Respektlösa människor..
Det är alldeles för många människor som tar sig friheten till att gå fram till min valp och klappa och busa bara för att det är en valp. Möter man dom på en gångväg så sätter dom sig utan att fråga. Nu har han därför blivit jättejobbig när man möter folk oavsett. Jag försöker distrahera honom med allt, godis och lek men inget hjälper, han piper och gnäller och drar mot dom man möter.. Tips på hur man tränar valpen att inte bry sig? (Ska nästa gång säga till de jag möter att låta bli att hälsa)
Dra undan valpen så den inte kommer fram och alternativt blockera med din kropp om folk ändå ska fram och klappa. Om du inte redan har klickat in valpen så kan det vara en bra idé, och sedan köra skvallerträning mot okända med favoritgodiset 👍 Men nummer ett är ju att absolut inte ge han vad han vill ha -> Få hälsa på okända.
Jag har försökt klicka in honom men inte riktigt fått någon reaktion, men kan ha som nästa mål att lära honom den :) Vad är skvallerträning? :) Fram tilös han är inklickad så kör jag på att blockera honom med kroppen :)
Det bästa är att gå emellan själv och säga till människan som vill hälsa, drar du undan hunden kan denna bli osäker
#1 och om han ändå sitter med fast blick mot människorna ska jag bara fortsätta blockera? :)
Med "dra undan" syftar jag till att ha kort koppel så valpen inte kommer fram från början 😃 Kan vara idé att redan nu börja nöta in gå fint/fot så hunden får det till rutin att gå vid din sida vid möten 👍
Skvallerträning innebär belöning då hunden ser någonting = skvallrar.
Du vill gå emellan med kroppen för att fysiskt hindra människorna från att hälsa på honom och bara fortsätt gå rätt fram. Vid detta laget kan du inte kräva så mycket av honom, att han ex ska hålla ögonkontakt vid möten eftersom det är för svårt för han nu. Du börjar med att klicka-godis osv när människorna är en bra bit ifrån, när de kommer närmre blir det troligen för svårt för honom att hålla sig och då håller du honom bara kort och går förbi. Efter de har passerat börjar du försöka få hans uppmärksamhet igen, klick->godis osv.
När han sedan med tiden lär sig att det är roligare att ta kontakt med dig istället för att dra efter människor så kommer han sedan kunna hålla kontakt med dig vid möten istället för att bry sig om annat.
#5 åh det ska jag göra, tack så mycket! :) när vi går och möter så sätter han sig ner och sen drar mot folket, ska jag bara fortsätta gå och göra småryck i halsbandet/selen så han följer med?:)
Ryck inte, ryck i halsband kan orsaka nackskador så ha isåfall sele och "släpa" försiktigt med :) Tills slut lär han förstå att det är inte lönt att sätta sig för det ger ändå inget 🤪
#6 jag skulle stanna och bara stå (förklara för den mötande personen/personerna att de inte ska hälsa och försöka att inte ge hunden någon uppmärksamhet, gärna stanna och prata en stund med dig på håll så inte hunden kommer fram och hälsar) sedan skulle jag belöna när hunden ger dig uppmärksamhet istället för den mötande personen, bestäm sedan ett kommando som du ger när den personen ni mötte får hälsa, efter ett tag förstår hunden att den inte ska hälsa om inte den fått kommandot.
Tack #7 & #8 , ska ut på en promenad om en liten stund då ska jag göra så om jag möter någon! :)
Jag hade nog också blockerat och ställt mig emellan hunden o människan som kommer fram och förklara att jag inte vill att valpen ska hälsa på alla den möter. Alternativt kan man också lägga för handen precis innan de ska klappa så de tar på din hand istället. Det får många att backa och fundera på vad som precis hände.
Nu har jag ingen valp men, så fort jag går ut i träningssyfte använder jag en reflexväst med texten "Stör ej hunden - vi tränar" och detta brukar hjälpa oerhört med att hålla folk borta från att så ens titta på hunden, locka osv.
Själv håller jag också på att träna in min hund i hundmöten, där jag belönar kontakt. Jag försöker runda hundarna i mötet o sätta ner hunden, och så fort hon släpper blicken från den andra hunden och kollar på mig så klickar jag och belönar (med några riktigt smarriga korvbitar). Samma teknik fungerar ju på alla möjliga störningar.
Lycka till 🙂
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Ropa "han har skabb" så kommer människorna hoppa bort. Då kanske han lär sig att människor ändå inte är något roligt, dom bara försvinner så fort man hoppar fram! (skämtar lite)😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)