Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2167 ggr
micki78
1

Hund som aldrig får gå ut

Hej!

Jag har fått höra av 2 st personer som bor på min gård om att det finns en liten hund i en lägenhet som aldrig får gå ut. Personerna har oberoende av varandra berättat om en liten chichuaha tror jag det var som får göra sina behov på balkongen. Det här har tydligen pågått länge, ena grannen har satt upp lappar i dennes port som rivs ner fort, lagt lappar i brevlådan och ska sagt sig anmält henne.

Jag är så upprörd och vill ta tag i denna sak, Jag vet inte i dags läget exakt vilken port hon bor i men ska fråga grannen.

Vad säger lagarna om detta? Jag googlade runt lite men hittade ingenting direkt.

En hund ska ju ut minst 2-3 gånger per dag, men jag hittade ingen lagtext om det.

Vem ska man ringa och anmäla till? polisen? djurskyddsverket? eller någon annan?

Fisherling
1

Du kan alltid göra en anonym anmälan hos länsstyrelsen som då har skyldighet att åka och kontrollera under vilka förhållanden som hunder lever.

Då måste du ju dock ha tagit reda på exakt var hunden bor. :)

Niklas
3

Du kan prova att ställa frågan på Djurrätt iFokus också.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

micki78
0

Tack för era svar! Ja jag ska snarast möjligt ta reda på exakt vart hon bor. 

Djurrätt i fokus låter som en bra ide:)

Denna kommentar har tagits bort.
Sammet1
3
Em_
1

Det finns till och med Djurskydd iFokus att fråga på.

Karmatarerskanise
5

Jag hade bett personerna som sett det göra anmälan istället för att anmäla via rykten.

micki78
4

Det var just det jag gjorde, Förra sommaren, Då han sa att han skulle göra en anmälan. Jag lät då min granne som  sett det ta tag i detta. Men exakt hur han gjorde vet jag inte. Idag fick jag höra av en annan granne samma sak. Hunden får fortfarande inte gå ut. Detta är seriösa grannar, jag tror på vad dom säger.

Det vore ju såklart fruktansvärt om hon skulle vara oskyldig, men är det inte mer fruktansvärt om det faktiskt är sant? och att ingen gör något åt det för att man inte varit inne i lägenheten och sett det med egna ögon. I det här fallet tänker jag mer på hunden. Rykten från flera håll är nog med anledning för mig att kolla upp det här.

Grannen har ju skrivit lappar i porten, lagt lappar i hennes brevlåda. Om hon då skulle vara oskyldig så borde hon väl prata med grannen och säga att allt är ett missförstånd, tycker man.

Det skadar inte att prata med någon på länstyrelsen eller djurskyddet så att någon får kolla upp hur det verkligen ligger till, om inte så för hundens skull. Allt för hundens skull.

hemul
3

Håller med Hera. Och vad är det grannarna sett? Att vavvan får kissa på balkongen? Det är vad jag vet inte olagligt. Hur vet de att ägaren inte går ut med den också? Har de bevakat dennes ytterdörr hela dygnet eller vadå?

micki78
3

Jag vet inga detaljer hur han vet  annat än att han, ena grannen som berättade detta, är och har varit långtids sjuskriven ett bra tag och bor på gården. Han har även haft kontakt med tanten med hunden.

Jag gillar inte heller att anmäla bara så där, speciellt när jag inte har sett eller märkt något själv,men jag hörde om det här förra sommaren, och fick höra om det idag igen att hunden fortfarande inte får komma ut. Det känns som att det har gått 1 år nu och fortfarande säger grannarna samma sak, är det sant och inget händer så är det ju fruktansvärt! Jag vet inte vad jag ska göra, men jag känner starkt för att kontakta någon om detta.

[Daniela1983]
3

Anmäl, fruktansvärt det där.

[Daniela1983]
3

Djuren har ingen egen talan, de kan bara lita till att någon människa reagerar.

Reipas
1

Anmäl! I Stockholmsregionen finns det djurpoliser som tar hand om dessa ärenden. Annars ringer du till länsstyrelsen. Du behöver ha namn och adress till ägaren.

Herregud om det mot förmodan skulle vara obefogat! So what liksom! Är man en vettig vuxen så förstår man att ibland blir det fel, man bör vara tacksam att folk bryr sig och tar det säkra före osäkra. Hon har ju inte direkt visat sig medgörlig eller intresserad av kommunikation, så hon kan ju räkna med att folk reagerar.

Vissa människor är faktiskt inte kababla till att ta hand om ett djur/barn oavsett hur god hjärta de skulle ha och då är det vår skyldighet att få slut på det, de kommer aldrig förstå det själva. Barnen/djuren ska inte lida pga psykiskt sjuka människor m.m.

Din anmälan kommer (förhoppningsvis) resultera i ett hembesök, där hon får information om vad som gäller. Ev en uppföljande besök. Inget större drama än så.

Hatten av för dig! GO!

Karmatarerskanise
4

Jag skulle ALDRIG få för mig att anmäla någon pga ett rykte. Någon grund får man faktiskt ha!

Det är inte svårare än att ts ger de personer som har sådan stenkoll på en granne att de vet att hunden aldrig kommer ut numret till länsstyrelsen så kan ögonvittnen anmäla.

Tror inte "jag har hört" väger speciellt tungt och bör inte heller göra.

Reipas
2

Rykte låter illa.., men det är bara en annan ord för information!Jag har anmält pga en "rykte" vilket visade sig vara helt korrekt. Naturligtvis bedömer jag tipsarens trovärdighet. 

