Tricksträning
Vilka trick kan er hund, som bara är rena trick då? Vilka trick har varit enklast respektive svårast för er? Lyckades ni med det svåra, hur gjorde ni isåfall, hur lång tid tog det?
Eftersom Tinja alltid lagt sig på sidan när jag försökt få henne att krypa bakåt har jag inte ens försökt få till det roliga tricket när de ligger och sedan reser på rumpan för att stå i en bugning.
Men nu så tänkte jag "äh, jag testar med att försöka få henne att krypa bakåt" och så reser sig rumpan! Tricket jag inte ens kunnat föreställa hur man tränar det kom bara sådär! Vi körde flera repetitioner och döpte det till "rumpan".
Har verkligen svårt att döpa alla trick. Att lyfta ena sen andra tassen har jag inte ens något verbalt kommando på, det är bara att jag lyfter på respektive händer. Har försökt börja lägga in kommandot "zickzack" på att gå slalom mellan benen, för just nu tror hon att hon ska gå slalom varje gång jag sätter fram höger ben :P
Ska vi se, vad kan hon… Lyfta ena samt andra tassen (i alla positioner, sitt-ligg-stå), sitt fint, lyfta båda tassarna högt i sitt fint, snurra, snurra andra hållet, buga, gå mellan benen, gå slalom mellan benen, köra en 'åtta' runt benen, lägga hakan på saker, sätta tassarna på saker, rulla (lite work in progress), rulla andra hållet (ännu mer work in progress), hoppa med bara frambenen, skäms (work in progress), sätta framtassarna (och en baktass) i en låda.
Vi älskar båda att träna tricks och det lär bli en hel repetoar genom åren :P
Visst är det härligt när det äntligen funkar? Hände samma sak när jag klickade med Brownie igår (och som vi jobbat vidare på idag), nämligen att balansera saker på huvudet. Har försökt att lära det i nästan 3 år, men det har varit jätteäckligt fram till nu när jag testade en ny/halvt ny metod. (och jag tänker på alla nya fotomöjligheter haha).
Håller med att det är svårt att döpa tricken. Min hund kan väldigt många trick, men många glöms bort eftersom de inte har namn (bara handsignal/annat kroppsspråk). Har bland annat trick som heter "spårhunden", "sitt fult" och "tang", bara för att ha något x)
Enklast är 5 minuters shejpingtrick. Dra något efter sig och grimasera (trycka nosen mot glas) var de senaste. Svårast har utan tvekan varit walking handstand. Även foot stall med bara en fot.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Vår förra hund kunde nysa på kommando 😂 Valpis som jag har nu har jag inte kommit så lång med vad gäller trickträning, snurra är nog det enda tricket han kan.
Vi är sjukt dåliga på trickträning, vi unviker det mest bara för att jag inte kan komma på namn till tricken 😂
Kenzo kan i alla fall high five/vacker tass, vänster (tass), rulla runt, snurra åt båda hållen och "tip tap". Tip tap är när han står mellan mina ben med framtassarna på mina fötter och så ska vi gå så tillsammans. När han var liten kunde han även vinka, men då matte glömde bort det tricket så glömde även hunden bort det 😎
Just det, high five kan hon också! Och high ten :D
Åh, jag vill lära henne att gå på mina fötter. Det ska jag prova :D