Prostataproblem
Hur beter sig en hund som har problem med prostatan?
Här är en rätt livfull beskrivning.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_prostataproblem.html
Visste inte hundar får svårt att bajsa, trodde det var som för mänskliga killar att de får svårt att kissa.
Tack . Men skulle gärna veta om någon här har upplevt det själv och vill dela med sig? Min hund har helt plötsligt börjat kissa inne, även om vi nyss var ute. Det är inte markeringskiss, utan "vanlig". Han kissar även väldigt länge vid första kisset på en promenad . Har börjat innbilla mig att hans bajs är plattare än vanligt , men kan vara för att man har läst att det är det vid prostataproblem. Det är ju inte platt som en pannkaka . Han har även haft sämre humör mot min andra hund. (Ska till vet nästa v, men vill spåna lite själv) Han är 4 år.
Det är inte urinvägsinfektion då?
Ingen aning, befarar alltid det värsta. Skulle vara skönt att slippa kastrera (eftersom jag gärna vill ha Möjligheten att ställa ut).
Ta med ett urinprov till veterinären! Dricker han mer? Hurdant är trycket i strålen; sipprar det eller är det fullt tryck? Verkar han behöva "trycka på" för att få ut urinen? Har du ändrat fodret nyligen? Det KAN ju även vara andra saker som diabetes och njurarna, bra att du ska till vetten i veckan! Tills du vet vad som är fel, håll lite extra koll och se till att han har tillgång till vatten även om ni inte är hemma. Vill inte skrämmas, jag är bara osedvanligt duktig på att måla f-n på väggen ;-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förstorad prostata kan orsaka ofrivilliga kissningar, inte så att det blir en pöl utan det blir snarare som om att hunden skvätter fast på golvet.
Kan behandlas med Ypozane (tror jag det hette), en hormonkur som får prostatan att minska. Problemen kan återkomma en tid efter behandling, då kan man behandla en gång till men återkommer problemen igen så rekommenderas kastrering eftersom att prostataproblem kan leda till cancer.
Förstorad prostata kan också komma i omgångar, därför kan det också vara svårt att upptäcka. Inte alla det syns på avföringen hos utan hos vissa kan det vara enbart dessa ofrivilliga skvättningar, dom kanske är lite oroliga (förstorad prostata = svullnad, och det gör ju oftast ont). På avföringen kan det synas på genom att den, istället för att vara runda och avlånga korvar, så är det platt form.
Men som sagt, det kan komma i omgångar. Har man en hund som får ofrivilliga skvättningar så kan det därför vara svårt att upptäcka om man inte upptäcker annat avvikande beteende, vissa tror hunden har börjat skvätta inomhus m.m. men i själva verket rör det sig om prostataproblem.
Ett exempel: Problemen kan vara i 1-2 veckor och sen kan det vara bra i flera månader innan nästa period sätter igång, detta har också med immunförsvaret att göra. Tillfälligt nedsatt immunförsvar = problemen uppstår.