Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2734 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Går aldrig ut med hunden

Mina grannar har en hund, den skäller hela dagarna och dem skriker(och verkar vara elaka mot den t.ex slå) på den. Vad jag sätt har de aldrig vart ut med den ( har dock sätt sonen en gång utanför porten med den, då verksde den lugn och glad) men jag tänkte fråga om jag fick gå ut med den? Hur gör jag? Hur aka jag övertala dem, har en känsla av att dom kommer slå igen dörren och säga att det inte behövs. Är bara 13 år men har mycket erfarenhet av hundar. Vad tycker ni, tips?

Zzyloon
2

Prata med dina föräldrar och be de göra en anmälan? Det kan man alltid göra när man tror att en hund råkar illa ut eller inte sköts på rätt sätt.

[Stockholmsbruden]
0

Hur för man anmälan/vart? De kommer nog säga att vi inte har tillräckligt med information, de kanske går ut med den när vi inte är hemma.

Zzyloon
2

Jag har för mig om att man ska anmäla länsstyrelsen där du bor. Det bästa är ändå att de kommer ut och kollar så att de sköter hunden på rätt sätt. Att du tror och kanske till och med har hört att hunden blivit slagen räcker tillräckligt för att göra en anmälan. Men prata med dina föräldrar om din oro så hjälper de dig nog.

Maja2
9

Jag tycker att det är tråkigt att första spontana tanken ska vara : anmäl!  Vad är det för ras på hunden? Vad säger dina föräldrar, har de samma oro som du?  Precis som du själv skriver, så kan de vara ute på långa promenader när ni inte är hemma och ser när de går och kommer.

russin
2

Verkar vara elaka och slå de - har ni sett någon slå den ?

Gällande promenader kan dom helt enkelt vara ute tider när ni inte ser.

Man ska anmäla om man vet att ett djur far illa - inte bara för att. Ser hunden vanvårdad ut ?

Karmatarerskanise
4

Undrar också om du sett dom slå den? Sitter du och vaktar deras dörr dygnet runt? Om svaren är nej ska du nog vara försiktig med att döma. 

Jag höjer rösten dagligen till min ena katt. Jag slår inte henne.

Fialialej
2

Tycker man absolut ska höra av sig till polisen eller länsstyrelsen om man har misstankar om att hunden far illa. Prata i så fall med dina föräldrar, för du kanske är väl ung att behöva ta det ansvaret själv.

"På natten är alla katter svarta"

molam
0

Kan va att dom går ut med hunden tidig morgon och sen kväll för att den är jobbig eller liknande, vi har en på gatan som gör så

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Zzyloon
2

#4 Såklart att det är tråkigt. Men det räcker faktiskt med att man tror att ett djur far illa och att jordbruksverkets regler inte sköts för att man ska göra en anmälan. 

Vi hade djurskyddet på besök när jag gick i skolan där de pratade om detta, och berättade att de hade fått anmälan där en person skrivit att de tror att hunden mår dåligt. Sedan när de väl var på plats hos ägaren så visade det sig att hunden var mycket vanvårdad.

En anmälan är inte på något sätt underlag för att ta ifrån någon dens djur eller ge ett djurförbud. En anmälan innebär att de kommer ut och tittar till hunden och dess miljö de lever i. Om det är nu så att de är ett falskt alarm så kommer de inte säga något, och därmed avsluta, om de inte får in fler anmälningar. 

Jag vet att det låter hemskt att föreslå en anmälan direkt, men jag ser hellre att man anmäler en gång för mycket än en gång för lite.

hemul
2

Det räcker med en misstanke för att man ska kunna anmäla folk för allt möjligt. Men det är nog mycket otrevlig att bli föremål för en anmälan, vad den än gäller, och inte direkt främjande för grannsämjan, så jag tycker du ska tänka dig för och och som andra redan sagt prata med dina föräldrar först.

De skriker, säger du. Vet du att de skriker på hunden och inte på på varandra? Och  varför tror du de slår hunden? Skriker eller gnäller den när du hör dem härja därinne?

Att fråga om du får gå ut med hunden nån gång tycker jag är en bra idé, men tala med dina föräldrar först. Då får du ju kontakt med dem och hunden och mer insyn i hur det egentligen förhåller sig.

Jag har en  kompis som grälade mycket med sin kille. Båda är väldigt "utlevande", men speciellt hon. Det brukade sluta med att hon slängde saker på honom, som porslin och så,  och skrek en massa. Sen blev de sams igen och allt var bra. Lite som i en italiensk film fast båda är svenskar. De gillade verkligen att gräla, att lätta på trycket så att säga.  Den enda form av våld som förekom var alltså från hennes sida när tekopparna rök, men hon siktade dåligt, antagligen med flit, så någon skada gjorde det aldrig. Grannarna hörde och HAN blev anmäld för misshandel. Efter det skärpte hon sig. Just sayin'… Det är inte alltid som man tror.

Frida B
0

Tycker verkligen inte en anmälan är första vägen att gå. Om folk anmäler hit och dit och det inte är någonting lär dom inte ta saker och ting på så stort allvar.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Stockholmsbruden]
0

Ni säger helt olika. Som sagt är jag inte säker, då kan jag ju inte göra en anmälan men #1 verkar ju villja det?

