Finns min drömhund? Rastips.
Vi har bestämt oss för att skaffa en vovve! Har läst runt en massa men inte riktigt kommit fram till vilken ras som passar oss bäst.. Har en australisk terrier till låns några veckor och hon är underbar! Men lite för egensinnig och inte så arbetsvillig, men det kan ju bero på personligheten också? Bichon havanais verkar som en underbar liten hund, men dens päls verkar ju inte stöta bort vatten alls? Pudel ratade maken.. tyckte de såg för bräckliga ut 😊 Mina önskemål är *Liten hund som inte fäller hår (helst med mjuk päls som går att ha lång eller kort, men en sträv trimmras funkar också) *Så lite "hundlukt" som möjligt.. *Vara ganska modig/orädd *Funka i en livlig småbarnsfamilj.. *Kunna springa runt i skogen *Vara tålig, jag vill inte behöva oroa mig för brutna ben om den ramlar från soffan… *Kunna slöa i soffan vissa dagar- *Men ändå vara alert och busig *Ha en päls som stöter bort vatten och smuts iallafall lite.. *Klara av att vara ute utan täcke på promenader o dy. är man ute länge på vintern kan jag absolut ta på täcke! *en hund som håller sig runt sin familj och inte drar iväg *Vilja lära sig saker och träna lite "tricks" o kanske lite agility Finns min drömhund? 😊 Nu är det ju önskemål, men den ska vara liten och inte fälla, det är krav! vi är väl inte en jätteaktiv familj, men det händer ju alltid saker iom tre barn.. på helgerna är vi gärna ute mycket. På vardagarna kommer den få massa uppmärksamhet och mys och bus inne (och ett antal promenader såklart. Men det kommer inte bli dagliga långpromenader..) Väldigt tacksam för tips!
En hund som behöver badas och kammas ganska ofta för att hålla pälsen fin, klipps var 8-12 vecka. Vill alltid vara till lags. Har silkeslen päls. Fäller inte. Jag känner inte alla men de jag känner springer ofta lösa utan problem. Vid ösregn och mycke kyla är täcke att föredra. Den är självrengörande så om man varit ute på en öerig promenad så kan man låta hunden torka i hallen eller annat bra utrymme och sedan dammsuga upp smutsen 😀
Jag glömde ju att skriva att rasen heter Irish softcoated wheaten terrier.
Spontant tänker jag Papillon/Pahléne, alternativ Schipperke men då får du troligen en mer krävande hund med lätt till skall. Läsa gärna på om olika raser :)
Låter ju verkligen som att en Bichon havanais hade passat er som handen i handsken men det är ju pälsen det faller lite på. De har verkligen inte en smutsavvisande eller vattenavvisande päls när de är långhåriga, snarare tvärtom. MEN klipper man regelbundet ner sin havanais så tycker jag att det är lättare att hålla borta smuts och väta. Så det beror ju på om du tänkt ha hunden i utställning? För då kan man ju inte klippa ner en havanais 😉
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Testa att göra hundquiz. Kanske inte det bästa men du får en liten hum om vad för slags hundtyp som passar dig mest. 😂
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Hej! Vad kul med så många svar! Vi bor i norra Sverige, så nu är det jättegrusigt och slaskigt, och kallt hela vintern.. så att ta på täcke och tvätta hunden efter varje promenad på höst/vår och ha en hund som fryser på skoterturen känns som att det kommer bli problematiskt! En havanais skulle jag absolut ha nerklippt-utom en tofs på huvudet 😊 men all smuts… Den australiska terriern vi har hemma nu behöver jag bara torka av lite med handduk och så ramlar allt grus av när hon torkat. Jättefin wheaten! 😍 Men läser man om dem verkar de ju vara väldigt egensinniga och krävande om man ska få den att göra det man vill.. därför har jag räknat bort den. Men den beskrivningen kanske inte stämmer?
#4 pappilon fäller väl hår?? Annars en söt vove! Har läst hur mycket som helst! Men inte hittat den perfekta!
Tycker också att bichon havanais låter som ett bra alternativ! Eller någon av de andra bichon raserna, löwchen är lite av en favorit här- tycker de verkar väldigt käcka och trevliga :) Man behöver inte alls ha dom i utställningsklippning, den är ju lite speciell.
Lhasa apso är också en härlig ras av småhundarna som jag tycker glöms bort ibland. Det är hundar med mycket personlighet, glada små clowner som är nöjda bara de får vara med. De larmar dock med skall (är gamla tempelhundar) och kan ha reservation mot främlingar- något man bör tänka på om man har barn med kompisar som ofta kommer på besök.
Angående täcke på vintern - jag bor också i norra sverige och har nästan aldrig täcke på mina hundar förutom om det verkligen är riktigt kallt eller om de ska sitta i bilen. Har en blandras (med bland annat lhasa apso) och en storpudel.
