Trygghet?
Hej! Jag sköter en wachteltik på drygt 4år. Har haft henne ofta hos mig sedan valp och hon är van. Tidigare fick hon bo i vår bastubyggnad pga allergi i familjen men nu har hon fått vara inne hos oss. Men det är så att hon börjat kissa på sig :/ När någon kommer hem kommer hon som krypande längs golvet och lägger sig på rygg och så läcker det… Detta har även hänt när vi fått gäster och hon är nyrastad så det är inte så att hon är så kissnödig! När hon var i bastubyggnaden var det aldrig så, hon har alltid varit rumsren och jag vet att hon hemma hos ägaren har begränsat utrymme när hon blir ensam för hon kan hitta på att söndra saker då… Nu har jag funderat mycket på detta, kan det vara så att hon känner sig tryggare i mindre utrymme? Och nu när hon har öppet och stort så blir hon lite nervös och osäker? Mår hon bättre av att vara begränsad när hon är ensam? Hon har självklart aldrig fått grälor för detta, vi har inte pratat med henne genast vi kommer hem och då läcker det bara riktigt lite. Hon är för övrigt en undergiven hund som vill vara väldigt till lags och man ser hur hon mår dåligt av att kissa på sig… Kan en hund börja kissa på sig av glädje i "vuxen" ålder? Eller behöver hon begränsat utrymme när hon är ensam? Tacksam för hjälp :)
Kan tillägga att detta inte händer hemma hos ägaren så någon medicinsk orsak lär det inte finnas :)
Låter som en väldigt mjuk och "ranglåg" tik som blir alldeles till sig och fjäskar när hon hälsar. Som tips - ta det lugnt när ni varit borta och kommer hem, hälsa inte direkt, böj er inte ner över henne och framförallt - inga gulleröster. Nonchalera en liten stund så hon får samla sig och lugna sig så brukar det bli lättare.
Ja, vi brukar ignorera henne först men en fråga.. när hon lägger sig framför ens fötter i dörrhålet, ska jag bara stiga över henne för att komma in eller ska jag be henne flytta på sig? Hon är nu i bastubyggnaden över dagen och ska se hur det är när jag kommer hem :) hon har aldrig haft detta beteende när hon varit där över dagen men det har blivit mer av detta inne nu så får se..
Kliv bara över henne - ju mer ni pratar, desto mer uppmärksamhet får hon 🙂
Detta är ett beteende som kan vara vanligt hos en del väldigt mjuka valpar - men vissa kan ha det kvar som äldre. "Jag är så liten och snäll" är ungefär vad hunden vill visa. Kanske hon känner sig mindre trygg i inomhus miljön fortfarande och därför är mer "låg" där.
Tack, kan hända 😊 hon har aldrig förut visat detta beteende, förrän för någon vecka sedan när hon fick bli inne över dagen och inte i bastubyggnaden..
Kan ju vara så att hon blir osäker över det nya utrymmet hon fått och förmodligen är hon som russin säger en väldigt mjuk tik. Så ge det lite tid så kommer hon säkert vänja sig vid den nya situationen. Plus att ni gör som ni gör nu ignorera henne när ni kommer hem.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack. Ja hon är ju inte van med att ha stort och fritt ensam hemma 😊
Vår tik kan fortfarande kissa på sig (hon är väl sju år eller så nu) om det kommer gäster, för att hon blir så glad. Hon är också väldigt undergiven. Men om gästerna ignorerar henne totalt första halvtimmen eller så, då brukar det gå bra. Hon kissar dock inte på sig när mamma eller jag kommer hem.
//Jessie
Skönt att veta att vi inte är ensamma meed detta ☺
God morgon! Som sagt fick hunden vara i bastubyggnaden igår under dagen, när jag kom hem var hon sitt vanliga glada, busiga jag utan nåt fjäsk 😊 Jag tror hon mår bättre där på dagarna 😊
Känner igen detta så gjorde våran ena hunde som ungtik när vi åkte till uppfödaren och hon vart helt överlycklig hon kröp inte. Detta vart en del träning med tipsen som har nämns innan det vart inte hälsa förren man var avklädd och hon lugnat ner sig. Sen vart det mer mognad och detta gick över. Jag tycker det är bra tips som ni fått. Sen kan man även träna mer på bygga upp hennes trygghet och ös beröm finns inga fel bara göra om och ha kul 😉
Ja beröm får hon i massor! ☺ Hon får nu vara i bastubyggnaden när hon är ensam då hon helt klart har det bättre då man väl kommer hem sen ☺ iaf tolkar jag henne så, att gon själv mår bättre om hon inte kissar på sig när vi kommer hem ☺ Och roligare för oss att komma hem då hon är glad och busig än att hon kommer fram längs golvet och kissar på sig.. ☺