Jag gjorde det för att det finns en hel drös med människor i detta land som förvisso kan känna empati, men klarar inte av att göra anmälan av olika anledningar! (mest rädsla för sociala konsekvenser för sin egen del). 

Jag däremot hade tillräckligt med handlingskraft för att få en stackars hund räddad.  Det är väl nog så skämmigt att ni fegisar inte vågar anmäla, ni behöver ju inte hindra att andra hjälper! Om inte ni VET att hunden har det bra, vilka är ni att säga att inte lägga sig i? Det är väl sådana människor som passerar förbi kvinnor som blir våldtagna och  tänker "jag vet inte om hon sade nej eller inte"…

Itchy
2

som ngn som blivit obefogat/felaktigt anmäld till LST och haft dom på kontroll, nej det är inte kul att ha de knackades på dörren, men de är där av en anledning, för att kolla så att allt verkligen står rätt till med djuret i och med att de fått in en anmälan om att de kan fara illa

You can't spell Bitchy without Itchy

Karmatarerskanise
10

#15 Håller inye alls med. Rykte är inte synonymt med information.  Tvärt om många gånger.

Om ts "informatörer" skulle vara rädda för att anmäla kan dom göra det anonymt. Hade jag varit ts hade jag skällt ut grannarna som inget gjort om dom är så säkra på vanskötsel och som sagt gett numret.

vapensyster
0

Går inte att anmäla anonymt. Inte överallt iallafall. Anmälde en granne för vanvård och ville helst vara anonym pga rädsla för dessa människor, men då vägrade dom ta min anmälan.

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Karmatarerskanise
1

#18 Märkligt.  Allt jag hittar säger att man inte behöver uppge namn när man ringer eller skickar mejl.

Itchy
1

nej man kan anmäla anonymt, jag har själv anmält anonymt, och blivit anmäld anonymt

You can't spell Bitchy without Itchy

Yipp
1

I SJVFS 2008:5 L 102 2 kap. 12§ står det att hundar som hålls inomhus måste rastas utomhus regelbundet. Allmänna rådet är att en vuxen hund bör rastas var 6:e timme dagtid. Du anmäler till din Länsstyrelse. Man kan alltid vara anonym. Dock måste jag tyvärr säga att det kan vara väldigt svårt att bevisa ifall hunden rastas utomhus eller inte…

vapensyster
1

Va?! Ls här i Uddevalla vägrade. Detta resulterade med att jag var tvungen att flytta därifrån, pga trakasserier från ägarnas sida

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

taylor__lambert
1

LS har vägrat ta sig an anmälan från mig med när jag ville vara anonym, så det är inget ovanligt att de gör så. Kanske händer oftare än man tror.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hund_katt
2

Jag har också varit med om att man inte kan anmäla anonymt.. Anmälde en gång och Fick till svar att jag måste skriva mitt namn annars kommer dom inte göra något.. Bättre anmäla en gång för mycket än en gång för lite?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Daniela1983]
0

# 21 ja bevisningen kan bli svår då promenad är en abstrakt sak. Men kanske att de får kolla på balkongen, syns kanske om det är kiss och bajsspår överallt.

Yipp
0

#22 #23 #24 Man ska alltid kunna anmäla anonymt. Nu har ju djurskyddet flyttats runt en del, det har legat på kommunerna, Djurskyddsmyndigheten och nu har SJV övergripande ansvar, men det är Länsstyrelserna som utför arbetet. Vet inte hur det var förut, och om det kan ha betydelse för vad som hände när ni gjorde anmälningar? En anmälan är en offentlig handling, vilket betyder att vem som helst kan begära ut den. Dom har som skyldighet att ange tex ip-adress så om ni försökte anmäla på annat sätt än via telefon eller snigelpost (utan att ange namn) kommer ni förmodligen inte kunna vara 100% anonyma tyvärr. Även om man av misstag råkar presentera sig när man ringer in för att göra en anonym anmälan så har dom egentligen en skyldighet att skriva ned allt du sagt inkl ditt namn. Jag tycker ni ska ta kontakt med Jordbruksverket (samt kanske också gällande Länsstyrelse) och berätta att ni inte har fått lov att anmäla anonymt. Det är tyvärr väldigt vanligt att det kommer in obefogade anmälningar, det kan vara grannfejder, hämnd, personliga åsikter om hur djuren ska skötas som inte kan stödjas i lagstiftningen, osv. Detta tar såklart otroligt mycket tid från dom riktiga fallen. Andrahandsuppgifter avskrivs också vanligtvis. Det kan också gälla om man inte kan ge tillräckligt med uppgifter, tex var djuret/djuren hålls. Bara det att det i många fall kan behövas vittnesuppgifter eller kanske kompletterande uppgifter gör att en anonym anmälan kan bli svårare att behandla. Tyvärr finns det oftast inte tillräckliga resurser på Länsstyrelserna…

Yipp
0

#25 Det är nog viktigt att du ser till att du inte bara har andrahandsuppgifter utan att du själv tar reda på hur det är. En annan grej du kan göra är att sätta upp en lapp i trappgången där det står lite allmänt vad som gäller i djurskyddslagen och hur man kan anmäla om detta inte följs. Då kanske någon granne med just förstahandsuppgifter känner sig mer manad, eller om djurägaren gör detta pga okunskap kanske det kan hjälpa denna med.