Valp som aldrig vill tänka
Vi söker efter lite tips hur man kan trötta ut en valp. Han är bc/labbe och golden. Han är 6 månader och självklart i den värsta trotsen nu så vi förstår ju att tålamod är det som VERKLIGEN krävs just nu. Men saken är den att han verkligen inte för allt i världen går att trötta ut eller få tyst på. Han piper konstant och hur mycket vi än försöker aktivera honom i huvudet så totalvägrar han att tänka. Ställs han inför ett problem där han inser att han måste tänka för att kunna lösa problemet så ger han upp och går iväg. Vi försöker ha med honom överallt så mycket det går men han står bara och piper/skriker vart vi än är så fort han inte får som han vill. Eftersom han har labbe i sig så älskar han att använda nosen och vid varje möte med en annan okänd människa så drar han upp ett spår på direkten och vägrar ge sig tills han förstår vart den människan kom ifrån. Men, när vi VILL att han ska använda nosen när han ska söka efter till exempel oss i skogen eller andra platser så är det som att han inte förstår någonting och han springer mest bara runt och ser förvirrad ut. Han får saker att lukta på så han ska veta vad han ska söka men han vägrar att till och med lukta på dom. Han springer som sagt mest bara runt och ser förvirrad och och vet inte alls vad han ska leta efter. Hur får vi honom att lära sig lite bättre att fokusera när han ska, och inte enbart när HAN tycker att det passar? Han har aktiveringsboll som han inte alls blir trött av, han får toarullar med godis som han tröttnar direkt på för att han inte förstår vad han ska göra, dom luktar ju bara gott. Han har massa leksaker men leker sällan med dom, han ligger bara och piper när han har tråkigt och tycker att vi ska leka med honom konstant dygnet runt. Vi brukar kasta ut hans mat och godis i snön som han får söka efter men han blir inte trött av det heller. Hur får vi honom att börja använda huvudet lite mer? Självklart förstår vi att man inte kan kräva för mycket av en så pass liten kille, men, att han ska i alla fall kunna sluta pipa och skrika så fort han inte får som han vill och sen åtminstone bli lite trött någon gång ska väl ändå kunna va okej? Annars är han världens gladaste och snällaste kille. Han har aldrig bitit sönder något han inte får, han stjäl inte från borden och han är superduktig på att vara själv hemma. Han är i stort sett aldrig ett problem förutom att han aldrig blir trött. Han ska bara ha mer och mer, och tålamod finns inte ens på hans världskarta. Vi brukar ignorera honom när han piper för att inte uppmuntra det men han ger sig inte utan skriker bara högre. Vi försöker klickerträna honom men han vill som sagt inte tänka och tycker det blir skittråkigt om vi försöker få honom till det. Vi ska börja gå hundpromenader med andra hundar en dag i veckan och jag vet redan nu att han kommer pipa och skrika som en idiot för att han vill leka. När han har bestämt sig för att han vill något då finns det ingenting som kan få honom på andra tankar. Vi har prövat ALLT men han vill inte ens se åt oss när han blir så där blockerad. Han ser inte åt godiset om vi lockar glatt, han hör inte pipleksaken om vi försöker få hans fokus, han tittar hela tiden åt andra hållet om man försöker vända honom med ryggen åt det som är intressant. Ingenting hjälper alltså och vi börjar känna oss rätt less på att han alltid ska vara så blockerad. Så hur kan vi vända den där envisheten till våran fördel? Finns det någon som har samma problem? Vad fungerade för er? Förlåt för en rörig text! Hoppas att ni kan tyda något av den..haha
Passivitetsträning! Det låter inte som att han är understimulerad - tvärt om. Min labbe har aldrig blivit passivitetstränad, och piper/skriker så fort han blir stressad, eftersom att han aldrig själv lärt sig att komma ner i varv. Efter hårt arbete kan han nu vara tyst i flertalet situationer, men långt ifrån alla.
Slarva inte med passiviteten, det är så enormt jobbigt om det inte sitter.
.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Svårt att veta när man inte träffat hunden, men pipandet och att bli blockerad låter som stress. Om så är fallet kan ni behöva börja om från grunden och fokusera på passivitetsträning och lugnare träningsformer och se vad som fungerar för honom. Jag har en hund som lätt går upp i stress, att spåra, träna nosework och träna lydnad får hennes energi att fokusera på rätt saker. Däremot kan du behöva anpassa dig väldigt mycket efter hunden i början, göra saker som inte blir stressfyllt utan ta det i små steg och belöna det önskvärda beteendet.
Ibland känns det som att vi inte gör annat än passivitetstränar, men det är såå svårt just här (vi bor i en liten by) och man sitter ute och bara ska titta på människor och hundar som går förbi när verkligen alla vi möter har bestämt sig för att hälsa. En gång sprang till och med en kvinna efter mig med sina två hundar för att "valpen MÅSTE hälsa på ALLA han möter annars blir han en osäker och rädd hund!". Jag ville alltså bara gå förbi.
När han piper och skriker när vi sitter ute så går människor fram till honom och börjar klappa och leka med honom för att "matte och husse är så tråkiga som inte leker med sin busiga lilla valp".
