Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1448 ggr
amstaffmatte
0

Dragweight, klövjeväska, weightpull?

Min valp kommer hem till veckan och jag tänkte vara ute i tid med att fråga om vilka träningsformer som finns för amstaff och vilka ni föredrar? Det blir självklart upp till hunden vad han kommer tycka bäst om så får jag gå vidare på det, men vill testa det mesta för att han ska få hitta något han tycker om. Vad är smidigast som man kan träna hemma och inte måste gå på kurs för? Till exempel dragweight, weightpull (skillnaden på dessa?) och väska. Hur går detta till och är det uppskattat av era vovvar? Tack på förhand

[Majbot]
0

Dragweight är då hunden drar en låg vikt bakom sig, exempelvis kedjor eller däck. Weightpull är den tävlingsformen där hundarna drar kärror med maxvikt. Dragweight är därmed en populär träningsform för dem som har hundar som tävlar i weightpull 👍

Klövjeväska är helt annorlunda eftersom det innebär mycket mindre vikt. Man får fasa in vikten precis som med de två ovannämnda och hunden ska som max bära 5% av sin vikt vill jag minnas. Så 2.5% ber sida av väskan.

Min russell uppskattar att få bära sin väska på promenaderna. Min staffevalp som snart är året ska röntgas inom några månader och är allt okej då så ska jag börja med dragweight och klövjeväska med honom också 😃 Så vänta till din valp är vuxen, röntga och se så allt är bra 👍

amstaffmatte
0

Okej tack så mycket, då väntar jag till efter röntgen! :) Då är kanske dragweight snarare att föredra då jag kan träna det ensam på vägarna runt om och inte har tillgång till kärra eller någonstans att vara? :)

Hornslandet
0

#1 Så en 40-kiloshund kan enbart bära 1kg på vardera sidan i klövje?

[Majbot]
0

#3 Enligt det måttet så bör det kunna det ja, med förutsättning att den är helt frisk i kroppen 👍 Jag kan ha fel men jag vill minnas att det är antingen 3-5 % som gäller.

hemul
0

Det är nog när man börjar träna. Max 30% för en vältränad hund har jag läst på flera ställen, mindre om det är bökig terräng typ skog eller fjäll.