Hur straffar man en mataggressiv hund?
Vet inte om jag la detta inlägget i rätt grupp, förlåt isåfall :) Iallafall så har jag en tik (6 år, engelsk springer spaniel), hon har alltid sen hon var liten valp varit aggressiv när man försöker få ut "mat" ur hennes mun. Alltså hon morrar, vägrar öppna munnen och hugger. Vi har givetvist försökt jobba bort detta beteende men det går verkligen inte. Hon är världens snällaste i alla andra lägen, skulle aldrig tex morra åt barn eller hundar. Men problemet är det att hon alltid letar efter mat, utomhus äter hon skit och matrester, vilket kan vara farligt. Kan inte räkna alla gånger jag har fått bända upp käkarna på henne när vi varit ute och gått. Och tro mig jag har stenkoll på henne så hon inte äter något men ändå lyckas hon… Men min fråga är hur man bäst straffar henne när hon hugger och morrar? Det hjälper inte att ta ner henne på marken för då blir hon bara ännu argare. Det jag brukar göra är att sticka in fingrarna i hennes mun och försöka bända upp käkarna och typ skaka ut eller lirka ut det hon har i munnen. Detta är jättesvårt och börjar ofta blöda. Men undrar som sagt hur jag ska straffa henne efter? Jag brukar bara få henne att gå bakom mig och inte låta henne nosa på vägen hem. Men behöver kanske straffa henne med något mer effektivt som gör att hon tänker en gång extra innan hon äter något utomhus. Några tips?
Man straffar inte en mataggressiv hund om man inte vill förstärka beteendet. Sök hjälp hos en bra tränare i din närhet.
straffa går inte. Jag har en likadan hund här hemma, eng cocker spaniel, straffning gör allt bara värre, jag har använt mig av munkorg, det har hjälpt min kille mycket bra, efter ca ett eller ett halvt år med munkorg och tränande äter han nu ingenting ute, jo om det finns något väldigt gott förståss typ bröd som vissa puckon kastar ut stora limpor av, men fimpar, tuggummi, snus osv äts inte längre, han är nu 6år.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Du ska absolut inte straffa henne!!
Hunden är förmodligen osäker och vill inte att du ska ta det den har eftersom den jättegärna vill ha det. Den litar inte på dig i det läget.
Det du kan pröva är att köra byteshandel, när hon tar något så tar du fram något som hon tycker är ännu bättre/godare och får det om hon släpper.
Annars vet jag många som har munkorg på hundar som äter massor av saker utomhus, då kan man träna parallellt medan man har munkorg.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Turast här ovanför tog orden ur munnen på mig. 👍
Att lägga ner en hund på marken gör bara mer skada än nytta!
Hur mycket aktivering får hunden?
Jag har träffat hundar som ständigt letar efter "skatter" utomhus pga för lite/mycket aktivering.
// Harley
Kanske träna in släpp? Starta med leksaker men fortsätt då till mat hunden inte gillar t.ex. om hen nu inte skulle gilla en morot och be den släppa med detsamma. Fortsätt då med lite mere intressanta saker, gör allt detta inne och ute i olika miljöer, kommer nog ta tid men borde funka. Funkade för min kompis vars hund gillar att äta bajs.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Straffa!?! Tankesätt från 1500-talet…
Dags att uppdatera hundträningskunskaperna!
Alla föregående talare tänker rätt.
Du har antagligen själv lyckats förstärka fram detta beteende, grattis.
Ge hunden bukfylla och börja jobba med byteshandel. Munkorg på utomhus tillsvidare.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Aldrig, aldrig straffa. Träna byteshandel som andra tipsat om.
Att du tvingar henne att gå bakom och inte nosa (som jag tolkar det som) kopplar sannolikt inte hunden alls ihop med att hon ätit något olämpligt eller bitit efter dig. Korrigering måste ske i precis rätt sekund oavsett vilken metod man använder, men fördelen med positiv attityd och inte straff-mentaliteten är att om du råkar vara lite fel på sekunden så skadar den inte.
