Ägarbyte, hjälp!
Hej!
Jag köpte en omplaceringshund i fredags. Detta är hans andra omplacering, förra ägarna tog honom när han var 1 år, nu är han 2 år. Hon hade inte registrerat sig som ägare på honom via jordbruksverket. Vet inte hur jag ska gå tillväga då hans chipnummer finns i datorbasen, men har ingen aning vem han står på eller om han ens har någon ägare.
Har kontaktat jordbruksverket men tänkte kunde skriva här och se om någon har svar 😕
Förstå kollar du upp chip nummert i jordbruksverket. OM du hittar en reggad ägare så kontakta dom.
Om inte ägare är reggad så ringer jbv imorgon förklara läget och ser vad dom säger. De kan vara så att dom kan kontakta den som är reggad på hunden och kolla om ägar bytet kan gå igenom. har varit med om de
Jo jag kollade upp hans chipnummer men det står ingenting ifyllt när det kommer till ägare. Vet inte om man kan välja att dölja det eller om det inte finns någon. För har inte hon som köpte honom som valp lagt in sig som ägare, ja då har han ingen.. 😴
Hittas hunden på jordbruksverket med märkningsnummer, så finns den - men troligtvis har ägaren dolda uppgifter. En hund som aldrig blivit ägarregistrerad finns inte ens i deras register nämligen.
Men du bör få svar direkt från jordbruksverket vid kontakt om det står någon ägare där (även om du inte får veta vad denne heter).
Okej. Hur går man tillväga om förrförra ägaren står på honom? Men han blev registrerad på jordbruksverket när han var 1 månad gammal :)
Hm - uppfödare brukar aldrig registrera en valp så tidigt. Märkligt. Men då borde uppfödaren själva stå som ägare, för du kan ju inte ägarregistrera en hund som inte har en ägare 😃
Ska försöka se till att fixa en bild på hur det såg ut :)
#7 - japp, det finns ägare registrerad men uppgifterna är inte offentliga
Kontakta jordbruksverket om hur du ska göra - dom kan ju få kopia på köpeavtal/kvitto om det skulle vara så
Har hunddata och jbv samma register? Annars om han är reggad hos skk så kanske ägaren finns med på hunddata..
#10 - nej det är olika register