lugnare och jogga istället så gör du det. Om det verkligen blir kris så kan man gå in till kanten för att inte vara i vägen för andra och promenera istället 😉
#14 Jag är inte i toppform men helt ok skulle ändå påstå ^^, Får ge mig ut utan hunden också och träna :D #15 Precis, skrev i #6 att det även är tillåtet att gå hela loppet om man vill. Så kan ju varva lite med att jogga/gå runt banan :D
#16 Oj missade att du redan skrivit det 🤪
Jag hade velat delta med min unga hund, men det är dagen innan en lure coursing-tävling som vi ska på, så det blir nog inget med det. Får hoppas att det anordnas nästa år och inte krockar med någon annan tävling då.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#17 Haha ingen fara. Det är lätt hänt :P #18 Synd! Jag tror det ska anordnas varje år :D
#6 Du kan ju (på sikt) lära hunden och springa framför på kommando så ni kan göra så när ni möter folk och så. "Framför" och "bakom" eller vad man vill kalla det är en rätt bra grej att lära dem ändå som man kan använda t.ex. om man går där det är smalt eller trångt eller som sagt vid möten.
Lärde en hund detta och märkte att det var användbart när vi mötte hundrädda också. Säg att jag mötte en person i en rätt smal tunnel och personen visade rädsla. När jag högt kommenderade hunden "bakom" och den lydde slappnade personen av. Dels var jag mellan honom och det farliga och dels fick han se att jag kontrollerade hunden. Ivf inbillar jag mig att det var så det funkade. Hade säkert funkat lika bra att gå åt sidan och lägga ner hunden. En annan situation där det är användbart är om de t.ex. håller med något bygge och har satt upp staket så trottoaren reducerats till ett par decimeters bredd. "Framför" och man har koll på hunden och varken den eller jag behöver kliva ut i gatan. I skogen finns massor med tillfällen. Ska defintibt lära kommande hundar detta också. Lärde väl in det mest på kul, men det visade sig vara en jättesmidig grej att kunna!
#20 Smart! Vi får kanske ta det på sikt. Börjar från sidan och sedan successivt lära in framför/bakom :D
Nu springer inte jag mer än tre steg i rad, men jag tror också jag skulle vilja ha hunden bredvid. Gillar kontakten liksom.😘
#22 Haha ;) Vi provade att springa en liten sträcka igår, ca 2-300m som jag ändå tryckte gick rätt hyfsat vid sidan ^^, Känns däremot just nu som att vi väljer att bara vänja oss vid att springa ihop i år och är med i något litet lopp nästa år istället :D