Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2038 ggr
VampireGirlElvira
0

Hund och IBS?

Jag har en hel del svåra frågor till er som har både IBS och har hund. Så inga negativa svar här tack!!! Endast seriösa svar! Jag och min man pratade om hundar häromdagen, och vi båda har alltid velat att ha en hund, men som det ser ut nu, så kan jag inte ha en hund på grund av min IBS och mina ledproblem som blir svårare på vintrarna, plus min mans allergi mot hundarnas saliv och mjäll. *Så hur är det att ha hund ni som har IBS? *Har ni stora eller små hundar? *Hur gör ni med hunden ifall ni får skoven? *Är det lätt eller svårt att ta hand om en hund när ni har IBS? *Är det någon idé att ha en hund när man har IBS? *Ifall det fungerar att ha en hund när man har IBS, vad finns det för produkter för att "bli kvitt" eller få ner allergin hos min man? *Finns det "allergivänliga" hundar, eller är det mer individuellt på hur man reagerar på olika hundar? Min man har sagt till mig att när vi hade tagit hand om hans kompis hund här hos oss för några år sedan, så gillade han att ha en hund även om han hade sin allergi då också. Han gillade att det blev mer "liv" här i lägenheten. Men som det ser ut just nu så funkar det inte för mig att ha en hund just nu på grund av min IBS, men det syns att även om min man har sin allergi och jag har mina problem så vill han veta ifall det fungerar att ha en hund hos oss inom några år. Vi vet båda att det är mycket jobb att ta hand om en hund, stor som liten, men ifall det blir bättre för mig inom några år (hoppas att det blir bättre då) så vill vi skaffa oss en hund. Och vi vet dessutom att man måste ha en god ekonomi för hunden ifall den blir sjuk eller om hunden måste opereras mm… Så hur tror ni att det kommer att fungera för oss ifall vi skaffar oss en hund inom några år?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

CayKantos
1

Vet inget om IBS och hur det är med hund, men ang allergi kan det finnas möjlighet för att din man inte reagerar till alla hundraser. När ni blir intresserade av några raser, träffa dom och se hur din mann reagerar. Alla har olika ang allergi, flera kan klara av "allergivänliga" hundar som t.ex. Pudel, men också folk som inte klarar av "allergivänliga" men inte regerar på t.ex. schäfer, vilket är sett som en väldigt allergiframkallande ras (alltså att många reagerar på den).

Jag hade nog inte rekommenderat en stor ras om du har IBS (det är la magproblemer om jag fattat rätt?). Det finns ju risk att dom hoppar upp och planterar tassarna på din mage med hög fart eller kraft. Mindre hundar behöver ofta inte heller så extremt mycke fysisk aktivering, helt enkelt för att de inte kan gå lika långt som t.ex. en labbe. Små ben ger flera steg 😎 

Finns flera raser som t.ex. Chihuahua, Pudel, bichon, mm. kolla i rasgrupp 9 på SKK!

Glöm dock inte att ALLA raser, oavsett storlek och "aktivitetsniveau" behöver mental och fysisk aktivering, skillnaden är bara hur mycket. T.ex. en Chihuahua är ganska mycket hund i liten förpackning, och ganska bra vakthundar (skäller när folk kommer). Den ska aktiveras en del mentalt och tycker om t.ex.  att spåra eller köra agility. Det är alltså så mycket mer än vad folk gör dom till, alltså en liten knähund som ska sitta och gosa med en. Gosa gillar dom, men det är en aktiv liten hund!😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

parsley
1

Har ni funderat något på sambandet mellan kost och hälsa? Det finns väl en del som lindrar IBS genom att undvika vissa livsmedel och jag tror även allergier kan förbättras om man undviker vissa livsmedel. Jag är inte jätteinsatt i ämnet eftersom jag inte har  problem med IBS eller allergi själv, men läs på och kolla och se om ni kan hitta information.  Man kan t ex behöva undvika spannmål och gluten för att må bättre, även om man inte har diagnosen celiaki.  Har ni facebook så finns det en facebookgrupp som heter Läka naturligt.  Testa att fråga där.

