Konstigt beteende
Jag har skrivit flera gånger om detta tror jag….. Men jag förstår mig verkligen inte på min hund i vissa situationer och behöver bolla med någon. Han är den snällaste hunden i världen, älskar barn och kvinnor. Från och till så beter han sig oerhört olustigt mot män. Han springer undan eller skäller på dom bara dom blott närvarar. Ibland går det hur bra som helst och han vill gosa med dem, slickar på deras händer och lägger sig vid dem. Sen från ingenstans någon timma senare beter han sig sådär otrevligt igen. Han verkar inte rädd, egentligen. Alltså som han beter sig så verkar han osäker/rädd, men varför vill han då timmen före eller timmen efter han visat sig osäker gosa med dom?! Ibland är det från dag till dag, ibland från minut till minut. Jag blir galen på detta! Förstår honom inte alls. det kan skilja sig med samma person tillochmed. Att han ena sekunden älskar tex B1, nästa sekund vill han fly. En kvart senare är B1 bästa kompisen igen och så håller det på fram och tillbaka. Det här gäller både nya män men även män han har haft runt sig under hela sin uppväxt. Han är 2 år nu och beteendet började strax innan han fyllde 1 ungefär, och sen hållt sig kvar. Någon som förstår sig på honom? jag har testat att ignorera beteendet under en låååång period och bara låtit honom vara som han är. Jag har även i en annan period tränat positivt med godis, beröm osv. INGET funkar hittils. Jag har testat att ha honom i koppel och bara passivitets tränat honom vid min sida, så att det blir hans enda uppgift när vi är någonstanns. Nu kör jag på "låtsas som ingenting" metoden igen. Jag sitter mest och bara undrar varför han är såhär när jag iakttar honom.
I have no sympathy for people without empathy
Han kanske vill skydda dig och alla kvinnor och barn?
Att han slickar och "vill" gosa kan också betyda att han fjäskar. Du kan säkert avgöra om han är verkligen avslappnad och lycklig bredvid mannen, eller inte till 100%? Har han fått några obehagliga upplevelser, (kanske tillrättavisningar när du inte varit närvarande?) och han reagerar på en viss rörelse eller tonläge och springer undan? Eller om han har hormonsvallningar, och är inte riktig säker på sin plats i flocken, svartsjuka om dig? Spökålder?

Min Humla är likadan, fast för henne gäller det alla människor och hon flyr inte, hon hugger. Ena sekunden vill hon fram och mysa men sen är det som att hon kommer på sig själv "nej usch, det här var ju inte vad jag ville" och så slår det om till ren ilska. Eftersom hon biter får hon inte en chans att umgås med människor, även om hon till en början vill. Jag kan inte svara för din hund men Humla är socialt osäker och kan inte hantera situationen, hon blir värre om någon försöker locka eller fjäska för henne, typ muta med godis. För Humla har det fungerat bra att låta henne slippa människor och bara få vara runt dem, utan krav på att människor ska pilla. Ibland sätter jag henne i svårare situationer men bara arrangerade, där jag vet att alla är väl införstådda i hur de ska agera kring Humla.
Min hund beter sig liknande när vi träffar min bror. Han blir utskälld utan dess like när han kommer in, sedan springer hon och gömmer sig under köksbordet. Om vi ska sätta oss och äta kan hon småmuttra men tar gärna godbitar från honom. Går han sedan tex på toa och kommer ut igen har min hund glömt bort honom och ska skälla igen till att nästa sekund hoppa upp i hans knä i soffan. Antar att det är osäkerheten som spökar men att det i mellanåt går över…
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Arrak gör så mot män, fast utan flykt- eller ilskebeteendet. Han fjäskar något så enormt, och ska pussas och leka och klappas och klänga… Det skrattar man ju gärna gott åt, och det gör de flesta glada. Och glada män = inte arga män = blir inte slagen.
Osäkerhetsbeteende AB.
Känner delvis igen det där. Jag har lyckats hitta något som gör att min hund skulle gå fram till vilken man som helst och bara tok fjäska. Min hund är helt galen i att åka bil, varje gång jag varit orolig att min hund inte skulle gilla en ny främmande man så brukar dom flesta ha bil, min hund fjäskar då något otroligt bara för att han ska få åka bilen, och beter han sig bra, då får han åka en kort sväng i bil, detta har funkat bra för mig, men då har jag ju något som min hund älskar över allting på hela jorden. Män som min hund träffar annars kan han bli väldigt osäker kring, en del som kan hundspråk funkar väldigt bra, dom som inte kan det kan sluta lite hur som helst, allt beroende på hur dom beter sig, hur deras kroppshållning är emot min hund osv.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#2 Inga fysiska tillrättavisningar. Klart han har fått ett "nej" ibland men alla jag känner är väldigt snälla och skulle aldrig göra något dumt mot honom, så nej han har inte varit med om någonting negativt i den bemärkelsen.
#3 okej :( Jag är väldigt glad att min hund inte biter, det är egentligen huvudsaken. Han blir också värre när folk uppmärksammar honom i form av att kalla på honom, stirra och böja sig emot. Jag brukar säga ifrån till dessa och när dom har ignorerat honom en stund så går han fram och är nyfiken.
#4 hur gammal är din hund? Jag hoppas ju fortfarande att detta ska kunna dämpas med tiden. Jag förstår att han aldrig kommer att älska alla främmande män men jag ser gärna att han mognar i situationen och bara ignorerar dem om dom är obehagliga.
#6 Vad smart! inte ens det godaste godiset gör att han går fram till den han fått för sig är läskig. Han blir snarare mer misstänksam om någon försöker locka honom. Men jag kan tänka mig att det sättet skulle funka om hunden är helt galen i något.
#8 Hon är tre år.. Det roliga är att det aldrig hänt något(i mina ögon) läskigt. Min bror är väldigt mild och snäll mot henne och tvingar sig inte på henne. Men det spelar ingen roll.. Önskar också att hon bara kunde ignorera det läskiga istället för att vråla och göra sig sedd(för man vill väl igentligen vara osynlig om man är rädd för något).
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#8 godis går sällan hem för min hund med när det gäller män, han blir också extremt misstänksam av sig, och min hund är galen i mat.
Jag har funderat på om du kanske ska lära din hund ryggsäcken, alltså att du sitter på huk och mellan dina ben lär sig hunden att här är det alltid safe och ingen kommer åt mig. Detta kan för hunden vara ett hjälpmedel att när det blir allt för jobbigt kan den ta dig till hjälp och känna "här är det säkert här behöver inte jag bry mig om något för matte sköter detta".
Kan vara värt att pröva. Men det gäller då att det finns några människor som vill vara delaktiga i träningen och göra exakt så som du säger, inga undantag, för att det ska funka.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Konstigt att hundar reagerar såhär mot just män🤔
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!