När vi säger åt människor att inte gå fram så lyssnar dom inte alls här, så därför försöker vi åka bort ofta för på lite större platser vill folk oftast inte hälsa.
Men, han blir så blockerad så snabbt och det finns inget man kan göra för att få stop på det. Har han bestämt sig för att sitta i 3 timmar och pipa så gör han det.
Han brukar få följa med mig till jobbet och där är det omöjligt för honom att bara slappna av och ägna sig åt att tugga på ett gott tuggben. Han ska BARA springa runt och hälsa på människor. Får han inte hälsa så skriker han tills någon går fram till honom. Vad jag sen säger är det ingen som respekterar för "han är ju så söt och vill ju bara prata"..
Hur får man människor att respektera vad man säger?
När vi kommer hem efter att ha varit borta så är han oftast väldigt lugn och snäll, han ligger bara och fortsätter pipa på sin plats.
Jag tycker att det låter som ni går lite fort fram och kräver lite mycket av en valp som låter stressad. Jag skulle kunna tro att han inte fattar vad det är ni vill att han ska göra så blir det för svårt och då stänger han av och slutar försöka. Dela upp sakerna ni vill träna eller göra i minibitar och beröm när han gör rätt. Det är inte lätt för en valp eller en lätt stressad hund att förstå vad som förväntas om man t.ex. släpper dem och de ska söka efter er om ni aldrig visat vad de ska göra.
Det är en väldigt aktiv blandning ni har köpt er som kommer kräva mycket jobb och aktivitet hela livet. Så hitta någon kurs eller något som ni kan träna ihop så hunden får utlopp för sin ökande energi när den blir allt äldre. Sen att hunden piper och skriker är bara att träna och jag tror att om ni kan minska stressen så kommer även detta att minska för som det verkar så vet han inte vad det är ni vill att han ska göra.
Sen verkar det som ni har gett med er med pipandet och gett honom uppmärksamhet antingen ni eller någon annan. Jag skulle börja om och träna passivitet hemma först, när han ätit och är rastad så stäng in honom i ett rum där han ser er men inte kan komma till er, sedan är det bara tålamod, han kommer skrika då han är van vid det men det gäller att bara vänta och inte ge honom någon uppmärksamhet alls innan han är tyst och lugn.
Codeavalone.blogg.se
Håller med #5 :) om han piper hemma, börja där. Träna t.ex. in att kunna ligga stilla och avslappnad på en filt, i början när inget händer, sen när ni går runt, någon av er leker med något i närheten etc., och sen kan ni börja röra er bland folk. Kör enkla kontaktövningar och börja sen med svårare övningar från det, ger han upp så har ni gjort det för svårt.
Ska han söka efter er, börja med att den som gömmer sig ropar på honom och ger "ledtrådar" (klappa i händer t.ex.) tills han fattar vad det handlar om.
Som sagt, det är en aktiv blandning och det kan nog ligga en del stress i honom, så det gäller att lära honom redan nu hur han ska hantera situationer som kan innebära stress. Om ni kan hitta någon kurs att gå så är det ju aldrig heller fel :)
Angående hur man får andra att respektera er så var väldigt tydlig med att ni just nu är ute och tränar! Berätta vad ni tränar på och varför ni inte vill att folk håller på och hälsar på hunden titt som tätt. Förklara varför ni "är så tråkiga" och inte leker med hunden som gnäller och vill ha uppmärksamhet och varför andra inte heller ska göra det! Säg att de väldigt gärna får hälsa på hunden när hunden har blivit äldre och lärt sig det ni tränar på, men att hunden just nu behöver träna på att INTE hälsa på allt och alla.
Om samma människor gång på gång inte respekterar er så hade jag börjat (när hunden inte är med) gå fram till dem, ställa mig väldigt nära och påträngande och börja hälsa på dem genom att typ krama om dem eller bara vara väldigt påträngande. Jag slår vad om att många inte uppskattar det, och då kan du förklara att precis så är det när du och hunden är ute och försöker träna. Ni behöver ha ert utrymme utan att folk tränger sig på!
Åh det låter som att du beskriver min förra hund. Hade också mycket bc och labbe i sig + femtioelva olika raser till.
Mitt tips är att inte träna "stressande" aktiviteter, och gör allting i vääääldigt korta pass.
Sätt på hunden ett täcke där det står "STOPP" eller ta med en skylt ut.
Alternativt lär dig att blänga surt på folk, ryt ifrån gå sedan och prata med din hund högt och ljudligt "nej du får inte hälsa" "neeej honom känner vi inte" "Neeeej du kan smitta sitt stilla"
Träna passivitet. Lugna händer är bra, sitt med hunden mellan dina ben, sätt dina händer på hundens bringa och säg ingenting. Prata inte med hunden, titta inte på hunden, klappa inte hunden. Sitt bara där, vänligt men bestämt och håll händerna stilla. Till slut slappnar hunden av. Första gången kan det ta en timma, andra gången två timmar. Men till slut så går det fortare och fortare.