Corgitok
0

har du hört ägarna slå hunden?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Reipas
1

Jag hade för länge sedan en granne som misshandlade sin hund, jag kunde höra den skrika på kvällarna när gubben kom hem från krogen. Jag kan än idag inte förlåta mig själv att jag inte anmälde!!! (jag och grannarna var rädda för gubben själva). 

Numera anmäler jag allt direkt: det finns inga ursäkter att misshandla djur! Djuren kan inte själva ta sig ur, de måste få hjälp från utstående. Sist var ett par som hade hund, tjejen hade tröttnat på hunden och låste in den i källaren hela dagarna, tills maken kom hem och tog ut den… Hunden fick ett nytt hem :)

Förfärligt att någon tycker att grannsämja är viktigare än att djur far illa. Inga djurvänner de direkt. ;(

Tycker det är jättebra initiativ att erbjuda din hjälp till promenader! 

Om de är otrevliga även mot dig, lär de vara helt respektlösa mot hundar. Bevisbördan ligger inte hos dig, även om det underlättar mycket om du lyckas spela in ljud från lägenheten . Anmälan gör du till länsstyrelsen eller djurpolisen. :)

Karmatarerskanise
2

Visst är det bättre att anmäla en gång för mycket än för lite. 

Men att en människa skriker, man sällan ser hunden ute och när man gör det ser en glad hund så tycker jag man kan prata med ägaren och inte anta det värsta.

För som sagt. Att skrika innebär inte misshandel. Att sällan se hunden ute (om man inte sitter och vaktar dörren de flesta timmar på dygnet) betyder inte att hunden sällan kommer ut. Det kan bero på att den är ute när man missar det.

Och visst betyder en glad hund inte att det inte sker misskötsel. Däremot talar det mer för att den inte är misskött än tvärtom.  Hade hunden däremot visat osäkerhet, rädsla mm hade det varit anledning till misstanke.

Man måste tänka på att det kostar pengar var gång dom åker ut för koll (var kommer dessa pengar från) Och tyvärr är det ofta (vad jag har läst) falska alarm just eftersom folk anmäler för minsta lilla många gånger. Det är knappast trevligt för ägaren och onödiga pengar.

Så enligt mig bör man ha sett misshandel,hört hunden skrika av smärta eller sett att den är misskött innan man anmäler.  Alternativt känner stank från lägenheten som kan tyda på att hunden måste göra sina bestyr inomhus.

Så i detta fallet hade jag försökt med kontakt med grannarna. Att gå ut med den när du ts inte känner den kan vara farligt eftersom du inte vet hur den reagerar i olika situationer. Men berätta att du älskar hundar och om du får umgås lite med den.

hemul
1

#14 "Någon" sa väl inte precis att gannsämjan är viktigare än att djur (inte) far illa?

Om man vet eller åtminstone har starka skäl att tro att ett djur misshandlas ska man så klart anmäla. Men jag tycker inte det verkar vara riktigt så klart i det här fallet. Vad jag avsåg med det jag sa om grannsämjan avsåg givetetvis om man anmäler och det sen inte visar sig vara som man trodde.

taylor__lambert
0

Vår granne hade en gång en hund, vi såg dom sällan gå ut med den, tror de gick ut med den under natten, vi hörde den sitta och yla/skrika/skälla (så som amstaffs gör) ibland i 6 timmar i sträck, vi kontakta polisen, LS men dom gjorde inget, för vi bor i Stockholm och då har man bättre för sig. När man väl såg att de var ute betedde sig hunden mycket konstigt, emot dom, ägarna. Den gjorde utfall emot ägarna, vilket vi tyckte var konstigt beteende för en hund. Men efter ca 1-1½ hörde vi och såg aldrig hunden mer, vad som hände vet vi inte, vi är bara glada att inte behöva höra det ljudet mer och hoppas att den hunden nu mår bra.

Vilket som, bor man i en större stad så måste man se att djuret blir fysiskt misshandlad eller se tydliga tecken på vanvård för att dom ska göra något åt det, att en hund sitter och skäller/ylar/skriker och är ensam hemma flera timmar åker dom inte ut på, för de har bättre saker för sig som kanske är mer akut, eller resurserna räcker inte till. Samma sak om man blir biten av en annan hund, dom bryr sig inte. Jag har gett upp på polis och LS i detta område jag bor i, för de åker aldrig hit ut ändå, men vet du vad? FÖRSÖK! Ibland kan man bli överraskad att dom faktiskt tar på sig fallet, ofta brukar polisen och LS tro att det har att göra med någon personlig vendetta, men när man i själva verket försöker värna om andra djur och ibland handlar det om falska alarm vilket kostar skattebetalarna pengar.

Så ta kontakt med LS, polisen också (för LS brukar säga att det är ett polisärende ändå), ring polisen när du hör att det troligen pågår sannolikheten är större att de åker ut då.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Reipas
0

Hur har det utvecklat sig? :)

Cixx
0

Att du inte ser dom ute betyder inte att de inte går ut med hunden. Bor själv i ett litet villaområde och jag stöter inte ihop vissa av dom mer än nån gång i månaden. Så man är ute olika tider helt enkelt. Sen att de höjer rösterna behöver inte betyda att den far illa. Men misstänker du vanvård så anmäl dom så har du ju gjort allt du kan :)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus