Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2343 ggr
Octopoda
1

Friluftshund

Hejhej! Jag planerar att skaffa min första egna hund om ungefär ett år då jag är färdigutbildad och har tid, plats och ekonomi för det. Jag har levt med Airedale I 14 år och rasen passar mig mycket bra , dock funderar jag nu på en ras med lite mer motor och mindre pälsvård. Jag vill träna och aktivera hunden varje dag men ej tävla. Jag kommer att äga ett litet hus på landet men under veckodagarna större delen av året kommer jag att bo utomhus i tält. Mina rutiner set ut såhär: Varje dag: 1h cykling/löpning 4h jobb 1h promenad 3h jobb 30min promenad 2h jobb 1h träning (spår/lydnad eller dyl) Utöver detta gör jag dagslånga turer varje helg och längre vandringar / skidturer några gånger per år. Jag arbetar som lärare med egen studio på skola, så hunden måste fungera bra socialt och kunna ligga stilla inne minst 8h per dag då jag arbetar. Tydlig "av och på knapp" alltså. Eftersom jag bor ute mycket (nästan varje dag) behöver den vara tålig och gärna ha viss vakt. Stark nog att bära sin egen packning vid vandringar och gärna dra lite pulka på vintern. Jag är inte intresserad av jakt, vill kunna ha hunden lös. Så kort och gott en frisk och tålig all round hund som vill springa och jobba varje dag men också är lugn inne. Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig. Raser jag tänkt på: - Lapsk vallhund - Vit herde - Schäfer - Eurasier - Labrador - Airedale - Storpudel Jag kommer fundera vidare men hör gärna tankar och råd! Tack :)

Tindris30
0

riesenschnauzer? schnauzer?

Fisherling
0

Hur mycket mental aktivering skulle du kunna ge hunden? Vallhundar kräver generellt sett att man jobbar med dem, så som med Nose Work, lydnad, agility eller liknande. Får de inte jobba med huvudet kan de bli riktigt jobbiga.