WolfFire93
0

Tänkte ge lite tips om allergi jag med, då jag är allergisk och har ändå massa djur :) För mig så har alltig långhåriga och krulliga hundar funkat för mig, och spets har visat sig vara bra också. Men det är olika för olika personer. För mig så får de inte fälla för mycket hår. Fråga en uppfödare på rasen ni funderar på om ni kan få hälsa på. I en kennel är det mest konsentrerat och ibland är man mer allergisk mot valpar, så plocka upp hundar i ansiktet på honom så kommer ni märka vilken ras som passar en bäst. Det finns allergitabletter, ögondroppar, astmasprej, nässprej och tabletter för anfall(allt det har jag hemma) sen (oftast med matallergi) så finns det insulin. Tror allt utom de två sista går att köpa utan recept, men det bästa är att gå till en allergimottagning :) Andra saker som är viktiga: Hunden ska inte sova i sängen, hällst ska den inte vistas i sovrummet. Det behöver badas lite oftare, 1ggr i månaden till 1ggr i veckan, beroende på hur han tål hunden. Dammsuga 1ggr i veckan till 1ggr om dagen, beroende på :) Vissa hundfoder kan också påverka hur man tål hunden, men vilka foder kan jag inte svara på. Hoppas detta hjälpte lite om allergi, om det är något på den biten så är det bara att fråga, jag är allergisk mot det mesta XD Lycka till! <3

Nalidja
0

Jag har diagnosen IBS och jag har två hundar! :) För min del mår jag väldigt bra så länge jag slipper stress och press. Mina magsmärtor är som allra värst när jag är stressad. Men även kosten är väldigt viktig och det är väldigt individuellt så man får prova sig fram helt enkelt. Mina hundar gör mig väldigt lugn och jag har sån glädje av mina hundar så för min del är det nog bara positivt med att leva med vovvar.

Haztparken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag inte IBS utan IBD, alltså Crohns som är en kronisk tarmsjukdom och som har många likheter med IBS. Har kanske IBS också men inget vi utrett vidare i nuläget.

Jag har två stora hundar, Storpudlar och har planer för en tredje hund nästa år.

*Så hur är det att ha hund ni som har IBS? 
För mig är det som för alla andra förutom att jag vissa dagar när smärtorna är som värst så blir det inte så mycket aktivitet. Fördelarna överväger nackdelarna och hundarna hjälper mig genom min vardag, då jag också är sjukskriven på 100% så ger hundarna mig något att göra om dagarna.

*Har ni stora eller små hundar? 
Två stora och planerar att ha fler stora.

*Hur gör ni med hunden ifall ni får skoven? 
Jag har snälla föräldrar som hjälper mig och kan inte dom har jag flera i min släkt och vänskapskrets som kan hjälpa mig, men trots skov tar jag till 99% hand om dom själv alltid och det går bra.

*Är det lätt eller svårt att ta hand om en hund när ni har IBS? 
Beror på. Har man väldiga kramper i magen och/eller behöver springa en massa på toaletten så kan det vara svårt att ta sig ut för en promenad. Men samtidigt så blir det en rutin att komma ut och röra sig vilket är väldigt bra för tarmsystemet. Jag anser mitt hundliv vara lätt.

*Är det någon idé att ha en hund när man har IBS? 
Ja absolut!

*Ifall det fungerar att ha en hund när man har IBS, vad finns det för produkter för att "bli kvitt" eller få ner allergin hos min man? 
Vad har han provat? Finns ju allergimediciner i form av både tabletter och sprutor. Finns ju nu ett specialschampo som kommit ut som man badar hundarna i så ska allergenerna minska t.ex.

*Finns det "allergivänliga" hundar, eller är det mer individuellt på hur man reagerar på olika hundar?
Det finns raser som folk mer generellt ofta tål som t.ex. Pudel, men allergivänliga hundar i sig finns inte utan man får helt enkelt prova sig fram. Besöka uppfödare av raser man är intresserade utav, låna hem en filt som hundarna legat på och ha i sitt hem och se om man  reagerar.
Min pappa är allergisk mot hundar men klarar mina pudlar utan problem, sen finns det ju såklart dom som inte tål mina pudlar alls.

