Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 6041 ggr
Polly555
1

Bästa fodret till Malteser

Snart hämtar vi vår Malteser och vi har läst om foder och flera olika alternativ. Har ni något tips på foder så att valpen mår bra och får behålla sin vita päls. Tar även gärna emot fler allmänna valp och Malteserråd.

lizton
0

Jag känner inte till något foder som påverkar pälsfärgen. Jag antar att du vill ha tips om torrfoder. Jag skulle välja ett valpfoder för små raser eftersom bitarna är mindre. Förslag: Acana Puppy Small Breed, vilket är ett kanadensiskt foder med råvaror av livsmedelskvalitet eller det danska fodret Kingsmoor Pure Valp Små raser som också har livsmedelskvalitet på råvarorna. 

Royal Canin är dyrt och överreklamerat. Det innehåller väldigt mycket majs och även ris. Det är inte ovanligt att majs är mögelskadat. Ris ska man inte ge dagligen pga hög halt arsenik och extra farligt är det för valpar och små raser.

Om du vill ge svenskt med svenska råvaror så finns bara Magnussons. Deras Meat & Biscuit är bäst och de har ett Juniorfoder. Vet ej storleken på bitarna, men troligtvis inte så stora. Mina katter äter av vuxenfodret  som godis. 

Simpsons Premium har också valpfoder. Vet ej storleken på kulorna.

Changrila
1

Kika på olika typer av färskfoder och mush vaisto.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Polly555
0

Tack för era svar. Jag kollar 😃

lizton
0

Det är vanligt att små raser är kräsna. Du kanske får växla mellan ett par foder för att de inte ska tröttna. Du kan också toppa fodret med något blötfoder om de är kräsna. Cesars blötfoder för små raser brukar vara populärt. Innehållet är väl inte det bästa, och det är inget som passar till helfoder utan som topping/belöning, tycker jag. Blötfoder är inte detsamma som färskfoder, men det vet du säkert.

Cesars ser ut så här:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_vatfoder/cesar/cesar/249353?gclid=CjwKEAjwuPi3BRClk8TyyMLloxgSJAAC0XsjDW0VPMn1YZmYOLGYOhg09QdFXelR5t8cLiuxtqPqYBoC2qLw_wcB

Vilma2015
2

Min lilla malteserflicka 10 mån äter Mush Vaisto adult köttbullar….är jättegott o bra för päls o annat…en påse 800 gr 49 kr räcker ett pat veckor. Hon äter 3 st per dag toppat med några Acana Puppy. Enkelt o behändigt att fixa o att ta med!

lizton
0

Lägger till. Om du väljer torrfoder så tänk på att fodret är godare om du köper mindre förpackningar. Smaken försämras i en stor förpackning som blir liggande länge innan den tar slut. Det är extra viktigt om man har kräsna hundar, som ofta små raser brukar vara . Lycka till!

Polly555
1

Tusen tack för era råd. Vilma2015, tar gärna emot fler tips 😃