Problem med magen, igen..
Nu verkar Eli ha problem med magen, igen..
Igår började han skrika från ingenstans. Sen va allt bra igen och idag började det igen, bara värre. Han gick lite konstigt o när han fick ont så började han skrika o huka sig lite. Så antar att han har ont i magen?
Han är annars precis som vanligt. Äter, dricker, busar som vanligt. Va lite blod utanpå bajset men väldigt lite. Kan han ha fått magknip?
Har varit i kontakt med blåstjärnan o de tyckte vi skulle avvakta just för att han är som vanligt och att han troligtvis har ont i magen. Men nån som vart med om detta som har några tips att ge?
Vi ska även göra en utredning om varför hans mage krånglar till o från.
Hemsida: Nivinas kaniner
låter som min hund. Han hade rejäla gaser i magen, av stress. Åkte in akut för han låg och skrek och slutade aldrig skrika. Röntgade magen, visade bara gaser så vi köpte ett foder och pro kolin på plats. Min hund får alltid enorma gaser när han ätit något han inte borde och han är då spänd i magen och vill gärna vara ute och inte inne, väl ute går han långsamt och lite annorlunda, han vill gärna ligga i gräset och sträcka ut sig och svalka sig. Tog fyra-fem dagar innan det vart något bättre, sen fick han det många gånger tills jag bestämde mig för att låta honom åka hem till min mamma (jag gick hund linjen och det var en alldeles för stressig miljö för honom).
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Ja asså han fiser ju väldigt illa samt att man hör magen bubbla en del.
#0 Kanske något han inte tål. En del hundar tål inte för mycket fett; tex feta märgben.
Det finns hundtugg som inte alls är bra. Tex så har hundtugg med ursprung från Kina dödat och skadat massor av hundar i bl a USA och Australien.
Det är också vanligt att hundar reagerar på mjölkprodukter. Tänk efter vad du gett förutom fodret de gånger han blivit dålig i magen. Om du gett köttbullar, korv eller annat så läs på innehållsförteckningen om det innehåller mjölkprotein. Vassle, vassla och kasein är andra namn på mjölkprotein.
Ger du något tillskott som hunden inte tål?
Rökta produkter är också svårsmälta.
Vilket foder ger du? Du kanske skulle byta till ett lättsmält foder för känslig mage om du inte redan ger ett sånt.
Igår hände inget alls, han mådde bra hela tiden. Sen spydde han på kvällen upp mat. Under natten så kom magontet igen.. Kan han få ont i magen plötsligt för han är tom i magen? Dom får nytt foder oxå som dom ätit en månad ca, kan det vara boven? Vi funderar på att byta till gamla fodret igen o se om de blir bättre?
Har magontet kommit efter foderbytet, så skulle jag byta tillbaka snarast.
Jag skulle nog byta tillbaka till gamla fodret och se hur magen blir. lite ot, undar om hundar kan ha IBS?
Ja asså allt började för kanske 1 1/2 vecka sedan med att han fes riktigt illa o bajset luktade verkligen fruktansvärt!! Jag brukar inte reagera på bajslukt annars men detta va en lukt man aldrig glömmer… Sen är jag lite orolig att hans mage ska bli dålig pga att vi byter foder igen. Ska dock ge kokta morötter o torsk samt pro kolin till han samtidigt som vi fasar in den "nya" maten igen. Är det vanligt att de får ont i magen av mat som de inte tål?
Innan han börjar skrika så ser han dålig ut sen skriker han pga smärtan o efter det så mår han hur bra som helst.
Låter som fodret ja, vet av egen erfarenhet att de hundar jag haft här som fått annat foder fiser rejält och skiten luktar inte bättre den. Magont har jag dock aldrig upplevt, då kan det ju vara något som hunden verkligen inte tål, så personligen skulle jag byta asap om nu hunden gick bättre på det foder den åt innan.
Magkatarr??
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Det händer att foder är dåliga av olika anledningar. Det kan ha förvarats fel i butiken och blivit mögelskadat t ex. Det kan också innehålla bakterier t ex salmonella från fabriken, mögel från fabriken eller annat som hunden kan bli sjuk av. Jag skulle inte ge mer av det om hunden blir så dålig som du beskriver. Om det finns smakgaranti så kan du lämna tillbaka säcken och få pengarna tillbaka. Om fodret är dåligt och de tror att det beror på det, så kan de också ta tillbaka säcken och du får pengarna tillbaka. Vad är det för fodermärke?
Kan magkatarr orsaka mörk avföring? Tycker de va väldigt mörkt men inte blodmörkt eller vad man ska säga. Bajset lukta inte mkt och va fin konsistens. Däremot spydde han inatt igen o funderar på om de va för han fick i sig fodret som han snodde från dexter på kvällen? Magont har han inte haft sen igår morse iaf. Just nu äter han torsk ris o morotspure samt får han canikur pasta två gånger om dagen.
