Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1098 ggr
Klasson
0

Hundfoder Djungel!

Finns det någon här inne som är bra på hundfoder?

Jag har tre hundar varav jag gärna vill köra samma foder på!

* Cheva Amstaff hane 8mån,äter allt å behöver gå upp lite i vikt.

*kita schäfer tik 6år. Äter allt, å är rund som en köttbulle.

*Joel Puli hane 4år. Är kräsen. Behöver gå upp i vikt!

Finns de något bra foder på marknaden som samtidigt inte ruinerar mig?!?

Mia-Marie
0

Kan bara skriva att jag kollat igenom en hel drös av foder då vi fick våran valp som åt RC mini Junior och jag personligen gillar inte RC foder - jag ville hitta ett svenskt foder utan konserveringsmedel och tillsatser…Viktigt för mig då jag själv äter väldigt nyttigt att min hund också får rätt sammansatt mat och nyttig mat, vi ger också egen mat mellan varven med fullkornsris som ändå spannmål och mildaste spannmålet…och så får hon grönsaker och kött av älg, gris och kyckling…

Men torrfoder som hon äter varje dag är svenskt STANDARTD och vi har börjat med övergången för 4 veckor sedan och valde då efter kontakt med företaget normal, vi kommer senare att prova över till deras vilt - hjort…

Har redan märkt skillnad, äter bra, bajsar bäst och fin päls! Det kan serveras både torrt och uppblött, hon äter det vilket som och istället frö att skita upp till 7ggr/dag så skiter hon nu morron, dagen och kvällen [3ggr] hon är valp ännu och växer så hon får ännu så länge 3 mål om dagen, vi är aktiva och mycket i gång också så hon behöver det…Men snart blir det 2 mål om dagen…

Jag rekommenderar STANDARTD men maila dom och fråga om råd, dom svara och kan hjälpa! Men normal är nog det man börjara med, då detta är ett "rent foder" så är det lång övergång för att slippa dålig mage - diarre för att kroppen inte är van "rent" foder…

Lycka till i foder djungeln *LER*

Klasson
0

Haha.. ;) Tack.. jag ska titta upp de ;)

Jag har kört Royal adult Croc till mina hundar å de funkar.. Men de är så svårt att få tag i här..

Tack.. ;)

lena1
0

jag kör bravo färskfoder….och det blir jag inte ruinerad av….du kan få en länk till min återförsäljare så kan du läsa mera där ;-)

www.pepitashundshop.se

Klasson
0

Tack ;) Bravo är de många som kör vad jag vet ;) Men de finns ingen återförsäljare här

lena1
0

men vad synd för det är ett bra foder….mina har funkat kanon på det…

SaraC
0

Jag ger också ett svenskt foder, Carrier Lamm & Ris. Toppenfoder till ett bra pris dessutom, 15 kg för 300 kr. Här kan du läsa mer www.svenskahundfoder.se

Började med det när jag och en kompis letade nytt foder, en av hennes hundar är dessutom allergisk och svår att hitta ett foder åt. Den andra av hennes är överviktig och min hund är kräsen. Vi är jättenöjda med det fodret. Ville också köra BRAVO, men finns ingen återförsäljare här heller.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Liss
0

Sara, vart står de på sidan att de är för allergiska hundar?? för jag tänkte.. De där lät ju bra.. kanske skulle sattsa på det ist för james wellbeloved(alldeles för dyrt). De är ju ändå med ris och ska alltså vara bra för allergier??:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Micce
0

Vi kör klass färskfoder till våra pudlar. De är lite kräsna, de vägrar t.ex. Royals pudelfoder emellanåt. Klass äter dom i stort sett alltid. Kostnaden för oss, för tre pudlar (en toy och två mellan), är tio kr om dan.

SaraC
0

#7 CARRIER LAMM & RIS är ett svensktillverkat vetefritt helfoder där den största proteinandelen kommer från lammkött. Lammkött är det minst allergiframkallande köttet. Detta tillsammans med att fodret är veteglutenfritt, gör att fodret med fördel kan rekommenderas till hundar som har allergibesvär av någon art. Med sin välbalanserade råvarusammansättning och med lättsmält ris som ingående råvara, har fodret hög smältbarhet och är mycket skonsamt mot hundens mage.

