Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2850 ggr
MajaFresk
0

Omplaceringshund tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

På lördag hämtar jag en omplaceringshund som kommer från Irland där hon levt på ett räddningscenter sedan hon var minivalp. Det är en bordercollie blandras och hon är nu 7 månader gammal, kastrerad. Jag har haft många hundar förut men aldrig tagit en omplaceringshund och vore jätteglad för att få era tips och berättelser om hur det har varit första tiden för er andra som adopterat! Allt ifrån problem som kan uppstå till positiva saker. :-) Jag misstänker att hon kommer vara i behov av mycket aktivering samtidigt som hon behöver vila mycket efter omplaceringen och resan. <3 Jag har en Pulihanne på 5 år som är lite reserverad till en början men som brukar acceptera alla hundar efter en stund - så gärna tips om hur man gör det så bekvämt för dem båda till en början också. Vi bor i en rätt liten lägenhet. Tack på förhand!

//Maja

Zyloon
0

Har inga tips till dig direkt. Men ville bara säga att hon var riktigt fin 🙂 Lycka till!

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

[loveisall]
0

Låt dom träffas utomhus första gången och gå på flockpromenad innan ni går in på din nuvarande hunds revir och förhoppningsvis bondar dom på långa promenaden.

Lizelda
0

Ha inte någon hund i koppel vid möte och låt dem träffas på en stor yta. Har du någon med dig så kan ni ha dem i koppel först så de kan titta på varandra men inget koppel vid hälsning.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MajaFresk
1

#1 Tack, visst är hon söt!! <3 :-D Tack för bra tankar om mötet, det blir definitivt en långpromenad utan koppel på min gamla hund iallafall det första vi gör :-) Den nya vågar jag inte släppa hihi, vore tråkigt att anordna sökpatrull första dygnet..

sannalexi
1

Åh va kul! Visst är hon från Irland via friendsforever?? Hon är jätte lik min lilla colliemix tik därifrån. Vi fick hem henne när hon var 8 månader och har haft henne i två månader nu. När hon kom var hon extremt trött efter resan och vi bondade mest första veckorna, hon kunde inte va själv någonting och hade ett extremt närhetsbehov. Rumsren var hon inte heller första tiden, det gick dock ganska fort att få in. Ett tips är att första tiden så ska ni bara lära känna henne, sätt "inga" krav, alltså var tydlig med vad som gäller hemma hos er men försök inte lära henne massa nya saker. Träffa andra hundar efter någon vecka tidigast, våran var nervös och stressad första månaden och har förns nu lugnat ner sig. Så himla kul att adoptera en hund! Att ta hem våran Lexi är det bästa vi gjort och jag hoppas att du får samma upplevelse!

tiger tok
1

Vi satte inga krav på hunden Första två veckorna, men hon skulle klara av vardagen= lära sig vara med alla gårdsdjur och respektera hästarna och alla verksamhetsbarn. Men det kan komma "överraskningar" såsom att vår hund var rädd för trappor och att hoppa upp i bilen. Hon är LIVRÄDD när man ska kolla någon fästing, någonting i pälsen, eller klippa klor hon lägger sig ner och skakar och hackar tänderna. Att hon bara SKULLE klara av vardagen var ett måste och det har fungerat fantastiskt som att hon har rehabiliterat ett barn som var hundrädd och bara ligger och kollar på när vi har ridlektion☺ Jag önskar dig all lycka med hunden och att köpa en omplacerings är det och mest givande jag har gjort i livet☺

fridarebecka
0

Jag hämtade också min omplacering när han var 7 månader, han var hemsk… men underbar haha! 🙂 Det som var jobbigast för oss med att få hem en omplacering i den åldern var att han var i en fas där han inte behövde nått som helst stöd från människor, vi var dessutom väldigt ointressanta, han kunde allt själv och var totalt orädd. Vi la mycket tid på att leka och göra oss intressanta och roliga för honom, belönade med lek och godis vid spontan kontakt utomhus, efter några veckor började det ge resultat. Jag tror det kan vara värt att ha i bakhuvudet, att man ibland måste göra sig förtjänt av hundens uppmärksamhet i den åldern 😉

Har inga tips på det andra du frågade om, men vill önska er lycka till! 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Forest]
0

Jag skulle be någon vara med med eran andra hund för att gå på en promenad för att sen hälsa på varandra lite. Jag tror inte att denna tik kommer ha svårt för eran andra hund och hon kommer säkert ha bra hundspråk som underlättar :) Jag hoppas allt går bra hon var verkligen fin. Lycka till och hoppas att du även skriver hur allt går samt lite bilder :)