Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4785 ggr
tulinia
0

Lukten av hundbajs

Felix började spy och blev väldigt lös i magen för några dagar sen. Jag har kokat egen skonmat till honom och nu är magen bra igen, så jag har börjat fasa in hans vanliga mat. 
Men igår reagerade jag på att hans bajs luktade… ingenting! 
I vanliga fall när han bajsar så kommer det vindpustar med riktigt illaluktande bajslukt. Men nu med skonmaten var bajset helt luktfritt. 
Vi har vant oss med att det luktar apa när han bajsar, men kontrasten blev så stor när det inte luktade någonting.
Då började jag fundera på om maten vi ger honom är så bra för hans mage, eller om alla hundars skit luktar apa av torrfoder…. 
Han äter Acana puppy large breed i vanliga fall.

Hur luktar era hundars avföring?

[LoveUnite]1
0

hehe…

Mycket varierande på min hund då hon får både husmanskost och sitt torrfoder.

Om jag säger såhär, just nu får hon billigt skräp foder, fick köpa 3 kilo påse pga dåligt med pengar, och hennes bajs har ändrats totalt och är inte den finaste doften.

När hon får sitt riktiga foder, det dyra, vilket jag ska köpa imorgon, så bajsar hon vad jag anser normalt, färgen är bra och konsistensen är bra och doften är … det kan lukta bajs ibland men inte starka dofter.

Ibland när hon äter något vi har lagat kan hennes skit lukta blä. När hon fick laxolja en period blev hon även gasig med sura fisar.

Så kort sagt, ja, vad hunden äter påverkar magen.

Zadeira
0

Som dagmatte/hundvakt har jag upplevt att de hundar som äter torrfoder har bajs som luktar mest. Svårt att beskriva en lukt men det är inte så att den luktar skarpt eller starkt, men en bajslukt helt klart. Det är även ofta lite ljusare och blötare bajs. De hundar som äter färskfoder eller färskfoder blandat med kulor har bajs som är lite mörkare, fastare och inte luktar alls om man inte stoppar näsan i bajspåsen.

Daghunden som är här mest är en sån som äter allt han kommer åt och det märks direkt om han kommit åt människomat för då stinker hans bajs redan innan man är där nere för att ta upp den, sen stinker det från påsen hur man än försluter den. Om han bara äter sina kulor luktar det inte riktigt så illa men ändå rätt starkt.

Lona
0

Nikkas bajs luktar lite…bajs ibland men i gen påträngande doft. Däremot stank den när hon flyttade till mig och gick på Eukanuba. Normalt sett så ska bajs inte lukta särskilt mycket på en hund som mår bra och får ett foder som passar den så jag skulle nog fundera över ett foderbyte om jag var TS. Stinker det, i synnerhet om det luktar "surt", så är det sannolikt inget foder som magen funkar bra på.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tulinia
0

#3 jag tror faktiskt att det kan vara dags för ett foderbyte jag med. Det blir en sån kontrast när det går från att lukta mycket till att lukta ingenting. Det är först då det gick upp för mig att hans bajs verkligen stinker!

Man blir lite "hemmablind"

Frågan är om det kan vara godiset han brukar få som gör att det luktar också. Nu medan han har ätit skonmat har det varit 0 godis som gäller. 

För lukten av bajset…. du kan stå 10m bort och ändå få en dust av lukten. 

Surt luktar det inte, mer varm hundmat blandat med bajslukt. Men det luktar kraftigt!

[LoveUnite]1
1

Jag rastar även hundar och kan säga att godis påverkar hundar olika också.

En hund brukar få rätt mkt frolic och han skit stinker och är lite halv geggig och ljus av det.

Medan när min hund får det, dock inte ofta så sker ingen förändring.

Har även rastat hundar där deras bajs stinker som himla mkt, hade ingen aning bajs kunde stinka så, även i påsen och måste hålla den en bra bit bort.

Har även katt och innan när han bajsade stank det för jävligt i hela lägenheten, sedan för ca 3 månader sedan bytte jag foder (har bytt rätt ofta för att hitta d rätta) och jag har nog hittat det rätta nu, hans bajs stinker ingenting när han enbart får fodret. Han får även burkmat ibland och då kan det dofta beroende på vilken sort han har fått.

Så foderbyte är nog en smart idé.

Man får helt enkelt testa sig fram.