Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4387 ggr
Zabbio
0

Bollplank - smärtlindring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är väldigt kluven ang. min hund. Jag har varit hos veterinären för en tid sedan, och talat vid senare per tele. Svaret är att ge metacsam ''vid behov''.. så när är behovet?

Kiro har ont i speciellt ett framben. Han haltar varje dag (gjorde han inte innan veterinärbesöket, men han blev sprutad i lederna och jag tror att något gick fell,, han stödde inte på benet på flera dagar, men det är som det är nu. Tyvärr kan inget göras ogjort) men hältan är den enda tecknet på smärta. Han är pigg, busig och verkar inte ens märka av sdet. Han har väldigt hög energinivå och alla som möter honom kommenterar "det är en glad hund!"

Han har äntligen börjat äta och fått en hyfsad vikt. Han har gått upp 5kg sedan jag fick honom och äntligen äter han regelbundet. Naturligtvis följer vi  övriga råd från veterinären - kosttillskott och träning så gott det går.

Just nu får han metacam om det är värre än vanligt eller om han verkar det minsta smärtpåverkad (utom hältan)..

Jag är rädd att daglig dos metacam kommer förstäöra hans mage som säkerligen redan är i dåligt skick pga alla åren han matvägrat, troligtvis en reaktion på innehållet i de torrfoder han fått (bta märke men mycket spannmål och högt koncentrerad protein - detta är bara mina gissningar, men helt klart är att magen är känslig) och metacam är ju faktiskt en stark smärtstillande drog. Att ge det varje dag i resten av hans liv känns oerhört fel.

Veterinären tror att det är artros eller liknande, men inget syns på röntgen, bara på böjprov och numera hälta. Han får nypon och glukosamin.

Gör jag helt fel? Borde jag droga honom varje dag? Hur blir magen då? Avlivning känns inte alls aktuellt på en hund som är så väldigt levnadsglad… aldrig att han bara ligger i en hörna och mår dåligt, han är alltid framme och med…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

thilda-
0

hmm Jag hade provat att ha Back on Track på honom :)

Stormblomma
0

Back on Track är en bra idé!

Vad det gäller medicineringen går det ju inte att säga utan att vara närvarande och se hur hunden är.
Men jag gav min tik smärtstillande under några månader för två år sedan då hon hade diskbråck. Jag tog redan då beslutet att jag inte tänkte ge henne smärtstillande för resten av hennes liv men valde att ge smärtstillande, vila och rehabiliteringsträning och massage en chans under ett års tid. Då allting regelbundet naturligtvis.
Och idag är hon frisk som en nötkärna.

Mitt råd är alltså - ge smärtstillande, som inte bara är smärtlindrande utan även bra för annat tex inflammationsdämpande och låt honom vila en tid.
Börja med simträning och massage och sätt igång honom lite i taget! :)
Efter en tid trappar du ner med smärtstillandet och förhoppningsvis har du en hund som är bättre :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Zabbio
0

var får jag tag på det, hur skulle det hjälpa leden och finns det något BoT som sitter kvar på handloven på hunden? :)

Ca pris är också intressant då jag är arbetslös och arbetsfgörmedlingen byråkratisl rappakalja…

Zabbio
0

#2 Gav daglig metacam de första 2 månaerna + träning efter veterinärens ordination, så dessa råden är redan följda. Det andra benet verkar mycket bättre, men som sagt.. jag tror något gick fel vid injektionen och varken träning eller vila har hjälpt :(

Stormblomma
0

Vad menar du med träning efter veterinären ordination?
Vad har ni gjort då?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

thilda-
0

http://www.backontrackshop.se/group.asp?group=3

Här har du en sida med back on track :)

SamanthaJones
0

Här kan du bla. hitta back on track http://www.backontrackshop.se/

BoT är verkligen super!

Lycka till!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Zabbio
0

#5 Många korta promenader i varierad terräng, försöka undvika skarpa, belastande rörelser på frambenen, och gradvis öka längden och svårigheten på promenaderna.

Vid veterinärbesöket haltade han bara ibland - då bägge fram - då han legat still, samt kraftig reaktion vid böjprov. Numera efter injektionen är det alltid mer eller mindre i ena frambenet. Det andra har blivit bättre.

har ändrat i förra inlägget men det verkar inte synas så säger det igen : det är långtidsverkande cortison injektioner han fick.

Nu gällde det iofs metcamen, om jag ska ge det dagligen eller ej.. visst uppskattar jag alla råd som kan hjälpa, speciellt metoder och ev. produkter, men träning och kosttillskott har vi ju redan gått igenom både praktiskt och teoretislkt ihop med vet…

#6+7 Tack :)

Zabbio
0

Veterinären trodde absolut att han skulle bli bra nog att fortsätta med drag (cykeldrag) som vi nyss börjat träna. Efter ett tag och igångsättning naturligtvis.

Nu vågar jag inte ens ta med honom på längre promenader då hans ben hakar upp sig och börjar självagera när han gått ett tag.. (det går av sig själv utan kontroll…detta misstänker jag är nån nervskada från koppel ev. Kan vara vad som helst. Veterinären hade inga ideer alls. hunden visar ingen smärta då heller, mest förvåning..)

När jag får ett jobb ska jag köpa ett promenadband som är långt nog för honom - så kan vi träna precis så mycket han orkar utan problemet att kunna ta sig hem igen..

Nu verkar han som en otroligt sjuk hund, men det är ju för att jag påpekar de fel som finns utan att man känner av all den tid där han är en helt normal hund. Hältan håller i sig, men för övrigt beter han sig normalt..

Stormblomma
0

#8: Låter konstigt att veterinären inte rekommenderat friskvård hos friskvårdsterapeut. En hund med så svår hälta behöver riktig rehabilitering hos någon som är kunnig(?)

Hundar som får akupunktur och/eller massage har många gånger kunnat sluta med smärtstillande.
Så har man inte provat alla metoder är det ju också svårt att ge några råd. Eftersom att man vanligtvis vill hitta andra utvägar än medicineringen - och det är det jag försöker ge råd om.

Eftersom att du verkar lita fullt på din veterinär vad det gäller hans rehabiltering bör du nog också göra det när det kommer till smärtlindringen. Det bästa är nog att ta kontakt med veterinären och rådfråga.

Hoppas din hund blir bättre och stort lycka till!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Zabbio
0

#8 Hältan var som sagt inte svår när vi var hos veterinären, men han har inte rekommenderat eller remitterat något när jag prtat med honom efteråt och förklarat problemet.

Jag litar inte direkt på honom då jag misstänker att han var väl snabb med att injicera i leder + att något gått fel vid ingreppet.. det andra benet har visserligen blivit bra med träningen och så..

Eftersom det är helt och hållet led-relaterad skada ser jag inte riktigt var och hur akupunktur eller massage kan användas…   det finns ju inte muskler vid leden. Men absolut, jag är inte emot det, vet dock inte vart jag ska vända mig…

Det är lite ekonomisk fråga också. Han är försäkrad men det betyder ju inte att det  är billigt eller att försäkringen täcker, och jag har som sagt förlorat även min 12% tjänst… Så jag har svårt att lägga pengar på något som det inte är stor chans att det funkar.. tyvärr är verkligheten sådan.

Zabbio
0

Och jag har ju rådfrågat veterinären med det diffusa svaret ''vid behov''.. :3

Stormblomma
0

#11: Du bör nog läsa på om friskvården innan du tar för givet att det "inte är stor chans att det funkar". Idag är den främsta rehabiliteringen, smärtlindringen och hjälpen för hundar med artros, diskbråck och liknande skador simträning och massage.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Zabbio
0

Jag tar inte något för givet, jag frågar..

Har själv upplevt hur sk. friskvård/träning gjort långt mer smärtlindring än traditionella medeciner på mig… och som sagt, det andra benet är ju bättre. Vilket nappast beror på metacam utan på träningen = friskvård. Även om det är i hemet och inte på klinik det utförts..

Men när det gäller en led utan intilliggande muskler på det sättet är det väl inte konstigt om jag undrar hur tex akupunktur kan hjälpa där gradvis uppbyggnad av muskler vid skuldra m.m. som via senorna påverkar benet - inte hjälpt. Att det kan hjälpa bra vid tex diskbråck, höftledsproblem och liknande tvivlar jag inte en sekund på.

Zabbio
0

Att jag inte kan lägga pengar på något som det inte är stor chans att det funkar för just oss, är fakta. Jag menade inte att akupunkturen inte kunde funka, men jag måste känna en försyåelse och förtroende för att våga prova som läget är nu. Jag är även rädd att förvärra skadan…

Men framförallt har jag knappt råd med mat till mig själv för tillfället. Förhoppningsvis får jag snart ett jobb och då kan jag testa allt som det bara finns en möjlighet att det ska hjälpa..

Stormblomma
0

Jag föreslår att du hittar en veterinär som du känner förtroende för, tala gärna med flera olika om du vill ha fler utlåtanden. Du kan även kontakta en friskvårdsterapeut och akupunktör så tror jag att du får mer riktiga och utförliga svar på det du behöver veta :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Zabbio
0

Jag ska se om jag får tag i någon som känns vettig och höra mig för.

Tack.

[MatildaTure]
0

Att köra med metacam i en övergående period om man tror på en förbättring tycker jag är OK. Dock skulle jag aldrig låta en hund gå på metacam "resten av livet". Eller inte som jag tänker nu, när jag inte är i den sitsen själv. Min ponny gick på maxdos sista halvåret av sitt liv. Det ger biverkningar och dessutom är det svårt att se om problemen blir sämre eller bättre.

Jag skulle dock rekommendera dig att prova laserbehandling. Vi har använt det på hästarna och jag vet även hundar som har blivit behandlade i samma veva. En schäfer som hade vad veterinären ansåg var höftpromblem med hälta blev bra efter några gånger hos "lasermannen". Då skulle jag även köra på back on track som komplement till behandlingen.

Mimmsis
0

Hur och när man vill medicinera är ju en fråga om ens egna åsikter, principer och erfarenheter. Ingenting man - om man inte är utbildad och har ordentligt med underlag till det - bör säga "rätt" och "fel" till!

Jag håller med Stormblomma och MatildaTure vad det gäller behandlingarna dock. Simträning, massage, akupunktur och laserbehandlingar är allihopa otroliga alternativ för en halt hund!

Zabbio
0

Jag ska kolla upp nogrannare vad det finns för alternativ. Men tyvärr är det nog ''hemma träning'' och metacm som får duga tills jag hittar ett jobb. Tro mig, jag söker verkligen aktivt och är inte kräsen på vilket jobb det kan vara. Men just nu är inte ekonomin bra..

Så fort jag får en fast inkomst av något slag kan jag testa olika alternativ länge nog för att se om de hjälper. (att skrapa ihop till en enstaka laser eller akupunktur omgång och inte kunna följa upp ordentligt känns inte vettigt)

Eftersom han inte låter sig påverkas eller visar något tecken på att må dåligt (tvärtom har ökat aptiten vilket verkligen behövts) kommer jag fortsätta som jag gör nu - ge metacam de dagar han haltar ordentligt eller om han verkar smärtpåverkad, inte vill äta osv.

Dels kan smärtlindringen (metacam) sätta sig i magen, dels vill jag inte smärtlindra i onödan eftersom han redan är så pass oförsiktig och hoppar runt så mycket på frambenen, vilket knappast är nyttigt.. Jag kan ju inte gärna hindra honom från att röra sig heller, men dt är nog bra om han har en anledning att tänka sig lite för..  så jag får helt enkelt låta det vara.

Skulle han bli sämre; sluta leka och busa med andra hunden, sluta äta igen, dra sig undan eller ändra beteende på annat sätt får jag försöka prioritera upp det, även om jag ärligt talat inte har en aning om  var jag skulle få de pengarna ifrån.. Men vi kan ju hoppas att något av alla företag jag sökt jobb hos hör av sig snarast :3

[MatildaTure]
0

Förstår din sits, det går ju trotsallt inte att lägga pengar på hunden när man inte har några. Men när det finns möjlighet tycker jag du ska prova laser, det är relativt billigt.

På tal om jobb, det finns inga telefonförsäljarföretag i närheten? Alltså där man sitter på ett kontor och ringer och säljer saker. Här i Stockholm finns flertalet sådana bolag som ständigt söker heltidsarbetande. Flera av mina kompisar har jobbat där under perioder och lönen är bra.

Zabbio
0

#21 Jag ska prova så fort det finns möjlighet. :)

Jag har sökt även sådana tjänster, skickat in intresseanmälningar osv. De flesta verkar dock ringa från Stockholm och 50 mil är liiiite långt att pendla.. :3

Annars är det resultatbaserade löner och uppsökande försäljning.. det har jag testat men jag är inte riktigt rätt person för det. Ringa till folk gör jag gärna, men köra runt till folks hem och förevisa produkter (oftast genom att berätta hur mycket de behöver dem för att det de använder/gör nu är dåligt..) osv är lite annorlunda… speciellt när det inte är fast lön..

Jag kämpar med AMS också för att få till ett personligt möte med en handläggare så att vi kan komma på vilka jobb jag kan söka eller om det kan finnas någon lämplig utbildning/praktik. Jag har nämligen en ryggskada vilket är anledningen att jag fick sluta på det jobb jag haft, jag klarar inte de drag och lyft som förekommer. Klarar dock en del lyft osv, men just vissa bitar går inte. Och naturligtvis är jag utbildad hästskötare vilket ryggen inte heller tillåter.. Men helst vill jag komma till ett jobb direkt. Sen spelar det mindre roll vad det är så länge jag klarar av det.

Men det löser sig på något sätt, det brukar det göra..

[MatildaTure]
0

#22 Jag hade nästan det på känn, att det är främst i stockholm det finns sådana företag. Provisionsbaserad lön känns inte helt okej tycker jag. Hoppas verkligen du hittar något snart, det är tungt att vara arbetslös.

Zabbio
0

Tack :)

Det går nog, jag är nämligen en väldigt trevlig kollega och arbetsvillig ungdom *lol* På nåt sätt ska jag få in en fot nånstans, får jag bara det kommer de vilja ha kvar mig :)

Rafflan
0

Förstår helt klart ditt tänk ang rehab.

Rehab hjälper ju om hunden har en skada som ska läka. Det kan hjälpa läkningen, påskynda den, och gör den bättre än om den fick självläka.
Men rehab kan ju inte läka nåt som är permanent, och i ditt fall är ju frågan om det är permanent eller en skada som kan läka. Så förstår att du inte vill "kasta pengar i sjön" utan att ha lite mer att ta i :)

Men till din fråga, leden är ju extremt känslig så mycket möjligt att det kan ha blivit nåt lurt när dem stack, tex att något smet in genom det lilla hålet, eller att nålen kom åt något.

Men prata med din veterinären, och blir det inte bättre kontackta nya veterinär ;)

Stormblomma
0

#25: Du får förlåta men nu förstår jag inte alls vad du menar?
Du menar att rehabträning tex simning inte hjälper permanenta tillstånd?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Rafflan
0

#26 simning hjälper tex inte en dåligt läkt fraktur. Eller en inflamation i leden (ev kan den hjälpa blod cirkulationen och påskynda läkningen, men rehab kan inte ge sig direkt på leden eller inflamationen)

Så nej rehab kan INTE läka en permanent skada. Men tex patella, bygga muskler runt skadan kan hjälpa benet att hålla skadan i schak, och där kan tips från rehab vara bra, men man behöver inte gå på rehab resten av livet för det ;)

Zabbio
0

#25 Ja, något har hänt vid injektionen, det är helt säkert.

Dt är förståss svårt att skylla allt på veterinären - ibland går saker snett, så enkelt är det faktiskt. Det är knappast med flit och antagligen inte ens slarv. Men nui efterhand är jag lite kritisk till om det verkligen var en bra bedömning att spruta i lederna över huvudtaget efter enbart böjprov och röntgen (som inte visat något). Just eftersom leder faktiskt är så pass känsliga. Men det är ju också väldigt lätt att vara efterklok, och den andra hjälpte det ju på.

Viss rehab är ren smärtlindring som inte läker också (TNS på människor t.ex. Har själv använt det) men visst har du rätt. Frågan är ju just hur mycket de behandlingarna kan hjälpa just en sådan här led som inte har direkta muskler intill utan stabiliseras av ligament och styrs ''på fjärrhåll'' via senor, så att säga. Muskler är ju det lättaste att läka och stärka, ben och ligament ligger ju på en helt annan nivå.. Men jag får helt enkelt kolla upp det. Om bara ekonomin ordnar upp sig kan jag mycket väl testa bara för att vara säker.

:)

Zabbio
0

Ganska mycket ''läkta'' skador kan hjälpas av ''rehab''.. eller muskelträning.

Mitt ryggpoblem är egentligen läkt, men musklerna runt om och nerverna funkar inte som de ska eftersom  jag gjort  fel och överansträngt under läkningsprocessen. Det är felläkt.  Genom en bra träning och ''rehab'' är jag nästan smärtfri, efter x antal år.

Felläkta benbrott kan ha god nytta av att man tränar upp musklerna att fungera så normalt det går, framför att ha ständiga låsningar och rörelsestörningar. Felläkta benbrott kan också leda till muskelproble och låsningar som man måste rehabilitera regelbundet via ex massage och framförallt genom att få ett bra rörelsemönster.

Smärta kommer ju aldrig från ben, utan från nerver i vävnaderna runt om. Kronisk smärta är dessutom helt annorlunda än akut smärta, eftersom nerverna ''lär sig'' att allt gör ont - även när det inte är någon skada på gång.,.

Men hur väl saker kan fungera för just en sån här led vet jag inte. Provar gärna när jag har pengar till det.

Cindy
0

Har du provat lite friskvård hemma? En skön massage varje kväll med ett värmande liniment kan göra underverk. Man ska inte knåda hårt, bara få igång blodcirkulationen och må-bra-hormoner i kroppen. Back on Track är verkligen GULD! Jag använder det på mig själv dagligen, och märker stor skillnad när jag gjort några dagars uppehåll. Lindrar min nacke och ryggslut bättre än tunga receptbelagda smärtstillande. Och på jobbet har jag haft kunder vars "dödsdömda" hundar fått rörelsen åter med ett BoT-täcke. Det finns benskydd till nedre delen av frambenet också. Innehåller glukosamin-produkten du ger även MSM (organiskt svavel)? Om inte är det värt ett försök, det är naturligt anti-inflammatoriskt och kroppen behöver det till ny vävnad.

Vänliga hälsningar
Cindy

Zabbio
0

#30 Ja, på alla frågorna :) Har fått en kurs i hästmassage för ett tag sedan och har använt de kunskaperna på vovven med.

Ska kolla upp BoT närmre.

Chanku
1

Jag skulle uppsöka en annan veterinär och få ett till utlåtande. Gärna då en som är specialicerad på rörelseapparaten.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

PetraKarin
0

Jag håller med Chanku, jag skulle vända mig till en ny veterinär. Särskilt med tanke på det du säger om den du går till nu och dina känslor inför denne. Även om det du är nöjd är det bra med flera utlåtanden i komplicerade fall. Då kanske du kan få hjälp med hänvisning till rehab som gills i försäkringen.

eldhjärta
0

Hur gammal är din hund ?  vad är det för ras  vikt?

HjärtaHjärta

Zabbio
1

#34 Tråden är 4 år gammal….

Hunden är numera 9 år och hältan är  borta. Lite stel ibland när han reser sig efter att ha vilat länge på natten, men det går snabbt över och han är pigg och aktiv för övrigt. Har varit hos en annan veterinär vid senare  tillfälle, han har pålagringar i ländryggen och har fått operera bort en knöl vid ögat, men som sagt så är han pigg och aktiv fortfarande. Får metacam om han visar stelhet annat än på morronen/det håller i sig.. men det är nog ett par år sedan nu (vår 12-åriga tik går dock på metacam mot ålderskrämpor. Med det är hon som en unghund, utan klarar hon inte av att följa med oss upp i vardagsrummet, eller ner.. så för henne handlar det om att hon ska ha livskvalitet den sista tiden. Magen och allt annat fukar bra, och ungefär varannan vecka klarar hon några dagar medecinfritt så att kroppen får vila från det. Men pga detta har vi färsk metacam hemma). Är ju lite kinkig för magen på Ki…
Han är en belgisk vallhund och jag minns inte riktigt vad han vägde sist, men han är på det smalare hållet. Äter fortfarande regelbundet men springer av sig allt överskott. Ok hull enligt veterinär.