Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 687 ggr
[Daniela1983]
0

Fästingmedel, en fråga

Årets första fästing är redan här och det gick inte bra att få bort den heller, det hade skapat ett stort sår med skorpor.

Ska köpa Frontline vet men det lär nog behövas 2 förpackningar och ha på skyddet i 5-6 månader det här året. Det jag undrar är om någon har kört på något fästingmedel i hela 5-6månader? Gick det problemfritt? Ska försöka höra med något apotek också.

Lizelda
0

Hur menar du?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

russin
0

Man använder fästingmedel så länge det behövs - oavsett om det är 2 månader eller 8 🙂. Jag är tvungen att ge minst 6 månade per år.

[Daniela1983]
0

Vilka månader kör du, april-sept? Jag har alltid bara gett ett fästingmedel över sommaren, ca 3 månader. Men iår har hunden redan fått en fästing, så får börja tidigt känner jag. Har din hund mått bra då?

russin
0

Gav för en vecka sedan och kör väl tills fram till november.

Jag har aldrig märkt något. Antingen tål dom medlet eller oxå inte. Jag gav Bravecto (tabletter) förra året och var nöjd - men har kört Frontline tidigare. I år ger jag Nexgard (tabletter)

Lizelda
0

Vi sätter på Frontline eller Exspot när fästingarna börjar komma och sedan när de åter sätter sig på hundarna så kör vi en omgång till och det räcker :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lona
0

Jag har kört Exspot från februari (fästingj-vlarna vaknade) till november några år, inga problem. De senaste åren har jag använt Scalibor, då brukar jag sätta på det i mars någon gång och ha på det till oktober-november. Visserligen anges det vara verksamt bara 6 månader men det innebär ju inte att det hux flux blir oanvändbart i september, effekten sitter i ett tag till. Frontline har inte funkar särskilt bra på mina tidigare hundar men det där är lite individuellt, jag har inte ens testat det på nuvarande hund. De fick inte biverkningar utan det var inte verksamt helt enkelt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[tk1971]
0

Jag har köpt Seresto och satt på det i början av april. Det sägs ha effekt i upp till 8 månader, så teoretiskt skulle det kunna sitta på till slutet av november. Så länge tror jag inte att jag låter det sitta på, men jag får se.

[Forest]
0

Vi ger samma fästingmedel som vanligt och ger bara samma färstingmedel. Här har fästingarna redan kommit så vi har gett dom en dos, ger aldrig full dos eftersom är rädd för biverkningarna.