VoH eller Mush?
Tänkte fasa över min hund (9 månader) till färskfoder från torrfoder. Har kikat lite närmre på detta och både VoH och Mush Vaisto verkar bra. Någon som har erfarenheter av ett eller båda av dessa foder och vill dela med sig? Mängden känns lite svår också. Hon väger 3,6 kg och har en väldigt fysiskt aktiv vardag. Ingen känslig mage :-) tacksam för svar!
Min har ätit båda ett tag. VOMen funkade helt okej. Konstant hungrig, och liite tjockis, men inget underligt. Ögonen rann lite grann, men inte överdrivet. Han älskade smaken!
Mushen var han inte alls särskilt sugen på att äta. Ögonen rann som fasen, tappade lite i muskelmassa. Annars smidigt, inte överdrivet hungrig, fint bajs, fint hull…
Pondus 3XP däremot! Mätt och glad, matglad till tusen, muskler överallt, stabilt hull. Kär :D
Jag skulle nog börja med 144-180 g mat/dag (4-5% av kroppsvikten) :)
Absolut inte Vom! Inte det svenska i alla fall. Det norska funkar men pratade med en annan uppfödare om just Vom i helgen och tre av hennes hundar har gått bort efter att de gått över på det (unga och friska hundar) och det är många som har problem med det svenska. (Vet inte om de kommer i olika korvar eller hur det är men hade nog hållit mig borta från det..) Vi ger Priimas gröna korvar, utan kolhydrater, och det funkar prima! (Hehe, prima ;))
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag ger mush vaisto och är väldigt nöjd med det. Bra magar, lite avföring och hundarna älskar det.
Jag ger much vaisto till min 6månaders kelpie, och jag är otroligt nöjd. Ger puppy och röda vaisto plus ben 3-5ggr i veckan :D Han är pigg och glad, pälsen är underbar, sällan problem med magen och bra hull :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#2 Men gud vad hemskt! Nu blir man ju livrädd, har köpt en hel låda med Vom. Hon verkar må bra iallafall, jag är väldigt noggrann med att diska skålen efter varje måltid med hett vatten.
Var även på en föreläsning som handlade om färskfoder framfört av en person från Vom og Hundemat, han brann verkligen för hundar och jag har oerhört svårt att tänka mig att en sådan människa skulle sälja Vom om han ansåg att det fanns risk för hundarna. Bara.. Svårt att tänka mig det. Han var först kostvetare för människor som sedan gått över till hundar när han köpt en hund som visade sig vara mycket sjuk, men repade sig med en diet på 100% rå kyckling. Och så ville han hjälpa att hitta rätt diet till andras hundar.. Inte en säljsnackare, han föreslog till och med andra märken, så länge de passar hunden. :P
Men som sagt, nu lär jag ju vara hyperuppmärksam på minsta lilla symptom från henne. :(
Hoppas det är ok jag frågar men på t.ex. MushBarf's hemsida, då finns det ju en tabell för hur mycket dom bör äta -http://www.mushbarf.com/sv/var-hundmat/mush-vaistor/mush-barf-vaistor-kalkon-kyckling-ren-maltid?sref=vaisto-category&type=product
Men förstår inte när det först står gram/per dag och bredvid st/dag. är det att typ 8 "kottbullar" är det samma som 200gram?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#6 Ja, 8 bullar = 200 g :) 1 bulle är 25 g.
GoodieGoodie!
Men är det verkligen bra att ge hunden mat bara en gång om dagen? Är det inte lättare att bygga muskler om man ger två gånger om dagen? Tänker på att MUSH rekommenderar utfodring en gång om dagen.
Instagram
#8 Jag ger mat 1 gg/dag, och min har då muskler som sprutar ut genom öronen :D Har faktiskt inte sett några som helst skillnader med att ge mat olika många gånger om dagen. Har gett 1, och har gett 5 och allt därimellan (allt under vuxen ålder). Ingen skillnad förutom mängden pyssel för matte 😃
Tack! :D
Instagram
Låter ju märkligt om hundar gått bort pga Vom hundemat - måste ha berott på andra orsaker.
Jag har gett Vom hundemat i flera år, men bytt bort det då jag inte tycker det håller kvalitet kontra pris längre. Varit ojämn kvalitet sista tiden jag köpte. Mush vaisto är nog mer prisvärt och jag skulle nog i dagsläget hellre välja det - men jag undviker allt med lax i då den är odlad.
Blandar egen hundmat numera, men av dessa två skulle jag välja Mush nu 🙂
#5 #11 Det är skrämmande. Hundarna var friska och pigga tills de bytte foder… Absolut inget annat förändrades.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid