Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 878 ggr
RosaMoln
2016-03-30 11:15
0

Rasval

Nu är det minst 3 år till jag tänkt skaffa nästa vovve men jag älskar att ha bra framförhållning, hehe. Jag vet att jag vill ha en retriever som nästa hund men tycker det är svårt att själv se vilken som skulle passa in bäst så tänkte att alla ni hundkunniga människor kunde ta en kik och säga vad ni tycker ^^, Tanken med nya hunden är samma som med springern jag har nu. Agility, spår och lydnad i den prioritetsordningen jag nämnt dem. Går det bra och hunden tycker det är kul vill jag tävla lite men har inga mål på SM utan för skojs skull. Spår läggs ca en gång i veckan men under vinterhalvåret är jag inte lika duktig på att komma ut och då blir det kanske bara i månaden medan snön ligger. Det jag söker hos en hund är glädje, will to please, följsamhet, föremålsintresse, hyfsat lättlärd, av- och påknapp (givetvis får jag träna mig till det sistnämnda) Har sedan tidigare haft en flat samt en blandras av labbe/golden hemma i familjen och tränat agility med bägge medan mamma körde lydnadsdelen med dem. Vilken retriever skulle ni tro passat bäst? Vill ha en tuffare hund än spanieln som jag tycker är lite vek i psyket :)

[Nalle-]
2016-03-30 12:13
0

Hur menar du med tuffare? Min erfarenhet av samtliga retrievers är att de är väldigt mjuka, men framåt och sällan rädda. 

Flatten är min favorit av retrievrarna, tycker de är riktigt roliga men tror att man som förare behöver vara rätt lugn eftersom de kan gå upp rätt mycket i stress. Hälsan är ju också ett minus, men de jag känner är åtminstone fortfarande friska även om de börjar bli till åren. 

Men för att svara på din fråga- jag tror att golden eller flatte passar bäst till dina önskemål. Labben känns lite för tung för agility, om du inte siktar på en jaktlabbe men då bör du nog även ha ett intresse för apportering. Tollaren tycker jag också verkar rolig, men mer hund än de andra retrievrarna och verkar tyvärr ha lite svajig mentalitet i många (vissa?) fall.

Sasmal
2016-03-30 13:10
0

Håller med om golden eller flatte. Men hälsan på golden är väl lite bättre?

RosaMoln
2016-03-30 13:37
0

#1 Jo retrievers är mjuka hundar men tycker att dem har liiite mer tryck i än spanieln. Vill inte ha så mycket mer men det där lilla extra jag saknar hos nuvarande hund. Är kanske inte så bra på att beskriva xD Du tror inte att en flat skulle ha för mycket energi? :) Det kanske skulle funka om man skaffar en som är lite blandat med utställning och arbete ^^, Golden har jag funderat mycket över, tycker dem är trevliga och verkar vara hyfsat lätta i kroppen. Tollaren har jag också tittat mycket på, men känns väldigt svårt att hitta stabila hundar.. Sen är dem väl lite mer envisa om jag inte förstått det fel enligt rasbeskrivning än resterande retrievers? :) #2 Flatten får ju ofta cancer så dem har ju inte så hög medelålder i statistiken..

Rollo&Sansa
2016-03-30 14:10
0

Jakt golden skulle jag säga =)

Sasmal
2016-03-30 14:25
0

#4 De flesta kennlar med jakt goldens säljer inte till folk som inte planerar att jaga.

RosaMoln
2016-03-30 15:34
0

#4 Tack för svar ^^, #5 Det finns väl en del kennlar med DP golden? Det hade kanske varit något ^^,

Sasmal
2016-03-30 15:42
0

Ja det hade nog passat!😃

RosaMoln
2016-03-30 15:57
0

Alla har nämnt golden, kuö eftersom jag själv varit mest inne på det med :D Blir nog att kika efter en riktigt bra DP uppfödare ^^,

JoannaLi
2016-03-30 16:15
1

Jag har en riktigt hårdskallad labrador, men jag uppfattar de som mer "bruksiga", lite mer mot lydnad, spår, sök. Om jag, som du, var främst intresserad av agility skulle jag lätt ta flatten :D

RosaMoln
2016-03-30 16:51
1

#9 Får sätta mig och göra en plus-/minuslista för flatten och golden ;D Dem är ju hyfsat nätta i kroppen båda två så agilityn ska inte bli något problem på den nivån jag vill köra ^^, Labbarna är nog som du säger, lite mer åt brukshållet.