Håller med alla föregående talare.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Byteshandel funkar nog mycket bättre
Även jag undrar hur mycket aktivering hunden får?
Alla ovan har gett bra förslag på hur ni kan träna ätandet utomhus. Jag skulle också föreslå att du anstränger dig för att förbättra själva relationen er emellan. Skippa strafftänket, det är bara kontraproduktivt och anledningen till varför ni står där ni står idag. Träna med positiva medel, var uppmuntrande och rolig. Träna kontaktövningar och sådant som kräver och bygger tillit. Något så enkelt som lite basic hundparkour eller att gå på obehagligt underlag (typ galler) är enkla och bra övningar.
Jag skulle också mata hunden med händerna en tid. Vår hund hade en kortkort period precis i början när vi hade köpt honom då han fick för sig att morra vid matskålen, men jag började bara ge honom maten ur händerna några dagar och sedan dess har han aldrig gjort något sådant igen. Att bli arg är det dummaste man kan bli i ett sådant läge, det får bara hunden att lita ännu mindre på dig, och så blir det bara en ond cirkel av alltihop.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Om det är ett stort problem att hon äter saker utomhus och du inte kan kontrollera det, så använda munkorg ute tills problemet är löst. En som är täckt framtill så att hon inte får ut tungan. Det kanske inte är någon perfekt lösning långsiktigt, men det förhindrar att hon eventuellt äter något som kommer göra henne sjukt.
Och som redan sagt, att straffa hunden i ett läge där hon är osäker och inte litar på dig kommer inte att göra det bättre.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Det är bättre att fokusera på hur man tränar bort beteendet än hur man bäst straffar hunden, jättetråkigt att du har den synen på hunduppfostran.. Du har fått några bra tips här, hoppas att du tar åt dig av det :-)
Att i 6 år försökt straffa bort ett helt naturligt beteende att försöka behålla "sin mat" har gjort allt 100 gånger värre. Antingen sätt munkorg på hunden eller börja träna byteshandel. Så många farliga grejer är det väl inte som hunden stoppar i sig, även om skit mm är äckligt.
Ja har oerhört sällan tagit något ur käften på mina hundar ute, men däremot tränat massor på att spotta ut och få extra gott godis istället för det dom hittat. Mina vuxna klarar det galant numera, men jag har en valp som verkligen suger i sig allt - men skulle jag försöka ta det ifrån henne, så lär hennes förtroende för mig försvinna. Lite skit rensar magen och jag får ha mer koll och träna impulskontroll och lära henne att man får ännu roligare belöning från matte om man låter blir äckel ute 🙂

Först och främst, oavsett vad man tycker om korrigering eller bestraffning så är det aldrig okej att utföra detta under en längre tid. Att låta hunden straffas under resten av promenaden är otroligt orättvist och ineffektivt eftersom hunden inte förstår och kan koppla ihop saker som vi kan. Den förstår inte varför du är arg i en halvtimme. Med det sagt… Jag har en hund som när hon var yngre hade ett väldigt stort resursförsvar. Så här såg min hand ut första gången hon bet så att det gick hål, och då var hon inte ens tre månader (OBS lite blod) https://instagram.com/p/lk81ovr-AS/ Som redan nämnts är resursförsvar ett väldigt naturligt beteende och ett sätt att överleva. Du ser det redan i valplådan och valparna får tidigt lära sig att ta dessa signaler på allvar, men de får också lära sig att det är användbart för att få behålla sin grej. Det är fullt naturligt och har inget att göra med rang, ledarskap osv. Även den mesigaste hunden kan lyfta på läppen och för det mesta respekteras detta utav andra hundar. Bestraffar du resursförsvar så gör du flera grejer. Dels bekräftar du för hunden det som den redan visste, att du är inte en