Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 992 ggr
Corgitok
1

Vilken hundras passar bäst?

Welsh corgi pembroke är min favoritras men det är svårt att hitta uppfödare under den tiden vi vill köpa valp tyvärr, så vi försöker hitta en ny hundras att tänka på och kanske skaffa i framtiden. 

Hundrasen ska:

- Vara gullig såklart!😛

- Inte vara liten och klen eller stor och klumpig

-Vara en relativt frisk hundras

- Vara aktiv och gilla att vara till lags men också älska att mysa

- Vara en familjehund och kärleksfull mot alla

-Gärna kort/långhårig. Mjuk päls är alltid ett plus!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[linda1989]
1

Japansk spets tycker jag passar in =)

Ugglemor.
3

West highland white terrier?

teddyc0rn
0

JRT tycker jag skulle passa! Tonvis med kul i de hundarna ^^ Finns ju både korthåriga och strävhåriga.

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

Corgitok
0

Av förslagen gillar jag nog mest japansk spets men det känns ändå inte som min typ av hundras..  Men sjukt söta!!

Kanske ska förklara vad som gör mig kär direkt. Jag älskar hundar som är lite goa och roliga och är lite mopsiga av sig. Gillar inte när de ser "perfekta" ut utan gillar roliga detaljer man kan skratta åt. Kanske svårt att tyda men vet inte själv vad jag söker egentligen.. :/

Joyous
0

Västgötaspets? Friska, trevliga och aktiva hundar!

Shireelin
0

Cocker spaniel? Fast de har ju lite ögon och öronproblem men annars så :)

CayKantos
0

Sheltie? Eurasier? Båda låter en del dock 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Zyloon
0

Finsk lapphund kanske?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Ugglemor.
0

Nån spanielras? Fast det var ju det där med sjukdomar..

Annars kanske en Bichon Frisé? Krävs väl lite pälsvård men går ju alltid att klippa ner.

Catta-
0

Dvärg schnauzer kanske :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Corgitok
0

Tack för förslagen. Ska läsa läsa lite om alla raserna så hör jag av mig lite senare :)

Corgitok
0

Well, jag kom åt ett annat håll hehe.. 

Jag kollade runt lite på blocket efteråt och såg en såååå söt pomeranian korsning. Han är tre månader, en hane och ser lite "annorlunda" ut vilket jag älskar!

Han ser inte ut som en vanlig pomeranian, så e det någon som vet var det är för blandning? 

http://www.blocket.se/alvsborg/Supersoot_pomeranian_korsning_66070735.htm?ca=15&w=2

CayKantos
3

#12 kommer inte in via länken, bara till blocket.

Men akta att köpa hund från blocket, finns många bra seriösa men också många icke seriösa som bara är ute efter pengar. Och snälla! Köp inte en hund enbart för att den är söt och/eller ser söt ut..

Instagram

Corgitok
2

#13 Sant, men kollar bara. Skk's hemsida är bäst att vända sig till man ska köpa valp

Corgitok
0

Finska lapphundar gillar jag men de trivs inte alls att vara ensamma har jag läst.. :/

Man kan inte lämna de bara några timmar ibland då?

CayKantos
1

#15 Ensamhetsträning

Som valp bör du inte lamna den ensam alls. Vi pratar alltså ensamma stunder när du slänger sopor eller ska ner o handla snabbt. Du ökar det långsamt men successivt. Det är olika från individ till individ men det finns vissa raser vart det är känt att ta längre tid vanligen. Men det beror alltså fortfarande på individen.

Om du gillar finska lapphundar försök att bli medlem på en grupp på facebook eller likn och fråga ut där vad folk har för erfarenheter av ensamhetsträning med deras individer. Kanske dom har några tips o tricks. Försöka skapa en egen bild av rasen utifrån många individer. Mycket bättre att möta rasen än att läsa om dom 😃

Instagram

Carpedium
0

En svensk lapphund kanske ?

Catta-
1

#12 Den var jättesöt men… Jag har nog aldrig sett någon ta så mycket för en blandras förut.. Sök dig till en seriös kennel istället som föder upp friska hundar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Corgitok
1

#16 Ah, jo det vet jag men eftersom det stod som en sak man ska tänka på som har med rasen att göra trodde jag det menades att hundrasen i grupp inte klarar av att vara ensam. Tack för svar iallafall!

[linda1989]
0

#19 jag har bott med en finsk lapphund och hon var väldigt lätt att lämna ensam och hade absolut inga problem med det. Så nog från individen och gäller inte alla :) handlar mycket om träningen.

Corgitok
0

#20 tack för svar!

Mitt intresse har mest fallit hos sheltie, finsk lapphund och svensk lapphund. Det finns så himla många raser så detta är så svårt! xD

Corgitok
0

Men usch vad jobbigt! Min familj kan inte alls komma överens om vilken hundras vi borde skaffa förutom corgi då. :(

Detta kommer att ta tid…

RosaMoln
0

Om jag var helt säker på en corgi så hade jag väntat tills det finns en kull med corgi som passar in även när ni har tid att ta hem den :) En hund lever i 10-15 år och jag tycker det är lite tråkigt att ni vill byta ras trots att ni redan verkar hittat rasen som stämmer bäst in hos er :)

Corgitok
0

#23 tror du inte det kan bli krångligt att skaffa corgi i september eftersom jag missar sommarlovet med den?

CayKantos
0

#24 går ju att vänta till nästa år, även om det är tortyr, är det bättre än att byta ras bara för att det inte passar, hoppas ju på hund nu till sommar oxå men kommer nog inte heller hända tyvärr.

Men om föräldrarna är hemma, eller någon annan (dagmatte eller likn går ju oxå) skulle det visst gå på vintern, speciellt bra om det passar med jullovet :D

Instagram

RosaMoln
0

#24 Jag tänkte precis som #25 skrev nu. Att det isåfall är är bättre att vänta på ett annat bra tillfälle även om det tar tid innan det sker :) I sommar kanske du känner någon annan med hund som du kan få hjälpa till och träna inann du skaffar din egen ^^,

Corgitok
1

#25 #26 mm sant. vi kan absolut ha hund men jag tänkte att det kanske är bäst att ha hund i sommarlovet eftersom jag är ledig 24 timmar om dygnet då och jag gillar ju alla hundraser egentligen (inte familjen dock).

Kan  inte vänta till nästa år så får vänta till september, om uppfödaren ens väljer vår familj. 

Det är  ju familjens drömhund trots allt så der kommer lösa sig. tack! 

ska passa hund i sommarlovet iallafall! 

Vi får se hur det blir..

(Ursäkta rörig text, jag är inte koncentrerad)

CayKantos
0

Finns det inte många uppfödare av denna ras? hittar ni inte en endaste annan kennel ni gillar då?

Instagram

Corgitok
0

#28 Näe, tyvärr inte. Inte i år i alla fall. Förutom i september dårå, dock är det väldigt många som söker denna hundrasen och den är inte så vanlig i sverige så är cirka 40 pers i kö till den bästa uppfödaren som vi har tillgång att åka till.

Finsk lapphund är en hundras jag börjar bli kär i. Pappa och mamma tycker om den men syrran tycker inte precis samma sak på grund av pälsen men den passar bra in i vårt familjeliv, våra krav och den är urgullig.

CayKantos
0

#29 även om hon inte gillar den, testa att åka till en kennel, så snart hon "märker" dom kanske hon ändrar sig 😎

Instagram

Corgitok
0

Ska bli! Mejlar redan en uppfödare  nu😉 Önska mig lycka till!  #30

CayKantos
0

Lycka till 😎😃

Instagram