Sheltie - frågor
Hej! Har några frågor om just sheliten.
Hur är deras mentalitet? Hur är dem att träna? Hur är deras kamp/leklust? Har de några rädslor. Blir de lätt låga? Några sjukdomar som är vanliga? Hur är de i vardagen? Har de mycket resursförsvar?
Ja skriv gärna något mer om ni kommer på något. Ha en bra dag :D

Har du kikat på http://sheltie.ifokus.se/?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har ingen sheltie själv, men vi ska skaffa en i sommar :) så jag svarar på det jag kan, med överseende om vad jag läst från andras erfarenheter, och vad jag lärt mig från de shelties jag har träffat! Hur är deras mentalitet? - De kan vara nervösa - vilket dom inte ska vara enligt rasstandarden. Viktigt att kolla uppfödare noga! Annars är de väldigt trevliga! Hur är dem att träna? - Arbetsvilliga, lättlärda, pigga och alerta. Älskar att stå sin ägare till tjänst! Hur är deras kamp/leklust? - vad jag har förstått så har de ganska enorm leklust och kamplust, om man kampar och leker från ung ålder. Annars är det ju som vilken hund som helst - leker du inte eller verkar rolig så tycker den inte det verkar kul att leka med dig :) Har de några rädslor? - de kan som sagt vara nervösa. Enligt rasstandarden ska dom bara vara reserverade och inte rädda! Viktigt att kolla uppfödare så man får en trygg och stabil hund! Några sjukdomar som är vanliga? Ögonsjukdom, CDR om jag minns rätt… Kolla upp föräldrarnas släkt så det inte förekommer i de närmsta leden. Sheltiehäl finns något som kallas också. Har dock aldrig läst något om det så vet ingenting om det. Hur är de i vardagen? - trevliga familjehundar, klättrar inte på väggarna bara för ett par dagar av. Allroundhundar, följer med på allt! Lätta att hantera - väldigt bra förstagångshund! Låg jaktlust, håller sig helst runt ägaren/familjen(inkallning är ju såklart något man måste befästa också!), lätta att ha bland andra djur. Har de mycket resursförsvar? - vad jag förstått så är dom väldigt enkla, söker inte strid. Resursförsvar brukar sällan vara ett problem! Sen måste man ju se till så hunden kan lita på en, precis som vilken annan hund som helst! :) Hoppas det gav några svar :) du kan, som #1 sa, gå in på Sheltie iFokus och kolla runt och fråga lite :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Säger som tidigare personer skrivit: du är varmt välkommen in till sheltie.ifokus 😃
Hur är deras mentalitet?
Rasen är en vallhund och är iom detta en vaken och uppmärksam hund. Rasen får vara reserverad mot främmande personer men ska inte vara rädd av sig. Som med vissa andra raser så finns det en obalans vad gäller mentaliteten inom rasen så man får vara uppmärksam när man kikar efter valp/hund.
Hur är dem att träna?
Underbara träningshundar då de strävar efter att vara till lags samt gillar att arbeta med både kropp och huvud. För många individer är träningen i sig en belöning men även godis och leksak/er brukar uppskattas. Sen är ju varje hund individ och de finns dem som är riktiga arbetsnarkomaner som det finns dem individer som är ena riktiga soffpotatisar.
Hur är deras kamp/leklust?
Alla shelties jag har träffat har haft en stor leklust medan kamplusten varierar mellan individer. Jag har själv två stycken som gillar att kampa, den ena så pass att man kan lyfta honom från marken i det han kampar med medans min andra kampar och drar på bra duktigt men kan släppa efter ett tag. Han som gillar att kampa kan göra det med alla (hundar som personer) medans min andra bara kampar med andra hundar (om tillfälle ges och uppskattas av motparten) medans han endast kampar med mig vad gäller människor.
**Har de några rädslor?
**Alla hundar kan ha rädslor….. Men det finns inga "rastypiska" rädslor skulle jag inte påstå! De får som sagt vara reserverade mot främmande personer men ska aldrig vara rädda (enligt rasstandard). Då de är vallhundar är de reaktiva på ljud och uppmärksamma på saker som sker vilket i vissa vall kan uppfattas som en "nervighet". Dock skulle jag säga att en bra miljötränad sheltie vinner över en hund som aldrig lämnat hemmet. Det är lika viktigt att få tag på en hund från bra linjer/hundar/uppfödare som det är att man som ägare tar sitt ansvar och miljötränar hunden.
**Blir de lätt låga?
**Nej, det kan jag inte påstå men det beror ju på vad man definierar som låga. Det är ju som sagt en vallhund och de är därför reaktiva på kroppsspråk lika mycket som tonläge så det brukar inte krävas mycket för att vare sig belöna eller korrigera.
**Några sjukdomar som är vanliga?
**Det man främst ska kika på är ögonsjukdomar som CRD, CEA och colobom som förekommer inom rasen. Det är ett krav att man ögonlyser föräldrarna innan parning men det kan ändå vara bra att kika på leden bakom föräldrarna samt eventuella syskon osv. Det finns även dem som dna-testar sina hundar för detta.
Hur är de i vardagen?
Underbara allroundhundar som vill vara med där man själv är. Är en hundras som blir vad man gör den till…. De är "flockhundar" och kära sin familj och folk de känner, mina egna är ena riktiga "mammagrisar" 😃_ Inga problem med vare sig andra hundar eller andra typer av djur och kommer överens med alla jämt. Alla jag träffat har älskat barn!
_Har de mycket resursförsvar?
Nej, det kan jag inte påstå även om det säkert förekommer individer med det inom rasen (precis som inom andra raser). En sheltie är inte den som startar bråk men som för den saken skull inte bara står där och tar skit om det blir bråk.
Har du fler frågor och funderingar är du som sagt varmt välkommen in till rasens egna forum här inne på iFokus!!
Tack så hemskt mycket för alla svar. Visste inte att sidan fanns ska in och fråga :)