Det som är viktigt för mig är att ha en hund som ska klara av och inte må dåligt utav att det kommer perioder när det inte är så mycket aktivitet, alltså när jag har ett skov. Och annars skaffa en hund där man vet att man klarar av att aktivera den trots skov.
Jag har ju skaffat Storpudlar som ingår i grupp 9 vilket är sällskapsraser, dessa raser är oftast nöjda med att bara få hänga med på det man gör och vill man sen vara mer aktiv hänger dom gärna på för att sen ta det lugnt de dagar du mår sämre.

Trots mina två stora hundar så är min sjukdom inget problem. Jag har också mycket problem med ledvärk som man ofta får vid magsjukdomar men det funkar bra ändå.

Så låt inte IBS:en stoppa dig! Du skriver att ni vill vänta ifall du blir bättre och visst du kanske blir bättre om några år men sen kanske du blir sämre igen. Tyvärr går ju dessa sjukdomar upp och ner hela tiden, så ha bara det i baktankarna :) Skickar med en bild på mina töser och familjens lilla blandras :)

Fransu
0

*Så hur är det att ha hund ni som har IBS?

Jag har IBS och har hundar. Det funkar bra.

*Har ni stora eller små hundar?

En liten (shih-tzu) och en mellan (storpudel av mindre modell)

*Hur gör ni med hunden ifall ni får skoven?

Mina attacker brukar komma i samband med att jag ätit. Så efter måltider får jag helt enkelt vara hemma ett tag och känna hur magen reagerar innan jag ger mig ut på längre promenader. Det har hänt att jag får magkramper när jag varit ute i skogen flera kilometer hemifrån. Då får jag stå där dubbelvikt och vänta tills det lättar. Har jag otur tar det lång tid att ta sig hem. Men det är inget hundarna lider av.

*Är det lätt eller svårt att ta hand om en hund när ni har IBS?

IBS:en kan ju såklart ställa till det, men jag ser den inte alls som ett hinder till att ha hund.

*Är det någon idé att ha en hund när man har IBS?

Ja, det tycker jag.

*Ifall det fungerar att ha en hund när man har IBS, vad finns det för produkter för att "bli kvitt" eller få ner allergin hos min man?

Jag är själv allergisk och har skaffat raser som jag tål.

*Finns det "allergivänliga" hundar, eller är det mer individuellt på hur man reagerar på olika hundar?

Jag tål mina raser och en del andra raser som exempelvis whippet. Men allergi är individuellt, så man behöver testa sig fram. Besöka uppfödare exempelvis.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

VampireGirlElvira
0

Tack alla för svaren. : ) Nu gäller det bara för mig att ha en stabil ekonomi för att sedan köpa en hund. (När jag får pengar från FK så vill säga.) #1, ja, det är om mag- och tarmproblem som det är detta med IBS. #2, jag har provat allt inom Probiotica och sånt (har skrivit om det i mag- & tarmsjukdomar ifokus) så ingenting hjälper för mig. #3, jag ska kolla upp med olika hunduppfödare ifall man kan komma och vara med dom så att min man kan kolla ifall allergin blir bättre eller sämre med olika hundraser, men det får bli vid ett senare tillfälle på grund av att jag ej har pengar ännu. #4, ja, det är ju väldigt individuellt på hur man kan klara av viss mat, D.v.s olika dieter. Det är bra att få läsa att hundar kan göra en lugn när man är stressad. : ) #5 & #6, det värmer mig vad ni har skrivit om att ni har hund och att ni kan anpassa er med eran IBS problem. Och vilken ursöt bild du har på dina hundar #5. :D Tack ännu en gång för alla svaren! :D

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

RosaMoln
0

Har IBS och en engelsk springer spaniel, kan ju vara väldigt olika men jag precis som #4 mår rätt bra sålänge jag inte stressar :) Jag har inte hittat något i kosten som gör det bättre, har fått piller för att få bättre konsistens på det som kommer ut men blir helt förstoppad istället, haha :P Hoppas ni hittar en bra lösning så ni kan skaffa hund i framtiden :)