person som det går att lita på. Du riskerar även att få en hund som börjar hoppa över varningarna och istället hugger direkt. Eftersom detta beteende i grunden handlar om tilliten till dig så är det väldigt ineffektivt med bestraffningar, en hund som inte är 100% trygg med dig kommer knappast bli mer bekväm om du går in och bestraffar den. Några saker du kan göra: Undvik att hunden får tag i saker. Plocka undan ben, leksaker och annat som den kan få för sig att börja vakta i tid och otid. Skaffa en heltäckande munkorg för att förhindra att den tar saker ute. Kör byteslekar, vet du inte hur man gör det så rekommenderar jag Google! Gör hunden trygg. Alltså låt hunden veta att om ni ger den någonting, ett ben, mat, leksak, så är det hundens och ni har inga avsikter att ta det ifrån hunden. Skapa en positiv känsla. När hunden har något och ni kommer nära så kopplar hunden antagligen direkt ihop er med någonting negativt. Försök att ändra det. Släng i en godbit i skålen när den äter. Ligger hunden och tuggar ben kan ni droppa en godis när ni går förbi osv. (Detta gör ni oavsett om hunden morrar eller inte). Välj era fajter. Råkar hunden få tag på något, fundera över om det verkligen är värt att bråka över. Ha alltid med något riktigt gott och se om ni utan bråk kan få hunden att välja det istället, men sluta tjafsa med hunden. Jag har väldigt svårt att se vad det är som hunden hittar ute som den inte hinner svälja på den tiden som det tar för er att bända upp munnen. Förbudsord. Om ni kan lyckas lära hunden att med eller utan kommando låta bli saker som ligger på marken så är en stor del av problematiken löst. Även här rekommenderar jag Google.
Byteshandel fungerar inte när hunden redan "fått sin belöning" är min erfarenhet. Få saker är godare än det man själv belönat sig med ;)
Och straff fungerar självklart inte heller. Det visar ju hunden att den måste "skydda" sitt byte så mycket det bara går. För den vet ju att den dels förlorar bytet och dessutom får obehag när du börjar. Då gör den ju allt för att slippa situationen.
Jag råder till munkorg så situationen inte kan uppstå samt hjälp av någon kunnig.
Hur ser det ut när hunden får sin mat hemma?
Håller med om att straffa inte ger något. Jag vet däremot att byteshandel inte funkar på alla hundar. Jag har själv en hund som letat skatter gärna i form av glasbitar, snus, fimpar, skruvar och liknande saker som är farliga. Jag försökte med byteshandel men det funkade tyvärr inte på honom ens när han var valp. Jag lärde in ett låt bli kommando vilket funkade bra om jag såg saken innan de hände. Vi har fått ett någorlunda bra loss kommando nu vid 2 års ålder och han har med tiden förstått att de lönar sig att lyssna. Så mitt tips är att lära in kommandon så du kan minnimera gångerna du måste ta saker från hunden. Kommandon som är bra att ha är låt bli ( innan hunden tagit saken), loss ( om hunden hinner ta något) eller spotta ut ( kan vara trevligare än att ge något slibbigt i handen på dig ). Finns otroligt många YouTube klipp på hur man lär in kommandon även om de flesta är engelska sidor. Jag tycker man får välja sina strider. Vissa gånger har man inget val än att bända ut farliga föremål men det är inte optimalt och man får sämre relation till hunden. Försök att förekomma så att hundeb intefår tag på saker även om det är svårt så kan det göra att konflikterna mellan er blir färre. De tar tid att befästa kommandon så bra att man kan använda dem på riktigt viktiga fynd de hittar. Ju mer du tränar desto bättre kommer de gå.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Man ska inte straffa ett felbeteenden, beteendet kommer troligen bara förstärkas och bli värre. Prova att avleda hunden med något annat den tycker om och då har du chansen att ta bort maten, alltså byteshandel helt enkelt. :-)