Dvärgschnauzer. Bichon frise.
Jag tror det beror på individen :) Jag gör inte mycket med min men han gör vad jag vill och sköter sig fint på hundkurser :) På en facebook grupp för rasen ser man hur folk kör agility, sök och gör det mesta med hunden. Det är bara här på iFokus som jag härt negativt om dem faktiskt, svärmor är uppfödare och har kurser så jag vet inte, jag kanske träffar den bra halvan av dem?
Jag skulle med säga Bichon havanais! Smarta hundar med humor och väldigt sällskapssjuka. Älskar alla och otroligt lättlärda. Dock har den ju ingen päls som passar till dem som inte vill pyssla med pälsvård alls, blir en del borstning och bad även fast man har dem nedklippta. Jag tycker dock att det är så himla värt att borsta lite extra och få bada lite oftare än att ha en hund som luktar hund och fäller en massa hår. Hoppas du hittar din drömras :-)
Ni som har havanais- blir den inte jätteblöt och sandig nu? Kan hunden självtorka efter blöt promenad? Är det någon av bichonraserna som har "bättre" päls ur vatten -och kyla synpunkt? Gjorde ett test och fick fram yorkshire terrier och griffon belge! Kanske den ful-sötaste hund jag någonsin sett! Skrattade högt av bilderna 😆 yorkshire känns för liten..
#13, Jag tror samtliga långhåriga småhundar har hyfsat liknande päls. Bichon frisé har ju krullig päls visserligen men i stället är de kritvita 😉 Vill man inte ha in grus får man nog fundera på en korthårig hund- eller en strävhårig med avstötande päls som en terrier :)
Gällande terrier hade jag nog kikat närmare på en norfolk, norwich eller cairn, Verkar vara lite "lagom" mycket terrier, hade dock räknat den australiska till den skaran också.
När det är regnigt och riktigt blött ute har jag en overall på henne för att slippa att pälsen blir så blöt vilket jag tycker är bekvämt. Annars sköljer jag nästan alltid av tassarna ev lite under magen, men det behöver man ju med alla hundar om man inte vill ha grus och smuts i soffan/ sängen. Då självtorkar hon alltid, badar jag hela henne så måste hon fönas :-)
Men vill undvika bad i den utsträckningen det går är ingen av bichonerna den optimala rasen :-)
Tack alla för så snabba svar! Tar gärna emot fler förslag! #15 jag badar och borstar gärna hunden, sånt tycker jag är kul! Men måste man ta på overall och skölja av hunden typ 4ggr om dagen känns det ju rätt omständigt! Blir det bara lite grus som ramlar av när hunden torkat gör ju inget, så blir det väl oavsett ras.. Kan man vara ute i lite regn utan kläder på en bichon? Eller behöver de hållas torra för att inte bli kalla?
Låter helt klart som en havanais. Fantastiska hundar och tror en sådan hade funkat bra hos er! Man kan absolut vara ute i regn utan kläder med dom, jag tycker inte de är särsklit frusna av sig. Jag har aldrig täcke/overall eller dyl. på min och han fryser aldrig. Dessutom märks det väl om de fryser och då är det ju bara att gå in :)
Angående smutsen så ja, de blir smutsiga. Men efter en snabb torkning kring tassar/mage och eventuellt lite snabb borstning så är all smuts borta. De är mycket bra på att tvätta sig själva och det blir inte alls så mycket smuts som man tror när det kommer in ett svart litet smutstroll 🙂
dvärg schnauzer`? jack russel?
#8 Om du vill ha en hund med mjuk päls kommer den sannolikt fälla. Strävhåriga raser behöver trimmas istället. Så man får välja lite grand ;) Vad jag vet fäller ingen utav de raserna jag nämnt något hysterikt, utan normalt. Lättskötta dessutom! Papillon har inte smutsavstötande päls, men Schipperken har det. Man får väga för och emot lite grand när man letar. Hör av dig till folk som har den/de ras(erna) du är intresserad av, och uppfödare såklart. Eftersom Papillon är mer sällskapsavlad så kanske det vore bra att kika på den först. En bichon, som flera andra föreslagit, är ju inte heller fel! :)
En borderterrier tycker jag låter som det skulle passa er. Strävhårig med smutsavvisande päls som man trimmar någon gång per år. En glad och enkel terrier som gärna är till lags och tränar vad man än har lust med. Är en terrier light med inte så mycket envishet och egenhet som många andra terrier, har inga problem att bara vara några dagar men är alltid med på de aktiviteter som bjuds. De fäller lite men inte nämnvärt så mycket som många andra då de har strävhårig päls.
