Fästingmedel för känsliga raser?
Jag har en blandis Collie/Border Collie/Golden och har fått tagit bort några fästingar redan i år.
Jag har hört att Collie raserna är väldigt känsliga emot t.ex Frontline och att det kan vara rentav dödligt att använda det på dom.
Jag är inte säker på hur pass känslig min hund är då det är en blandis men jag vill inte chansa om han skulle reagera negativt.
Så min fråga är vilket fästingmedel / halsband skulle ni rekommendera för mer känsliga raser?
(Ställde denna frågan i Collie gruppen här på iFokus tidigare men jag tror denna gruppen är mer aktiv)
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
Jag har själv en ras som kan bära på MDR1-genen (som är den som finns hos en del Coolie mfl). Jag använde Bravecto förra året utan problem och kommer ge Nexgard i år (ungefär densamma, fast korttidsverkande).
Varken Frontline, Bravecto eller Nexgard innebär någon extra risk för hundar med MDR1-genen. Jag föredrar dock att slippa klet i nacken och ger därför hellre tabletterna.
Min schäfer mix badade jag med grönsåpa. Under nog hade hon vara 1 fästing på hela sesongen och de var innan jag ens hade hunnit bada henne.
På en livs tid på 5,5 år så hade hon 4 fästingar totalt. Varje år tvättade jag henne med Grönsåpa den gröna.
#2 Grönsåpa påverkar inte fästingar. Så fästingarna gillade antagligen inte hennes blod helt enkelt.
Sedan är det lätt att missa fästingar också.
Så frontline borde inte vara någon fara? Har haft goda resultat utav det på tidigare hundar dock ej av Collie ras. En annan sak är att min gosse verkar vara en badare, han älskar vatten men har inte velat låta honom doppa sig såhär års på strand promenader då det fortfarande är ruskigt kallt och isen lossnade nyligen. Jag tror dock garanterat när det börjar bli varmare att han kommer vilja springa ut i vattnet helt. Hur blir effekten av frontline om dom badar? Förutsatt att man låtit medlet "gå in" ett par dagar / någon vecka innan bad.
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
På en del hundar funkar det att ge B-vitamin, i vilket fall så lär det inte göra någon skada 🙂.
Min hund Nikka har visserligen Scalibor men både hon och hästen får B-vitamin vilket även är för pälsens skull. Tycker faktiskt att Flóa (hästen) fick färre fästingar förra sommaren när vi började ge vitaminerna.
Det finns för all del B-vitaminpreparat för hundar men det brukar vara samma som till hästar vilket är betydligt billigare!
Mina får Emin flytande B-vitaminer, har för mig att de kostar runt 70-80 kr för 1 liter vilket borde räcka en hel säsong för en hund 👍.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Varför inte be veterinären skriva ut Nexgard om hunden gillar att bada ? Det är anledningen till att jag hellre vill ge tabletter än spot-on. Nexgard ges en tablett varje månad.
Är Nexgard effektivt? Aldrig hört talas om det förut men om det är i tabletter som du säger borde det vara bättre för badare. 😃
Jag har inte provat Nexgard än, men har det på recept och ska hämta ut. Det ska fungera på samma sätt som Bravecto som jag hade förra året och var nöjd med. Största skillnaden är att Bravecto räcker i 12 veckor och Nexgard i en månad - man får alltså ge oftare av Nexgard 🙂
Jag ringde min veterinär som rekommenderade NexGard och vovven fick första tabletten i fredags. Han har inte reagerat något på den och hittills är jag nöjd, får väl se hur de fungerar över tid 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
#9 - jag har vänner som va lika nöjda med Nexgard förra sommaren, som jag var med Bravecto. Så jag tror jag ska bli lika nöjd med det.
Enda anledningen till att jag ville ha Nexgard i år, är att jag har en tik som har skulle paras och ville inte ge henne en rejäl dos för många veckor pga det. Därför Nexgard som doserar lite mindre i taget 🙂