Rädd för bryggor/broar
Har märkt att min ena tik som jag köpt som vuxen är rädd för broar, bryggor och att gå nära räcket på altanen. Hon vill helst inte gå ut där, men är hon kopplad så går hon så länge kopplet är slakt. Men om jag måste locka in henne tex vid möte så kopplet spänns så lägger hon sig platt. Min andra tik tycker om att gå på bryggor och broar o utforska. Vi har båt så hoppas hon vänjer sig. Har försökt träna, men vill inte göra en stor grej av det liksom. Tips? :-)
Ska tillägga att hon inte är rädd för vattnet, har badat frivilligt, så måste vara själva höjden. Vet inte om jag ska satsa på att träna (rädd att belöna rädslan) eller låta henne ta det när det kommer.
Jag skulle nog träna lite lugnt. Ge hunden mat ute på bron/bryggan, gärna utan dig. Sätt matskålen så långt ut som hunden är bekväm med att gå, och så stannar du på land och uppmuntrar lugnt hunden att gå och äta.
(Funkar såklart bäst om hunden är matglad.) Sakta men säkert så ökar man hur långt ut hunden måste gå :)
Man skulle kunna tänka sig att man tar en filt, packar lite fika till sig själv, lite gott att tugga på för hundarna och så har man en lugn picknick på bryggan, bron, trädäcket. eller var man tycker det är lämpligt.
Jag skulle testa lite klickerstuk på träningen, sätta dig själv precis på land i lugn och ro och sen belöna varje steg som hon självmant tar ut mot bryggan och sen utöka långsamt hur långt ut hon behöver välja att gå för att få klick+belöning.
Typ så har jag tränat med min ena hund som är obekväm med vatten, hon fick flytväst på och sen satte jag mig på stranden och solade och klickade varje gång hon gick nära vattnet och så fick hon en godis :)
Tack för tankar och tips! 🙂
Jag har provat att locka/lägga ut godis, men hon står och gnäller/dreglar där bryggan börjar 😛 Hon är väldigt matglad. Till sist vågade hon ut en meter, men jag märkte på henne att hon inte direkt njöt av godbiten. Hon är inklickad så kanske kan våga mig på att prova shejpa in att gå ut på brygga/bro, men vill liksom inte berömma hennes ängsliga känslor och göra träningen till något jobbigt heller. Svårt! Annars brukar klicker vara bra till det mesta.
Hittills funkar det att gå över broar med henne i koppel, ser till att vi har utrymme/inget möte så kopplet inte sträcks. På altaner med höjd så håller hon sig borta från räcket, annars är hon glad och solar i lugn o ro. Det kan jag leva med. Bryggor är nog värst, har provat att lyfta henne ut till bryggans slut och gå tillsammans tillbaka och det går helt okej. Hon går smygande gångstil och skakar av sig det jobbiga på land sen.
Bra tips med picknick, ska försöka göra det några gånger innan båtsäsongen börjar! Bara sitta och vara som vanligt så får hon vänja sig och se att inget konstigt händer. 🙂