Tuggben för valp?
Några tips på bra tuggben till valp? Han är 10 veckor. Han ska få testa morot sen, men om det inte går hem måste han få något annat :)
Jag skulle ge samma ben till valpar som till vuxna, men kanske vara lite försiktig om det är mycket "mojs" på dem. T.ex. om de får märgben, gröpa ur den mesta av märgen, eller bara låta dem ha benen en liten stund och sen ta bort det så magen får vänja sig :)
Köp in ett rådjurshorn kanske? Då kan de bita allt de vill men får inte i sig en massa 'mat' :)
#1 Inte märgben. Det är alldeles för hårt.
Mina valpar gnager på revben från nöt eller lamm från dom är små - egenuppfödda från dom får tänder och inköpta från 8 veckor 🙂
Vart köper ni sådant? #2 #4
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#5 finns en hel del rådjurs och älghorns tugg på exempelvis häromi.se, annars har de flesta zoobutiker också 😄
:-)
Jag testade mig fram lite med ben med min valp, men som nämnt ovan så funkar det oftast bra med samma ben som till vuxna hundar men ha extra koll och va försiktig med fyllning osv då magen kan vara extra känslig på valpar :-) här hemma har hudrullar med lax eller ankfyllning varit favorit sen valptiden. Nu vid 8a månaders ålder är märgben den stora favoriten :-)
#5 Invandrarbutiker som har chark kan ha. Eller de kanske kan ta hem i charken på en större butik. Det kallas lammbringa eller slaksida. Det är alltså revbenen med köttet kvar i ett stort sjok. Mycket gott att göra t.ex. dillkött på, så du kan äta det du med. Valpen uppskattar säkert lite köttrester på benen. De är lätta att skära isär. Jag köper det färskt för 39 spänn i en envandrarbutik i Uppsala.
Kycklingvingar är kanon för valpar, milt hyfsat bra storlek. När jag vande in min så höll jag vingen medan hans åt 👍 De är även bra på så vis att det mixas med kött i magen, ovana hundar blir lätt hårda i magen med för mycket ben i magen.
Ge aldrig märgben! Det är bärande ben = oerhört hårda, vilket kan resultera i avbrutna tänder som kräver operation eller också kan hunden fastna i själva hålet i benet när den har ätit upp märgen. Fick lära mig det den hårda vägen då min russells ena huggtand tog lite stryk på ytan men tack och lov blev det inte värre än så. Men som sagt börja med kycklingvingar, kycklingklubbor och därefter kan du testa lite kraftigare så som revben 😃 Horn är ju även helt okej eftersom de nöts ner i takt med att hunden tuggar på det så de är inte så hårda som märgben 👍
Tack för alla tips! :)
#10, Dock skall man tänka sig för med rå kyckling för de antibiotikaresistenta bakterierna. Nästan varenda svensk kyckling har dessa och det är banne mig inget kul att det här problemet växer lavinartat :-( . TS: Tänk på att alla ben ska ges RÅA! Om man tillagar dem så riskerar de att splittras när hunden äter dem och kan orsaka livshotande skador i mag- tarmkanalen.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#12 Går att köpa ekologiskt på ex. närliggande bondgårdar. Gör själv så med både får och vilt 😃
12 bra att du tog upp att ben ska vara råa 👍
TS har alltid gett våra hundar ben av olika djurslag, eftersom du har så stor ras så skulle jag säga köp inte märgben för det sliter på tänderna. Även dessa råhudsben brukar uppskattas av hundar men hoppa över ben med knutar då man ofta läser/hör hundar som satt dom i halsen 😕