Scalibor fästinghalsband
Jag frågar specifikt om det halsbandet. De 2-3 somrar vi haft det på hunden har det inte funkat ens hela sommaren, ser att de lovar effekt i 5-6 månader. Och man har likväl fått plocka fästingar ibland.
Vilken effekt har andra upplevt undrar jag? Om de lovar så långvarigt skydd kanske det kan vara värt att prova för oss igen…?Annars blir det frontline vet.
Effektivare än Frontline och Exspot, men inte 100%-igt är min erfarenheter. I år testar vi Seresto här, de lovar effekt i 8 månader men det återstår ju att se.
Det har funkat bra på alla våra hundar, har använt på bland annat labbe, cairnterrier och isländsk fårhund så det har varit flera olika pälstyper. Något år har det kommit någon enstaka fästing men det är helt klart Scalibor som funkat bäst av de medel vi testat (bl a Frontline, Exspot och diverse alternativmetoder). Det har hållit bra hela säsongen även på badglada labradorer, brukar sätta på i mars någon gång och tar av i oktober-november, beroende på hur fästingarna verkar vara. Vi schamponerar dock i princip aldrig hundarna men medlet sitter ju ändå inte i pälsen?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vår Am Cocker hane fick huden sönderfrätt på hela halsen av Scalibor halsband, så jag skulle inte rekommendera ngn att ha den på sin hund
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag har bara använt det själv en sommar, men har många vänner som använt med skiftande resultat. 8 av 10 har det fungerat kanon åt, men 2 av 10 har fått en del fästingar ändå och en av dom fick dessutom både borrelia och anaplasma trots Scalibor - så inget är 100% säkert.
Om du upplever att det inte fungerar, så prova något annat istället. Bravecto t ex var jag supernöjd med förra sommaren. I år har jag gett Nexgard, men det verkar fungera lika bra (båda är tabletter)
Använde den tre dagar, hunden kräktes i två veckor efteråt. Därefter har jag kört på seresto som funkar för min hund.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag använder scalibor på båda mina hundar. Sätter på det i slutet på mars/början på april och har på till oktober-november. Funkar superbra, på den ena har jag plockat två fästingar på tre år, den andra 3 stycken fästingar. Den andra hunden badas oftare eftersom hon ställs ut och efter varje bad tar det upp till en vecka enligt Scalibor innan full effekt uppnåtts igen. :) Vi är jättenöjda och har hellre detta halsband än ingenting alls. Pest eller kolera… Sån tur är reagerar ingen av våra hundar. Vi låter alltid halsbanden luftas i upp till två dygn innan vi sätter det på hundarna första gången.
Vi använde det på vår labbe i sju år, de första sex åren gick superbra och det var enbart två-tre gånger jag hitta döda fästingar på henne under alla år trots att hon bada en del under somrarna. Däremot blev hon jättedålig av det under sjunde året! Tappa helt balans och styrsel i bakdelen, satt och stirra ut i tomma intet och betedde sig allmänt knasigt, skaka på huvudet helt utan anledning (till och med min mormor som inte alls är speciellt hundvan märkte att något var fel på henne). Tvätta henne med trippla omgångar schampo och hon blev genast piggare och bättre men nu, fyra år senare, har hon fortfarande vissa problem som kan bero på halsbandet (men det är ju inget som går att bevisa).
Vi har haft helt uppehåll med fästingmedel på henne tills förra året då vi testa Bravecto och det funka fint för henne.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
vad kul att höra att det funkat många månader för vissa av er. Kanske har jag haft det för löst runt halsen, det står ju att man ska ha kunna få in fingrar där. Tror jag provar det igen, istället för 2 förpackningar av frontline som blir mycket dyrare. En fördel med halsband som jag ser det är att ifall hunden skulle reagera negativt kan man snabbt ta av det.