Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1663 ggr
Arrowhead
0

Hur räknar man mat?

Loke som ligger på 25 kilo får nu en korv med vom og hundemat digestive om dagen emn det känns som att han skulle behöva gå upp lite i vikt. 
Försökte räkna ut om han får för lite och hur mycket han ska ha men jag får inte ihop det. 
Hur var det man räknar sånt?

Fridaaaa
0

Hur stor korv?

25000x0,02 =500 gram
25000x0,03 =750 gram
Omvanligar kilo till gram :) Och gångar med procent.
Man brukar räkna 2-3 % av hundens kroppsvikt på ett ungefär, reglerat upp och ner :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arrowhead
0

Det är korvar på 500g, ska försöka räkna så då. Är helt värdelös på matte :P

Fridaaaa
0

#2 Han kanske behöver ligga på Mellan 500 och 750 gram? KAnske öka till 600 gram och ge det ett tag, hjälper inte det öka lite till? =)

Arrowhead
0

#3 Okej, ja vi tänkte att vi skulle öka till en och en halv korv om dagen tills han ligger bättre i vikt, min spinkiga lilla kille :P
Får hoppas att det hjälper, han är ju ganska högaktiv.
Känns dock som att det kommer bli mycket dyrare, kan man ge nån torris i stället för den där extra halvan?

JoannaLi
1

#4 Det blir genast mycket billigare om du har möjlighet att köpa 5-kiloskorvar, det rekommenderar jag varmt :)

När jag gick från halvkiloskorvar till femkilos gick kilopriset från 44 kr/kg till 31 kr/kg. 

(183 kr/mån billigare för min 25-kilos :) )

Catta-
0

Köp 5kg korvar! När min tik på 23kg åt det gick det åt ca 3korvar/månaden. Betydligt billigare än 500g korvarna.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Arrowhead
0

Aldrig sett att det ska finnas så stora :o
Får kolla på djuraffären här om de har såna inne :)

Changrila
0

#7 om de inte har 5kg-korvar inne så går det alltid att be dem ta hem några så att det kommer nästa gång de får foderleverans. Vad du också kan testa är att ge något färskfoder som innehåller mindre eller ingen kyckling och istället något med tex nöt eller lamm. Vissa hundar har väldigt svårt att hålla vikten på vom og hundemat. Min förra hund exempelvis, hon magrade snabbt om jag gav henne 600g vom og hundemat, hon hade behövt ännu mer. När hon åt annan rå mat så klarade hon sig utmärkt på 400g per dag.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fridaaaa
0

#7 Om du har bra med frysplats rekommenderar jag att köpa i kartong, blir billigare med :)

Arrowhead
0

#9 Vi har ganska liten frys så går inte att ta hem hur mycket som helst tyvärr.
En grej jag tänkte på är hur delar man upp det på bästa sätt?
Låter man det tina, portionerar upp det och fryser in det man inte ska ge samma dag eller hur gör man med en så pass stor korv?
#8 Menar du något speciellt färskfoder eller bara något annat än vom?

Changrila
0

#10 jag menar något annat än vom og hundemat :) finns ju tex mush vaisto, olika sorter av bravo och olika sorter av Nordic som är bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
0

#10 Jag har tinat. Man kan också köpa en såg, eller som jag, stämjärn och hammare, och ta sönder det medan det är fruset :)

Catta-
0

#10 jag tinar upp det och fryser om i portionsbitar :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"