Hjälp med koppelträning :)
Hej!
Jag har en storpudelvalp på 4 månader som drar väldigt mycket, jag har senaste månaden tittat på sjukt många videos online och pratat med diverse hundmänniskor som gett mig tips på hur jag ska få honom att sluta dra.
Han är svår att få kontakt med utomhus men jag berömmer honom varje gång han söker ögonkontakt med mig när vi väl är ute, när han börjar dra så vänder jag på klacken och går åt andra hållet så att han ska fokusera på mig, för att sedan vända om igen nästa gång han drar. Så har jag hållt på och varje gång han gått fint på min vänstra sida och sökt kontakt har jag gett honom godis och berömmer honom.
Nu har vi hållt på såhär varje dag i en månad men jag märker ändå inte den minsta förbättring. Jag har lärt honom stå, ligg, sitt, rulla runt, vacker tass, spela död men koppelträningen känns som att den aldrig kommer bli något bättre, haha! Är lite extra mån om att försöka lära honom gå fint då jag vill ställa ut honom i Juli 2016 :D
Alla tips mottages varmt! :)
Fokuserar han bara på dig en kort stund efter du har vänt håll?
Eftersom du skriver att du inte märker någon skillnad, har du verkligen varit konsekvent och gjort samma sak varenda gång han har dragit i kopplet?
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Ja bara en kort stund, sen drar han igen.
Ja jag har varit väldigt konsekvent. Om jag lägger fram det såhär. Ett varv runt kvarteret på 1km tog ungefär 1 timme och 15 minuter för att jag fick vända fram och tillbaka så många gånger när han drar. Jag har även tvärstannat och bara stått still och inte låtit honom fortsätta gå och väntat på att han ska söka kontakt med mig, sedan berömt och fortsatt gå.
Inomhus får jag mycket lättare kontakt med honom, det är just utomhus som det är jättesvårt.
#2 Hm, jag har inte något tips till dig isåfall. Hoppas någon annan kan hjälpa ..
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
#2 Jag skulle säga att ni behöver dra ner på kraven. Kan han hålla fokus i t.ex. trappuppgången? Kan han hålla fint fokus på en lugn plats utomhus, t.ex. trädgården? Om så, kan han hålla fokus under gång på lugn plats? Om så, kan han hålla fokus vid trafikerad väg? Osv. Man får sakta stegra. Bara för att hunden kan hålla fokus inomhus i det egna hemmet betyder inte det att den kan hålla fokus på alla möjliga platser ute :)
När jag har koppeltränat hundar har jag alltid använt metoden då man stannar så snart hunden drar.
Så att när hunden blir för ivrig fram till tex en go´ fläck och drar i kopplet så stannar jag tills kopplet inte längre är sträckt, då fortsätter vi framåt.
Det har inte tagit många dagar innan hunden har fattat hinten och förstått att man kommer inte fram fortare för att man hänger i kopplet.
Försök vara en rolig och oförutsägbar förare, då är det ännu mer motiverande och spännande att hålla ett öga på sin människa och vad hen gör. 🙂
// Harley
Det är väldigt svårt för en 4 månaders valp att behålla fokus - ta det lugnt. Korta små träningstunder och låt sedan hunden få gå och utforska även om den drar i kopplet. Annars kommer valpen få oerhört tråkigt ute - men det är mitt tips.
Kanske ha både sele och halsband på och koppla om till halsband när den ska gå med lite fokus och koppla om till sele när den får dra lite.
Ett tips är att starta inomhus, då kanske på en gräsplan och då sen på riktiga promenader, kan vara svårt för vissa hundar i starten då det helt enkelt är sååå spännande med allt lukt och dom kanske inte helt fattar grejen. Så testa att träna inomhus först.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Så fin han är! Har själv två storpudel tikar :) Kan trösta dig med att min yngsta tik kan smådra lite i koppel men det är inget som märks när jag ställer ut henne för då ska man ju ändå springa med dom och mer komma upp i tempo. Har du inte gjort det så börja träna på att springa med han i koppel så han travar och att ställa upp han :) Annars tycker jag du fått bra tips på koppelträning av föregående talare :)
#8 Ja jag har försökt springa lite också men då tycker han det är superkul och hoppar mest hela tiden :D Haha ! Men han är ju en valp, det förstår jag också så man kan inte räkna med att dom ska sköta sig perfekt och jag antar att dom har lite överseende med det i valpklassen kanske? :D *Hoppas*
#7 Ja jag har också tänkt den tanken, måste ringa runt och se om det finns någon inomhusplats jag kan träna med honom på! :)
Inte plats hemma? :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#9 Haha ja det känns igen! Pudlar är ju väldigt studsiga av sig rent generellt även som vuxna så det är inga konstigheter att han gör så och precis som du säger så har dom överseende med det i valpklass :) Min tik studsade en del som valp och de allra flesta valpar gör det, är inte förrän nu i år som min tills börjat springa väldigt sansat och fint och då blir hon 2 år i slutet av april haha!