Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 889 ggr
Xannadu
0

Kennel hosta

Jag skulle vilja veta mer om kennel hosta.
Vart kan man läsa på om det? Det jag skulle vilja veta är.
Hur smittas de? Smittas de bara om hunde träffa anndra hundar? Eller kan man bära med sig smittan på kläder och skor? Eller smittas av annans hunds avföring och urin?
Vad är symtomen?
Vad kan jag för min hund om den har fått kennel hosta?
En hund som har Kennel hosta när är den ej smittbärande längre?

Jag ska nämligen upp till mina föräldrar i Skinnskatteberg och där går kennel hostan bland hundarna och mamma tror att deras hund har blivit smittat för han hostar och försöker bli av med slem men det kommer inget när han hostar. Mammas systers hund har haft med samma symtom och hennes dotters hund har med haft de men utveckla lunginflamation. Orolig att jag ska släpa med mig smitta hem eller när min kille kommer och hämtar mig har han hundarna med sig om de då kan bli smittade.

nobsan
0

Var försiktig.Det smittar väldigt. Kolla med en veterinär hur du bör göra. Det finns kanske någon du kan ringa.

Xannadu
0

Jag har inte behöft anlita veterinär här så jag vet inte vem som är bra. Bor i Degerfors någon som har tipps om en som är bra som man kan lite på?

Xannadu
0

#2 tack för all den informationen.  Nu ska jag söka hundvakt :D Tänkter inte ta några risker alls.

Mia-Marie
0

Så lite så…Vi har det här uppe i norr också, låter inte våran valp träffa andra hundar - som vi inte annars umgås med…

Xannadu
0

Jag är stenhårda med mina vår och höst får inte våra träffa anndra hundar då det är massa sjukdommar under dessa tider och våren är det löss. En pudel i full pälls o löss är ingen höjdare.

Mia-Marie
0

Huvaligen, löss med så mycket päls…Sen finns det ju allt möjligt annat också…Vi låter inte våran träffa andra hundar än dom där vi bor i huset och våra vänner som vi umgås med…

Men inte alla som kan acceptera detta, ibland på promisar ska andras hundar promt fram…*jobbigt*

nobsan
0

När folk envisas och ska fram med sina hundar till mina,för dom ÄR JU SÅ SNÄLLA!. Då brukar jag säga att mina har skabb. Då är problemet löst. Mina hundar har inte behov av att träffa andra eftersom vi har kompisar hemma till dom. Och jag är livrädd att få in något elände. Det händer i alla fall, men det är dumt att chansa.

lena1
0

jag skulle råda dig att inte åka dit om det går kennelhosta så pass nära…

Xannadu
0

Jag ska åka dit för mina föräldrar är dåliga och måste få hjälp men när min kille ska hämta mig så ska hans föräldrar ha hand om våra hundar.

Missy
0

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/I

Denna länk är väldigt bra angående kennelhosta.

Xannadu
0

Den länken fungera inte

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Missy
0

Nu funkar det i alla fall

Xannadu
0

tack tack :D