Blodpudding, lever, blåbär eller något annat mörkt kan ge mörk avföring. En blödning i magen kan också ge mörk avföring, men det trodde du inte. Har du gett något nytt till hunden? Vet ej om Canicur pasta kan färga avföringen. Här en tråd om mörk avföring från ett annat hundforum:
http://www.bukefalos.com/threads/svart-avforing.1297059/
Hoppas det blir bra med din hunds mage.
Blir inte klok på detta.. Igår under hela dagen och hela natten så mådde han bra. Men runt 7 tiden så skrek han tre gånger då han fick ont, efter de har magen bubblat en hel del.. Nu verkar han må bättre igen :s Så allt händer alltid på morgonen..
Jag skulle som sagt byta tillbaka till det fodret han hade förut. Magont behöver inte vara 24 timmar per dygn även om ett foder inte passar. Så fick in ena hund av färskfodret Bravo. Vissa dagar oerhörda smärtor, så det tog ett tag innan jag insåg att det var just maten. Bytte bort det direkt till gamla färskfodret och det kom aldrig tillbaka.
#15 vi har bytt tillbaka till gamla fodret nu. Så du har vart med om liknande? Har pratat med 3 veterinärer o alla säger att de nog beror på fodret. Men kan de va diskbråck då?? För han sprang upp för trappan o satte sig sen o skrek o efter de så började problemen. Varje gång han får ont så blåser magen upp sig rejält o blir stenhård..
Vad är det för foder du ger?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#16 - bra, då hoppas jag det blir bättre.
Jodå, det var helknas med magen här. Aldrig lös mage och bajset var perfekt - men med magkramper till tusen kanske 3 gånger i veckan som tog några timmar att gå över. Promenader var det som hjälpte bäst. Detta hände enbart under den 1-1,5 månad som jag provade ett annat färskfoder som sagt (det är inte bara animalier i det, utan en del annat som hon kan ha reagerat på). Läskigt var det, då det gjorde oerhört ont enligt hunden som såg ut som en ostbåge när det hände - hela ryggen krummade. Har inte kommit tillbaka sen jag slutade ge det fodret mer. Det är 2 år sen det hände).
Eftersom magen blåser upp sig, så låter det som enorm gasmage och det gör ont. Något i nya fodret verkar inte ha passat din hund.
Ger taste of the wild high praire. #18 usch låter verkligen jättelikt :( hoppas de går över nu när vi bytt tillbaka. Tog det ett tag innan ni märkte skillnad? Han har ju tyvärr lyckats sno lite av maten.. Men inte något idag så får se hur hans mage blir imorgon. Ja gaser är de nog, för jösses va magen blir stor o hård just då. Eller ja han blåser ut magen så mkt som möjligt.. Samt kröker ryggen. Undra vad de kan va i fodret som orsakar detta..
#19 Det kan bli mycket allvarligt när magen blir så där stor och hård. Magomvridning börjar så och typiskt är att hunden böjer sig och kröker rygg. Det är inte bara storvuxna raser som drabbas utan alla hundar kan få det, även små raser. Det är extra vanligt hos hundar med djup och hög bröstkorg; pudlar av alla storlekar, taxar och pekinges är extra utsatta. Vad har du för ras?
Magomvridning kan komma vid foderbyte. Vissa råvaror ger oftare magomvridning än andra och det är t ex hög andel fett i fodret, hög andel spannmål, betmassa, om råvarorna är konserverade med citronsyra. (Det vet man inte för det behöver de inte skriva ut. )
Det är bra att informera sig så mycket som möjligt om magomvridning. Det är relativt okänt fast det är så vanligt. Vid magomvridning måste man till ett djursjukhus snabbt för att rädda hundens liv. Se här på den kända filmen om en akita som får magomvridning. Familjen förstår inget och filmar bara. Sen fattar de och tar in hunden till djursjukhus och hans liv räddas. Se hur tjock magen sväller upp sig. Filmen används vid veterinärutbildningar i USA.
Nja asså han blåser upp magen bara den korta stunden sen är det som vanligt igen. Han är en chinese crested.
Asså den blir ju inte så stor haha kanske överdriver lite men han sväller upp den så magen vid snoppen blir rundare.
#22 Skönt att det inte var så farligt. Om du ändå vill lära dig mer om magomvridning så är det här en bra sida.
#23 har läst en del om magomvridning o tkr inte symptomen stämmer in alls :) men ska självklart vara uppmärksam. Nyss så skulle vi gå o lägga oss, o så gick eli in i sängkanten med tassen o det gjorde tydligen ont. Trodde först de va magen men va absolut inga likheter då han va mer som vanligt o höll upp tassen. Inte lätt o va känslig pojk :( (kan säga att han knappt nuddade kanten menmen :p)
#19 Vad heter det nya fodret som du började ge och som han ev blev dålig av?
Hoppas han är bättre nu.
#25 taste of the wild high praire. Idag har han inte haft ont alls. Men så var de även i förrgår oxå. Får se hur han blir imorgon.
Nu har han inte ätit "gamla" maten på två dagar (innan lyckades han sno från äldsta hunden…) och han har inte haft ont alls :) så de verkar som att det var fodret som var problemet.
#27 Vad bra att det löste sej 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
skönt att det börjar bli bättre nu, hoppas det håller i sig!