Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1357 ggr
Mysisa
0

Grosser schweizer sennenhund?

Nu sitter vi här och letar efter en ny hundras.
Min sambo har idag en schäfer tik på 5 år. Jag vill absolut inte ha en till schäfer när det är dags för henne att vandra över regnbågsbron. Jag har absolut ingenting emot henne, hon är underbar på alla sätt och vis men jag tål inte pälsvården som kommer med henne.
Hon måste borstas hela tiden och ändå ligger det hundhår överallt, mest nu när det är fällperiod, det är visserligen bara 2 ggr per år men jag orkar verkligen inte med allt hår.
Så vi letar efter en mindre fällande ras.
Innan schäfern så hade han en rottweiler hane, en fantastisk kille på alla sätt och vis. Vi båda trivs egentligen med den rasen men det skadar aldrig att kolla efter något nytt.
Nu har vi alltså öppnat ögonen för grosser schwezer sennenhund. Vad jag kan läsa mig till av rasen så verkar dom passa oss.
Jag har uppfödning av prazsky krysarik så det är ett måste att nya hunden accepterar mina småttingar.
Jag har 3 barn på 6, 10 och 15 så hunden måste fungera i en familj. När det väl är dags för ny valp är barnen visserligen mycket större men vi kan inte ha en "enmanshund" som skiter i alla utom den primära ägaren.
Min sambo vill ha en vakthund som han kan träna lydnad på light nivå med.
Vi båda gillar att spåra och jag vill ha en draghund. Drar idag med schäfern men det känns som att hon uppskattar det mindre än vad jag gör.
Kan rasen passa oss? Har någon personliga erfarenheter av rasen så berätta gärna.

minavitas.wix.com/kennel