små hundar ömtåliga?
Vi ska skaffa en liten sällskapshund, och har tre ganska små barn( 3-10 år). När man läser på olika sidor skriver en del att man inte kan/bör ha små hundar med barn för att de skadas(bryter benen) så lätt om barnen leker och tex snubblar på dem eller om hunden knuffas ner från soffan. Medan andra säger att det inte alls är någon fara, sålänge man lär barnen att djuret inte är en leksak.. Självklart ska barnen respektera hunden och vara försiktig! Men hur ömtålig är en dvärg pudel/shih tzu/havanais? Är nån av dem mer robust? Törs ni låta era barn leka med era små hundar? Väldigt tacksam för tankar från er som vet!
Ingen av dessa tre raser är ju några "micro-små" raser och rätt robusta i sin kroppsbyggnad. Har du bara koll på barn och hund så är det ingen fara, för oavsett ras så ska alltid barn och hund leka/umgås under uppsikt.
Dom raser som är mer känsliga är väl mer Chihuahua, prazky, italiensk vinthund osv. Dom alltså som är både små och är tunna i benstomme.
Håller med kommentaren här ovan. Små hundar brukar inte vara någon fara, men just för att minimera skaderisken är det bra om de har lite massa. Min syster var 4 år när vi skaffade vår blandras i lhasa apso-storlek. Det är förresten också en ras jag kan rekommendera, de kan dock larma en del likt shih tzun.
Hej! Är nybliven hundägare till gudomligt söt valp (elva veckor nu) av blandras Lhasa Apso, Shih tzu och mellanpudel. Har inga småbarn men vi valde den ändå bl.a då det har kraftig benstomme, är tålig, sällskaplig och tycker om att vara med och följa med överallt. Mellanpudel är oxå den kraftigare än dvärgpudeln. Vi är sååå nöjda. Mvh Anna
Det låter ju toppen att de inte är så ömtåliga som de ser ut ☺ dvärgpudeln ser ju rätt bräcklig ut under all päls!
Som ovan har nämnt så är de raser du valt lite mer robusta än tex en Chihuahua så det bör inte vara någon direkt fara, men såklart så bör man alltid ha i tankarna att hunden kan skadas av misstag🙂
Jag själv som har små brorsbarn på 1 respektive 3år och chihuahuor har alltid extra koll för att det yngsta barnet är lite rädd för hundar och mina hundar kan vara väldigt på och för att det äldre barnet inte riktigt har försåt detta med att man måste vara försiktig.