Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 867 ggr
Mysisa
0

Fäller oehört mycket?

Jag fick precis ett samtal ifrån hundvakten att min hund fäller fruktansvärt mycket.
Han kom hem till hundvakten igår. Han är van vid att vara där och vill nästan inte komma hem efter ett besök där.
Hundvakten känner honom väl och har haft honom vid fällperiod förut så jag antar att han vet vad normalfällning är för min pojke.
Hunden är en 6 år gammal prazsky krysarik hane. Blev kastrerad i somras (kan det påverka att han fäller mer än normalt?)
Han äter VoH och har gjort i flera år, inga fästingmedel använd på honom då han verkar vara näst intill imun mot fästingar.
Pälsen är fin och glansig, han mjällar ingenting, kliar sig inte och har ett bra allmäntillstånd. Dock något överviktig efter kastreringen (kan det påverka)
Fortsätter den här onormala fällningen över helgen får jag ringa vetrinär på måndag, inget som känns akut just nu då hunden mår bra i övrigt.
Hundvakten har fler hundar i samma ras, min hund känner alla väl och kommer överns med dom. Hundvakten ska snart flytta och har därför stora delar av hemmet nerpackat (kan det vara en orsak)
Nån som har några tips på vad som kan vara orsaken?

minavitas.wix.com/kennel

Annette
0

Pälsen påverkas av kastrering.

Lona
0

Absolut att det kan vara kastreringen! Det är väl första riktiga vårfällningen sedan operationen? Så länge allmäntillståndet är gott, pälsen trots allt ser fin och blank ut och han fäller jämnt utan fläckar så hade jag faktiskt avvaktat med veterinär. Skulle han däremot börja klia sig, få massa mjäll, fälla i ojämna tussar eller rent allmänt vissa något ovanligt (humör, kissa/bajsa/äta/dricka) så är det en annan sak. Tillsätt eventuellt lite B-vitamin i maten, kan underlätta fällning och pälssättning. Eftersom det är en vattenlöslig vitamin så gör den ingen skada även om den egentligen inte skulle behövas, såvida du inte klämmer i hunden hela burken/flaskan på en gång, förstås :-) . Emin har flytande B-vitamin till bra pris, finns i hästaffärer mm.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
0

Vårfällning + kastrerad = dubbelt elände 😉

Mysisa
1

Tack då är det nog som jag misstänkte då :)
Stämmer bra att det är första vårfällningen

minavitas.wix.com/kennel