vuxen hund av viss ras
hur stor möjlighet finns det att hinna en vuxen hund av en viss ras? är sååå sugen på köpa en wheaten terrier, men vet inte om jag känner att jag har tid med en valp och allt det innebär.. kan man hitta vuxna hundar någonstans? rashemsidan kanske? andra ställen?
för och naktdelar med att köpa en vuxen hund?
Genom rasklubben är nog det lättaste att hitta omplaceringshundar.
Fördelarna med en vuxen hund är väl just det att man slipper det extra arbete och krångel med valpen, som ut i tid och otid, rumsrenhet, grunduppfostran mm.
Men sen är ju nackdelen att du inte kan forma hunden riktigt som du vill ha den från början, det kan också vara svårt att hitta en vuxen hund som inte omplaceras pga "problem", vilket kan göra att det nästan blir mer jobb än med uppfostran av en valp. Men det går nog att hitta hundar utan, eller i alla fall med mindre, problem också. Bara du inte har för bråttom. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
kan man kanske köpa en hund fårn en uppfödre, och ta den lite senare än just det absolut tidigaste sagda tiden? hur brukar uppfödare ställa sig till det?
Mina senaste hundar har vart omplaceringshundar och min erfarenhet är man inte kan vara helt säker på vad hunden har med sig i bagaget.
Alla är inte helt ärliga när de ompacerar sina hundar.
Visserligen slipper du alla valpbekymmer, men du får vara beredd på att det ändå kan vara mycket jobb. Nya vanor, nya rutiner ska läras in, fel och brister ska korrigeras.
Men samtidigt är det väldigt fashinerande att se hur den hunden du fick hem sakta men säkert ändrar sig och en vacker dag sitter du med den hunden som du precis ville ha.
Köpa vuxna hundar från uppfödare kan nog vara svårt. Däremot så finns det ju de som lämnar ut hundar på foder, då finns det nog större chans att kunna få en äldre hund.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Har man tur kan det ju finnas vuxna tikar som inte duger till avel, pga lätta höftfel eller annat. Vanligt förekommande på golden i alla fall. Goldenklubbens hemsida har alltid vuxna hundar till omplacering.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för alla tips!