Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2343 ggr
Octopoda
1

Friluftshund

Hejhej! Jag planerar att skaffa min första egna hund om ungefär ett år då jag är färdigutbildad och har tid, plats och ekonomi för det. Jag har levt med Airedale I 14 år och rasen passar mig mycket bra , dock funderar jag nu på en ras med lite mer motor och mindre pälsvård. Jag vill träna och aktivera hunden varje dag men ej tävla. Jag kommer att äga ett litet hus på landet men under veckodagarna större delen av året kommer jag att bo utomhus i tält. Mina rutiner set ut såhär: Varje dag: 1h cykling/löpning 4h jobb 1h promenad 3h jobb 30min promenad 2h jobb 1h träning (spår/lydnad eller dyl) Utöver detta gör jag dagslånga turer varje helg och längre vandringar / skidturer några gånger per år. Jag arbetar som lärare med egen studio på skola, så hunden måste fungera bra socialt och kunna ligga stilla inne minst 8h per dag då jag arbetar. Tydlig "av och på knapp" alltså. Eftersom jag bor ute mycket (nästan varje dag) behöver den vara tålig och gärna ha viss vakt. Stark nog att bära sin egen packning vid vandringar och gärna dra lite pulka på vintern. Jag är inte intresserad av jakt, vill kunna ha hunden lös. Så kort och gott en frisk och tålig all round hund som vill springa och jobba varje dag men också är lugn inne. Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig. Raser jag tänkt på: - Lapsk vallhund - Vit herde - Schäfer - Eurasier - Labrador - Airedale - Storpudel Jag kommer fundera vidare men hör gärna tankar och råd! Tack :)

Tindris30
0

riesenschnauzer? schnauzer?

Fisherling
0

Hur mycket mental aktivering skulle du kunna ge hunden? Vallhundar kräver generellt sett att man jobbar med dem, så som med Nose Work, lydnad, agility eller liknande. Får de inte jobba med huvudet kan de bli riktigt jobbiga.

En Labrador skulle absolut kunna passa, de är riktiga friluftshundar och kräver oftast inte supermycket mental stimulans, om man inte köper en renodlad jaktlabrador då. De kräver lite mer. Det finns utmärkta linjer av Labbe för dual-purpose. :)

Wellcraft
0

Jag skulle utesluta schäfer, då de kräver i förstahand mentalaktivering.
Eurasier låter ju helt okej, men tyvärr finns det enstaka individer med en hel del jaktinstinkt.

De jag tycker du ska kika vidare på är vit herde, lapsk vallhund och labrador.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Octopoda
1

Tack för svar! Jag tror en ren bruks eller vallhund kanske är lite mycket då jag inte har erfarenhet av det, men vill å andra sidan att den orkar springa minst 1h om dagen plus rejäla promenader och träning. Är schnauzers inte lite känsliga med väder?

LinaK
0

Eurasier, finsk eller svensk lapphund skulle också passa dig bra tror jag.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

CayKantos
0

Ville nog oxå säga att vit herdehund kanske inte heller helt är något som verkar passa. Finns massor av andra raser du kan kolla på! Många som har kommit med bra förslag som passar bättre det du vill ha!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ifoundnemo
0

Lapsk vallhund har dock lätt till skall, går att dämpa med träning men värt att tänka på

Lizelda
1

Spaniel, främst welsh springer. Följer gärna med på vandring i fjället, tränar agility eller följer med på en lång löprunda men har absolut inga problem att koppla av och chilla i soffan eller på jobbet. Lagom stora, inte särskilt mycket päls och underbart, stabilt psyke. Älskar folk och fä!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Octopoda
0

Tack för input!

ipopuma
0

Har en dvärg och två riesenschnazuers och nä de är inte känsliga för väder skulle jag säga ;)

[Nalle-]
7

Jag tycker tvärt om att aktiveringen du beskriver inte alls låter för lite för en schäfer. De schäfrar jag känner skulle vara väldigt nöjda med den tillvaron. Vit herde skulle nog också passa, det finns trevliga och aktiva hundar i rasen men har tyvärr också träffat på de som inte vill göra någonting alls. 

Storpudel faller både på att de är flamsiga och på grund av pälsen, de saknar underull så jag tänker att det skulle bli kallt för dom att bo utomhus så mycket som du beskriver.  Då skulle jag heller kolla på curly coated retriever.

Majken!
5

Köp en schäfer, om du vill vara så pass aktiv som du beskriver så kommer du bli besviken på hundar med mindre lust att röra på sig. Jag pratar av egen erfarenhet!

vegantjej
1

Kelpie? Eller om du vill köra riktigt light korthårig collie? Dock har jag hört lite si och så med en collies arbetsvilja….du verkar vilja träna rätt mycket, tror en bruksras skulle passa dig. Annars finns det en risk att du får en hund som inte har tillräckligt med arbetsvilja och motor. Du verkar ha intresset så varför inte! 🙂

VildaVittra
2

Skaffa dig två huskys (AH eller SH) och byt ut en av aktiviteterna till drag. Med dessa kan du vara överambitiös och träna hur mycket du vill (de är värre än schäfrar).  De är dock inga ensamhundar, därav skrev jag två. Och helst att du har en hundgård när du jobbar, men passivitetsträning funkar det med (bara de får gasa av sig). 

Min huskytik har faktiskt aldrig skällt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Joyous
2

Spåra, vandring i naturen, springa vid cykeln, låter som ett underbart liv för en schäfer! :) Jag upplever att arbetande/aktiva raser överlag har en mer tydlig av och på knapp (förutsatt att hunden får ordentligt med aktivering), det är svårt att ge 100% i arbetet om de inte tar tillvara på sin vilotid. Sen får du ju ha i åtanke att en unghund oftast har svårare att ta det lugnt och att det kanske kommer ta ett tag innan rutinerna sitter. Men detta gäller ju egentligen oavsett ras.