Skäller oavbrutet!
Heej! Jag har väldigt mycket problem med min finsk spets hane vid namn Saijo. Han är 3 år och problemet är att varje gång jag möter någon person med hund så skäller han riktigt mycket. Det låter nästan som att han får ståndskall på dem. Jag går alltid med han och min andra finsk spets tillsammans, (min andra finsk spets är en 6 årig tik vid namn Siri) Men Siri skäller nästan aldrig mot andra hundar och henne har jag inget problem med. Ibland händer det väl att när Saijo blir tokig och skäller så kan hon hänga med och skälla nervöst. Men jag har försökt med tips från "Mannen som talar med hundar". Som fungerade på min tik men inte hane. Detta problem med att han skäller utan att sluta förns vi gått en bit från den andra hundägaren har uppstått ganska nyligen. Förut kunde jag gå förbi och han bara skällde ett skall och gnällde lite men nu så får jag inte stopp på honom. Andra hundägare blir sura på mig när de ser hur mycket han skäller och klagar på honom under promenaderna. (I Hundgården sköter han sig väldigt bra) Det här inlägget blev ganska långt men jag behöver tips. Kanske borde jag gå med han ensam och träna honom enskilt? Förlåt för flummig text. Tack på förhand!
Träna enskilt, klicka in honom och träna skvaller med honom. Då lär han sig att det är roligare att ta kontakt med dig än att skälla på mötande 😃 Försvåra det sedan för honom genom att träna med båda hundarna samtidigt 👍
Håller med #1. Googla skvallerträning eller låna Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet och läs om det där.
Håller med om att du borde försöka träna enskilt med hanen. Ta med lite smarrigt godis ut och använd det när ni möter andra hundar. Förhoppningsvis kan han fokusera på det i stället för den mötande hunden, försök ta så mycket avstånd som möjligt annars. Just nu skulle jag försöka undvika hundmöten så gått det går när du har båda hundarna, annars kan du testa att sätta ner båda när det kommer en mötande hund och jobba med kontakten när ni står stilla i stället. För vissa hundar blir det lte lättare att fokusera då.
#1 #2 #3 Tack så jätte mycket, jag började igår och ser redan lite resultat, mycket lugnare! Tänker fortsätta med det och tack igen!