Stirrande hundägare
Halloj! Måste ventilera lite ;-) Nästan dagligen stöter jag på en viss sorts hundägare när jag är ute och går mina mina små och undrar om jag är ensam om det?? Vi kör ofta skvallerträning och vill då inte hälsa på okända hundar, oavsett. Denna sorts hundägare kan beskrivas "stirrande kärring med stirrande hund". De står/går och stirrar tillsammans på dig och din hund när du försöker få ett bra hundmöte. Om du hälsar står människan gapande där utan ett ljud, fortsätter att stirra sönder din hund/dina hundar som såklart blir lite obekväma, ibland sabbas träningen o kontakten helt för människan vägrar ge plats utan står i vägen eller envisas med att gå nära, helst med hunden längst ut i kopplet. Det har varit både okända och t.ex. en granne man tidigare faktiskt samtalat med. Vad vill dessa människor? Om de vill att hundarna ska hälsa så ta kontakt då! Eller är deras hund endast en ursäkt för att ta sig ut från fönstret och stirra ner folk utomhus också? Någon som känner igen sig och förstår min frustration? :'-D Hade en underbar vårig promenad idag med skitbra hundmöten tills jag stötte på en grinig stirrande tant, nära hem också så sista mötet blev obehagligt vilket gjorde mig förbannad. Jag hälsade och sa att man kan ju faktiskt säga hej! Jag förstår om man inte hälsar om man tränar hund, men om man står där som en fågelholk så varför inte?? Vet att flera av dessa damer inte är döva, de är friska och de är inte så gamla… Om någon tar illa upp så ber jag om ursäkt, förklara gärna för jag lyckas inte tolka detta beteende.
Gillar inte heller när folk stirrar, det märker hundarna och då stressar de också upp sig. Så jag vänder ryggen åt folk och fokuserar på hunden.

Här är det män som stirrar. En ser dessutom hotfull ut då han står framåtlutad. Om man försöker gå förbi honom eller gå åt ett annat håll prejas han eller så går han efter. Deras hundar lägger sig ner mitt på gångbanan och då stannar de och både hunden och männen glor allt vad de kan. Mina hundar triggas enormt av hundar som ligger på vägen och glor. Det är jobbigt och man önskar att de bara tog sin hund och gick. Oftast vänder jag eller tar en annan väg om jag kan.
>>>Malum domesticum<<<
Min ena hund blir galen när sånt händer… Speciellt är det de här småhundarna med äldre ägare som bara står rätt upp och ner på gångbanan för att hunden inte vill gå/lägger sig ner/glor. Så står personen där och bara "kooom nu så går vi…." utan att varesig gå iväg eller samla in kopplet… 😭
Jodå såna har man stött på.. Brukade stöta på en dam med en mops som glodde som fasen så fort hon såg oss. Dessutom brukade hon gå efter. Hon förföljde oss till en park en gång och så släppte hon fram sin mops till min hund när han gjorde sina behov.. Då röt jag ifrån till henne och förklarade att min hund inte är ett dugg intresserad av hennes besatta mops.. Hjälpte det? Nej hon fortsatte att glo och förfölja oss på varenda promenad.
#1 Ja, hundarna tycker det är jättekonstigt! Brukar också försöka fokusera på mina, men ibland blir man liksom trängd och måste försöka kommunicera med personen.
#2 Jaha, men hu vad obehaglig den mannan lät!
#2 #3 Känner igen det där med att hundarna vägrar gå och ägarna har noll koll på hur man peppar en hund att röra på sig. 🤪
#4 Så sjukt konstigt beteende, varför kan de inte ta kontakt innan? En som går omkring med sin hund lös här och säger "det är lugnt" när jag går i en båge för att undvika, jaha men det kanske inte är lugnt för oss?? Finns ju flera liknande människor uppenbarligen så de kan väl träffa varandra och låta oss andra vara ifred 😃
Ska snart gå ut och har en löptik, får se om man får vara ifred idag…
Ja, de där med hundar som lägger sig ner och så glor både hund och ägare… i de fallen brukar jag tänka vem som bestämmer i den familjen. Uppenbarligen hunden. Varför tar de inte med sig hunden och bara går?
#5 Fast i mitt fall har jag en hund som är osäker på större hundar och stelnar då till och vill inte röra sig eller i extrema fall fly åt andra hållet. Att försöka få med honom åt rätt håll är då omöjligt, brukar be den andra personen att passera oss istället för att på något sätt försöka få till ett snyggt möte, det gäller väl att försöka hjälpa varandra? 🙂

#5 Ja ett tag var jag beredd att anmäla honom för ofredande. Han kan gå hem och glo på sin egen fru istället.
>>>Malum domesticum<<<
#7 Jo det är klart, så kan det vara. Min äldsta tik var så innan skvallerträningen, så folk fick passera eller så lyfte jag henne förbi om vi inte kunde gå i en större båge. Hon behövde mycket space! Men du kommunicerar ju och löser situationen, helt annan sak! 👍 🙂
När min sambo var ute idag skulle de träna på kontakt när en tant gick förbi med två hundar. Vad gör tanten då? Jo stannar och går över hela gräsmattan mot vår hund med sina uppstressade och skällande hundar så vår hund blev helt uppstressad han också för att han blev omringad och inklämd. Så sa hon att valpar som vår minsann ska hälsa på alla de möter. Pga tanten och hennes agerande så förstördes hela träningen, suck för vissa människor. Och nej, vår hund ska inte lära sig att hälsa på allt och alla tack😡 men finns många som bara glor också, inte bättre dem.
#10 Men usch vad trist, hur svårt ska det vara att fråga innan man kastar sig fram? Finns faktiskt hundar som blivit attackerade och skadade fysiskt och psykiskt och sånt sitter i. Dessutom kan ens hund löpa eller vara sjuk. Ingen vet. Om man inte frågar då!
#11 Ja precis! Och läxa upp andra människor om vad som är rätt för deras hundar. Höjden av fräckhet var när en tant sprang mot min valp och tog upp den i famnen innan jag hann stoppa henne, helt utan att fråga. Kändes som jag stod och gapade. Sa bestämt till henne att jag ville ha tillbaks min hund och att hon gärna får fråga först nästa gång, då blev hon inte glad. Förstår inte hur folk kan tycka sånt är okej?
#12 Seriöst? Vilken lustig människa som pricken på i:et blir förnärmad efteråt! Näst intill skrattretande.
https://morrharochmustasch.wordpress.com/
#13 Ja, ingen respekt alls. En annan som sa att hennes hund ogillade valpar och kunde vara stygg mot dem och så började hon efter det ta sin hund närmare min för att se om den ville hälsa..?! Inte direkt sådana upplevelser jag vill ge min hund.
#14 Vissa hundmänniskor alltså… Borde allmänbilda folk i respektfull hundhållning osv.
https://morrharochmustasch.wordpress.com/
#5 Dom tycker väl att deras hundar är världens snällaste och underbaraste och tror att alla hundar är lika snälla.
Mötte ofta en gubbe med två hundar lösa som satt fast i varandra, det hände ofta att dom var på väg mot oss men jag och min hund lyckades undvika möte. Men en gång kom dom fram hela vägen och gubben bara gick vidare utan att ta med sig hundarna. Sa åt honom att ta hundarna, ingen reaktion. När jag däremot sa att min hund har skabb så blev det en jäkla fart 😂
Möter även en gubbe med en staffe ibland och min hund går inte så bra ihop med den så försöker göra mötena så bra som möjligt. Gubben brukar bara stå och glo med sin hund och tar upp hela gångbanan..
Oja dessa träffar man på, ofta har även dessa stirrande hundägare bara en hund och inte en hundflock. Vad dom är ute efter vet man inte men jag kan väl gissa att dom vill att hundarna ska hälsa. För att udnerlätta sin träning mot dessa störande stirrande-kombo brukar vi träna hundarna var för sig, det underlättar att fånga upp dom lättare. Flippar ena hunden ur träningen så hänger annars dom andra på 🥵 Lycka till med träningen och håll tempot uppe visa ditt ointresse för att hundarna ska hälsa om ett par år kanske dom gett upp hoppet 🎧
#16 Haha, ska köra med att hundarna har skabb nästa gång något sånt händer! 😃
#17 Ja, de verkar ju söka någon form av kontakt på ett väldigt stalker-sätt.. Håller med om att det är enklare att träna med en hund, men oftast så får båda hänga med för att hinna dagens schema. Tack detsamma, får hoppas på det! 😎
Jag brukar säga "kan du samla ihop kopplet" eller om hunden kommer nära ändå och jag inte märker, typ att de går bakom mig brukar jag låta riktigt sur t"men håll ihop kopplet då!!" De brukar komma ihåg mig vid andra möten och då händer det inte igen.
Det fungerar bara att vara otrevlig, både mot lösa hundar och efterblivna hundägare, tyvärr. Jag hatar när folks hundar lägger sig mitt i vägen eller att man släpper hela kopplet och låter sin hund kuta fram till andra hundar. Det är respektlöst och då är jag inte trevlig.
Står de däremot och tror att du vill hälsa kan du börja säga att "de vill inte hälsa" så borde människan gå vidare. Ibland tror vissa av någon konstig anledning att varenda mötande hund vill hälsa på deras.
18 förstår helt att man tar båda på samma promenad det gör jag med med våra tre. Men 2 dagar i veckan är det ute med ensam hund för träning. Har väl lite bonus som har både man och 14 årig dotter som tränar hundarna ena hunden hänger gärna på till klubben med henne eller ut på långpromenader. Men även inne brukar vi träna en del trix,kontakt mm men inte mycket till störning inne 😎
Min granne nästan slänger sig ut för att blänga på mig och min hund. Ganska obekvämt..
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
21, åh den lät inte rolig. Kanske har lagt sitt liv på att ha stenkollen på dig och övriga grannar 😴
Hoppas fortfarande att de ska sluta snart. De flyttade in strax efter årsbytet 😕
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
#16 haha jag säger till alla att Felix har noskvalster. Bara jag inte får en anmälan på mig snart för att han varit sjuk sååååå länge >< Det värsta som finns är hundägare som går och letar efter sina "offer" . -jag har jobbat hela dagen så måste hitta en annan hund så att min hund får leka sig trött…..
Hej. Jag tror bara de är nyfikna och kanske lite uttråkade av sina egna promenader, kanske försöker de se vad du gör för att de egentligen vill lära sig! Det är ju tyvärr inte så "svenskt" heller att våga fråga en främling om tips ;-) Jag tror inte de vill dig något illa utan bara undrar hur din promenad fungerar och vad din hund kommer göra härnäst. <3 :-)
#25 Jo det är väl troligen något sånt som ligger bakom :-) men det är inte alltid vi tränar, ibland på vanliga kissrundan och tycker väl inte vi är så märkvärdiga att se på… ;-) tror de vill hälsa med hundarna, men konstigt att de inte vågar hälsa ens när jag säger hej. Kan ju hända att de blir lite stötta när jag håller avstånd, men då får det väl vara så då. Själv är jag också lite svenskt blyg men säger hellre hej än stirrar, för artighetens skull. Kanske bor de själva med sin hund och glömt hur man pratar med människor, hihi ;-)