Fästingbebisar!!!
Hej! Tog över en collie på 2 år för en vecka sedan. Han såg jättefin ut när jag hämtade honom men har hittat 20 STORA fästingar på han än sålänge. Igår när jag tog bort en så kryllade hans huvud med röda små fästingbebisar. Fyfan. Ska sanera honom tänkte jag haha.. Vill ha tips på bra fästingschampoo samt halsband eller tabletter. Ska duscha honom med schampoot sen vill jag ha extra skydd utöver det. Snälla lämna tips :)
Jag körde med bravecto (tabletter) förra året och kommer att köra på det i år igen, så himla nöjd! Inte en enda färsting på hela förra säsongen. Testat frontline,halsband osv innan men inte fått denna effekten. Ett stort plus är att det inte blir några (kända) biverkningar :-) Lycka till!
Fästing*
Vi använde Bravecto förra sommaren och gillade det eftersom fästingarna dör ifall man missar dem (vilket är lätt att göra på en långhårig eller svart hund som är fallet för oss) så man slipper att de förökar sig.
Har tidigare haft Scalibor men vår labbe blev jättedålig av det sjunde året vi använde det, lillhunden som haft det till och från i några år har inte reagerat något men vi sluta med det ändå.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vart köper ni era fästingmedel? Tips på något schampoo? :)
Jag använder Bravecto. Fick utskrivet recept av veterinär, köpte på apoteket. Förra året körde jag Frontline, också från apoteket.
Vi använder bravecto och det fungerar fint!
ring till din veterinär så kan du få bravecto utskrivet på recpet till ett apotek :) jag vet att märket Espree har citrusdoftande shampo som kan hålla fästingarna borta och att märket PCL har ett speciellt shampo för ohyra med lavendelolja som också kan hålla fästingar och mygg borta. Både Espree och PCL brukar finnas i de flesta zooaffärer. Känns dock inte som att shampo är ett lika säkert kort som tablett plus att du behöver bada hunden med shampot ofta för att det ska ha nån effekt :)
Bravecto, säger jag med! Hade det förra året med och tror jag plockade max 5 (redan döda) fästingar på hela sommaren. Ring till din veterinär och be att få det utskrivet :)
Om man vill vara lite alternativ har Masterpet en sprej mot mygg, fästingar, knott m.m. Frågan är hur mycket det hjälper, men kanske värt att testa. Eller bärnstenshalsband?
#7 - jag använder ofta PCL:s lavendelschampo men inte håller det väck fästingar inte 😉
Jag har bravecto på min collie, funkar super och ser knappt någon på honom!
Tänk också på att inte blanda två fästingmedel, kör enbart på ett.
#1, Nja, Bravecto kan ha en del gastrointestinala biverkningar även om de brukar vara av lindrigare karaktär. ((Källa; FASS) Sen florerar det rykten om att det orsakat främst fällning och försämrad pälskvalité men det finns inga riktiga belägg för det. Några eventuella fall av leverpåverkan cirkulerar också, finns inga vetenskapliga bevis för det heller men OM man har en hund med nedsatt leversjukdom kanske man bör avvakta tills medlet funnits på marknaden ett tag till. Verkar helt klart vara ett av de "snällare" medlen på marknaden. Ett av problemen med biverkningar på läkemedel är att folk inte rapporterar misstänkta fall. I stället blir det "Jag har hört att…", "Min grannes hund…" Så, om ni tror att hunden får en biverkning - rapportera den till veterinär! TS; Jag tycker att PROB schampo har en viss repellerande effekt på fästingar när det gäller hästen så jag hade nog använt det :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#10 nä shampo känns inte alls som ett säkert kort! Jag är väldigt glad att bravecto lanserades 😄
#12 jaså! inte hört om några biverkningar faktiskt! Inte ens veterinären nämnde någon. Men jättebra att veta ju! precis, har man en känslig hund kan ju reaktioner säkert provoceras fram av olika preparat som inte en frisk hund hade fått :-)
# 14 Det florerar något inlägg MOT Bravecto, på Facebook. Klickade dock aldrig för att läsa om hur hundarna det handlade om insjuknade av bravecto så vet inte så mycket.
Nu ska man väl inte ha vilka medel som helst på din ras så det bör du kolla upp väl innan du ger eller köper något fästingmedel. Själva så kör vi inte på tabletter som andra tipsat om eftersom dessa inte var så bra som vi hade hoppas på, vi vill inte ha döda fästingar som sitter fast vi vill helt undvika att fästingarna sättersig på hundarna. Så vi köper droppar i nacken även till katten.
Nackelen med bravecto är att den först verkar när fästingen har satt sig. Annars kan de krypa runt och lossna innan de sätter sig
Om man vill få bort krypande små fästingar i pälsen så såg jag ett bra tips idag; man kan använda klädroller på hunden, så fastnar dom i tejpen. Man får nog använda både kam och roller.
En gång när vi gick i högt gräs så fick min hund på sig ett jättebo med småfästingar.. jag tappade räkningen efter ca 50 stycken 😮
18 har man långhårig hund tror jag inte det funkar :P Vi kör med karda efter promenaderna där fästingarna trivs mer (skog/högre gräs) det funkar bra för oss att bli av med några.