Codeavalone.blogg.se
jag tycker en en dvärgschnauzer låter bra. Du behöver inte vara rädd att den ska göra illa sig. Har själv en helt fantastisk. Så bra med barn och tål kyla super bra och skönt att man inte behöver täcke. Lite värre med värme men det är bara att ta med lite vatten. Smuts fastnar inte så bra… min hund låter jag bara ligga på hall mattan på hennes handduk och sen bara skaka handduken super smidigt. Dom fäller inte päls. Dom är väldigt lätt lärda och sociala. Och i mina ögon dom sötaste i hela värden❤️🐶. Hon följer med på allt till och med på båt semester i 3/4 veckor.(bilden är från i somras). Hon älskar att mysa springa i skogen och köra agility. Hon skulle aldrig springa ifrån oss hon håller hela tiden koll på "flocken". Tycker det passar väldigt bra in på det du vill ha allt stämmer som du skrev där uppe. Hoppas jag var till hjälp😃🐶
/Alice
Nerklippt Pudel? Har två Storpudlar där min äldsta oftast är nerklippt just för att jag ska slippa att ta hand om pälsen så mycket, helst nu i regnväder.
Man kan klippa hur kort man vill, längden på bilden tycker jag är rätt så lagom :) regnar det så har hon ett vanligt regntäcke på.
Och som du ser kan man spara huvudpälsen och sätta lite tottar!
Skulle det vara sen att man upplever att hunden ändå blir väldigt blöt och/eller grusig så finns det en billig och bra hundfön som blåser bort det snabbt och lätt efter en promenad.
Denna: https://www.vidaxl.se/p/170044/hundfon-med-varmeelement-2400-w
Har den själv till mina två och då har jag den andra pudeln i full utställningspäls. Är otroligt nöjd och vet flera pudelägare som älskar den :) Så den är ett tips oavsett vad för ras du köper, men för långhåriga hundar rekommenderas den!
Men tycker pudeln passar bra in på dina önskemål! Dvärgpudeln är en tålig hund i bra storlek som nog hade passat bra hos er familj :)
Dvärgschnauzer har jag kollat på, ska definitivt läsa på mer! Såg att det fanns helvita schauzrar med 😍 Min make dissar pudlar helt! Han tycker de ser ut som de ska gå av 😀 Vi var och hälsade på en pudeluppfödare och de var hoppiga, skälliga och väldigt energiska . De kan ju ha varit exttemfall, men vi fick ingen jättebra bild av dvärgpudel. Ska verkigen försöka få träffa en bichon ras i verkligheten så man får "klämma och känna". Inte allt för långt härifrån finns en uppfödare av shih tzu, nån som har erfarenhet av dem? Borderterriern går bort pga jaktinstinkten. Om det blir en liten terrier så ligger den australiska högst upp på listan ☺
#24, Dvärgpudlar är rätt energiska av sig, de har en stor portion energi som de behöver få utlopp för. Däremot är de tåligare än man tror, min storpudels bästa lekkompis är en dvärgpudel.
Vill ni ha en lugnare hund kan nog shih tzun vara ett alternativ. Har inga jättestora erfarenheter förutom av en individ, det var en hemskt trevlig familjehund. Hängde gärna med på promenader och strosade runt i trädgården. Däremot så var det en väldig utmaning att försöka träna något med honom, han var extremt envis och tyckte att det där med träning var hemskt onödigt. Gällande pälsen så påminner den om bichonrasernas, alltså inte vattenavstötande.
De är ju rätt kortnosade, har inte hört att de generellt ska ha några andningsproblem men det är ju bra att ha i bakhuvudet när man träffar föräldradjuren.
#25 Har gärna en hund med energi, men pudeln vi tittade på stod bokstavligen och hoppade upp och ner och kunde inte sitta still alls.. men den kan ju ha varit understimulerad! Ska inte ge upp om dvärgpudel helt, för de verkar ju väldigt kul! Hur blir pudelns päls då den blir blöt? Måste de ha täcke? En liten tjurig plattnos lät ju gulligt, men kanske inte så kul alla gånger 😀
#26, jag är totalt pudelfrälst och inte särskilt partisk, men pudlarna är verkligen himla trevliga och roliga! De flesta som skaffar Pudel skaffar snart en till 😉Träffar även många på promenader som vill hälsa på min Pudel och som berättar om pudlar de har haft.
En kortklippt pudelpäls torkar rätt fort, har de lång päls måste man nästan föna hunden torr om den blir blöt då de kan bli så toviga annars. Vissa småpudlar är rätt frusna av sig om de inte har täcke, men det är nog också rätt individuellt och vad man vänjer dom med.
Tkr personligen att dvärgschnauzern är en väldigt bra ras. Den är alert och glad men är samtidigt väldigt lätt och anpassningsbar. Hänger med på allting, har en personlighet, inte rädd av sig, utmärkt till barnfamiljer och kan bara chilla.