;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Xannadu
0

Jag har testat Carrier på min tik men de gick hon ner på och vi var tvugna avsluta direkt då hon redan är underviktig. Fick gå över på Acces igen men sen sluta dom med 15 kg i karlskoga och har bara den som är över 20g och tycker de är förstort för oss. Efter de hade vi svårt att hitta ett foder där hon gick upp i vikt i alla fall stannade i vikt och att inte den anndra blev rund som en köttbulle då hon har för lätt att lägga på sig. Så vi tessta Pegridepal och det har fungerat på våran äldsta hon gick upp lite i vikt och står nu still och hon ser inte ut som en svältfödd hund som hon gjorde tidigare.

Vattnadal
0

Det är stora skillnader på köttbaserade foder och spannmålsbaserade. Kolla på innehållsförteckningen, och bestäm själv vad som känns bäst. Står det kött först, så vet man att det är största ingrediensen. Står det spannmål, så är det mer spannmål än kött.

Min golden som är allergisk får hemlagat eller James Wellbeloved. JWB är ett toppenfoder för kräsna hundar eller de som har problem med hud/allergier. Innehåller inget som brukar skapa allergier.

Huskyhögen äter Royal. Energy 4800 är det kraftigaste torrfodert som finns, och det enda torrfoder de fungerar på under högsäsong. Energy 4300 får de som lätt tappar vikt under icke-säsong. Både dessa foder är jättebra om man har tunna hundar som har svårt att hålla vikten. 4800 är rätt extrem, tror det är 32% protein och 30% fett. 

Har man hundar som lätt blir runda, bör man välja ett lightfoder. Fast ibland fungerar inte det. Vidar tex, kastrerad hane som lätt blir tokfet, men ändå jobbar så att han behöver mer än lightfoder. Han får nu RC Labbefoder. Fungerar toppen med mycket protein och mindre mängd fett.

Vi har 3 torrfoder och hemlagat eller ett 4.e torrfoder hemma på 6-7 hundar. Tror inte att man kan räkna med att ge alla samma. Problemet är ju att en hund som är tunn och dålig på att äta behöver ett foder som är energitätt, så att de få tuggor man får i dem ger det de behöver. En matglad hund som lätt går upp i vikt bör ju få ett energisnålt foder så att den kan fylla magen och bli nöjd, utan att bli tjock.

Visst kan man fylla på med extra fett (tex laxolja) och kött i skålen till den tunna, och ge pyttelite tuill tjockisen och fylla på med rivna morötter eller så. Men det känns för oss smartare att hitta det bästa fodret till varje individ, och de den det. 

Fodertunnor är väl snygga! Vi har 4 i köket, hur fina inredningsdetaljer som helst!Räcka ut tungan

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mia-Marie
0

*hehe* kan hålla med om fodertunnor, hittade en svart snygg till mitt svart/vita kök…

#11 Ville bara tipsa dig om nya fodret från Kanade ORIJEN, tänkte ge det först till valpen men då det är så pass "rent" foder så vågade jag inte riktigt ännu…

Det innehåller inget spannmål alls utan är gjort efter hur vargarna äter 70% protein 30% fett och 0% spannmål

http://www.orijen.se

Vattnadal
0

Vi kör med de där som fodertillverkarna skickar med gratis. Lite olika varianter, men de är i alla fall funktionella…

Har funderat på orijen, då det låter mer naturligt för hundarna. Det är ju tillverkat helt efter hur hundar egentligen äter, mer än vargar faktiskt. Dock har de inget som har tillräckligt hög fetthalt för våra dragisar under säsong. Proteinet är suveränt, och innehållet låtrer perfekt. De har tom uppfödarrabatt, även om den bara ligger på 10%.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wikstr_m
0

Schäfrarna får PRO PLAN PURINA och Huskysarna FODAX alt PRO PLAN PURINA.

Liss
0

Min katt får orijen:) Tycker de verkar bra..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