En hund som lätt stressar upp sig ska tränas på lugna saker. Ingen agility eller kapplöpning.
Träna platsliggning, trix korta stunder, hoppa upp på en sten.
Ibland är det tillräckligt med hjärngympa att gå på en koppelpromenad längs en asfalterad väg, att inte få nosa i alla buskar.
Lycka till!!
Ta med en blomspruta laddad med vatten som du kan använda om folk inte går när du säger till dem. Det funkar på katter så det borde folk kunna begripa också. ;) Du skriver ofta att hunden "bestämmer sig för" att vara jobbig. Där tycker jag du ska tänka om. Att han piper och beter sig handlar om att det är något som inte stämmer - det kan vara åldersrelaterat, eller ha med träning/miljö/stress att göra. Svårt att säga utifrån ett sånthär inlägg. Ta gärna kontakt med en duktig hundinstruktör, och anmäl dig till en unghundskurs eller allmänlydnadskurs så kan du få hjälp av någon som träffat din hund. :)
"På natten är alla katter svarta"

Du har fått bra tips! Angående klickerträningen, hur har ni jobbat? Med en hund som tröttnar fort och hellre går iväg än att fortsätta jobba hade jag sänkt kraven. Börja med att belöna att han överhuvudtaget är hos er, tar kontakt med er och varje litet försök att göra någonting! Det behöver med andra ord inte vara mycket mer än ögonkontakt, rörelser, närhet. Klicka för lite vad som helst och sluta innan han själv hinner tröttna. Fundera också på hur ni belönar, är godiset inte tillräckligt lockande, byt godis. Föredrar han leksaker, lek! Jag vet inte hur mycket ni har tränat på passivitet innan aktivitet men det brukar vara en bra grej att tänka på om man har en aktiv hund. Det går inte att lära en sådan hund att den inte får vara aktiv, däremot kan man lära hunden att passivitet leder till aktivitet. Innan hunden får mat, innan hunden får gå ut genom dörren, innan hunden får springa lös, innan hunden får leta mat på gräset, innan hunden får hälsa (osv) så ska hunden exempelvis, ta ögonkontakt med er, ha alla tassarna i backen, inte pipa, inte dra mot det som den vill ha, först då får den det den vill ha. Låga krav i början, nöj er till en början med en kort tystnad, en snabb ögonkontakt eller vad ni nu vill ha och försvåra allt eftersom. Försök också att inte be honom att exempelvis vara tyst eller stilla, låt honom komma på själv att det är vad som lönar sig!
Finns det,ingen kurs ni kan gå? Då kan du få hjälp av någon som ser er på plats :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Du har fått skitbra tips! Tänkte mest bara tillägga att hundar också kan ha dåligt självförtroende, dvs. tvivla på sin förmåga att klara en uppgift och därför inte göra den alls.
Jasa nej saja!
Jag håller med övriga. Det låter som att valpen är stressad och överaktiverad. Vänd tänket om att trötta ut hunden genom aktiviteter, till att lära hunden koppla av och vara avslappnad. Träna helt enkelt hemma, inomhus, på att göra absolut Ingenting. Inga kommandon, inget.
Tusen tack alla för helt toppen svar! Jag har läst ALLT och tagit till mig allt! Och förlåt att jag svarar så sent, det har varit mycket i vägen och jag har inte haft tid eller ork att svara först nu.
Vi har gjort precis som ni sagt och han börjar smått förändras och bli jättemycket bättre nu! Han får öva jättemycket på att bara ligga still och ha tråkigt och inomhus fungerar det bättre och bättre men utomhus så ska han hela tiden ha något att göra, han kan för allt i världen inte bara ligga still med oss på gräset till exempel utan han börjar genast riva och slita upp gräsmattan. Det kämpar vi fortfarande med.
Jag fick frågan hur vi brukar jobba med klicker (jag vet inte hur man svarar enstaka kommentarer här så jag får ta allt i samma) och det är inte eller har aldrig varit avancerat. Det kan ha varit "tassen" till exempel. Då har han fått lugna sig lite innan vi börjar, för han är så hyperaktiv hela tiden och vissa dagar går jättebra, han kan till och med fixa vissa övningar utomhus. Men andra dagar är han helt blockerad och tar inte ens ögonkontakt. Då har vi inte heller tränat.
Vad gäller passivitetsträningen så känns det ibland som det enda vi gör, eftersom han får vänta på "varsågod" innan maten, han får vänta innan han får gå ut och in genom dörren (vi går alltid först), han ska söka ögonkontakt och vänta på "hopp och lek" innan han får vara lös, vi stannar lite varstans på promenaderna och bara sitter tysta en stund som exempel.
Vi är på bättringsvägen åtminstone och vi ser fram emot sommaren nu och alla möjligheter det ger att få öva ytterligare lite till.
Tusen tack alla! Ni har varit till enormt stor hjälp!
#9 åh gud när jag började läsa trodde jag att du skulle tipsa om att spruta på hunden när den "inte vill tänka", fick mig dock ett gott skratt när jag förstod vad du faktiskt skrev haha!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Hahaha men gud!