Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1429 ggr
Ambrose
0

Pälsfärg och genetik

Tjenare!

Jag har en fråga om Border Collie, pälsfärg och genetik åt en bekant.

Vad krävs för att en Border Collie ska kunna få brun-vita valpar?

Kan en svart-vit Border Collie hane(där trefärgat finns i släkten, men brun-vitt inte finns, i alla fall inte inom de närmsta leden) få brun-vita valpar? Eller är den bruna genen för recessiv?
Där tiken i fråga är trefärgad, men har brun-vitt långt bak i ledet, samt kan få brun-vita valpar med brun-vit hane?

Frågan är alltså om en svart-vit hane kan få brun-vitt. Hur stor är chansen? Tillräckligt för en kull där 2 av 5 valpar blir brun-vita(och resten trefärgade)?

(Det är alltså så att man är tveksam huruvida denna hanen faktiskt genetiskt kan vara pappa till kullen)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

isabella93
1

Eftersom anlaget för brunt/choklad (bb) är recessivt kan det ligga dolt i många led, det behöver inte vara synligt i de närmast föregående generationerna. Förutsatt att båda hundarna är bärare (Bb) av brunt är det fullt möjligt att det dyker upp bruna valpar (statistiskt sett ungefär 25% i kullen, men det kan så klart variera kraftigt). Även anlaget för tantecken (at) är recessivt.

Fisherling
1

Åh jag ÄLSKAR prat om genetik!

Det jag tänker rent spontant i din fråga är vad mamman skulle vara för färg? Två svart-vita KAN absolut få en brun-vit valp om båda bär på anlagen, men chansen är väldigt liten. Typ som när en brun Labbe dyker upp i en kull från ett helt släkte svarta Labbar. Sen så är ju frågan vad du menar med trefärgad, tänker du då svart-vit-tan eller brun-vit-tan? Tan har ju nämnligen inget att göra med den bruna färgen och påverkar inte alls hurvida det blir svarta eller bruna valpar :) Som sagt kan hunden fortfarande få bruna valpar, om den har de anlagen och paras med en hund som också har anlagen för brunt.

Jag skulle till exempel vilja hitta en lämplig röd-vit eller röd trefärgad hane (med blå ögon om man får drömma så långt), för att hålla kvar alla färger i Tinjas släkt. (Ni vet, förutom att den hanen ska ha fått godkänt på alla andra mina specifika punkter för hälsa och mentalitet som då ska komplettera Tinjas. Om hon visar sig bli bra avelsmaterial då.)

Lustigt nog, desto fler bilder jag ser på röd-vita och röda trefärgade Australian Shepherds, desto mer verkar jag få för mig att det är ovanligare med blå ögon hos röda hundar än hos svarta? Finns det något i det tror ni?

Ambrose
0

#2 Spännande!

Med trefärgat menar jag svart-vit-tan

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se